• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • bdknapp

Är så himla glad för min egen skull just nu! Jag känner verkligen att träningen blivit en del av mitt liv, det är så himla kul, jag dras inte med det, träningspassen känns inte som måsten, jag längtar alltid till nästa träningspass! Det är såå kul! Känner mig som besatt och förtrollad haha.

• Amy27

Här kommer lite mat tips! Hoppas det är okej.

Kvargpannkakor

30 g (2 msk) kvarg
    2 ägg
    en nypa vaniljpulver

Vispa ihop och stek. Jag fick 3 st ganska stora och sammanlagt går receptet ut på 181 kcal! Vad varje pannkaka "kostar" beror på hur många ni får.
    Riktigt goda. :)

Morotssoppa 4 port

500 g morot
    300 g potatis
    2 vitlöksklyftor
    2 msk grönsaksfond
    1 tsk timjan
    2 dl lätt crème fraîche

Skär grönsakerna i bitar och ner med dem i kastrullen. Häll på 8 dl vatten, fond och timjan. Koka tills grönsakerna är mjuka, blanda i crème fraîchen och m

• Amy27

Snabb på fingrarna!

....mixa soppan slät.

1 portion blir 204 kcal. Riktigt god är den också!

• Amy27

Förresten, är det ngn som vet hur många kcal det är i aprikos, nektarin och persika? Alltså per 100 g?
    I appen står det per styck men de är ju olika stora, det kan väl inte stämma?!?

Hjälp för jag älskar dem frukterna och det är säsong för dem nu!

• bonsai
    Amy27 skrev 2012-06-07 19:06:35 följande:
    Förresten, är det ngn som vet hur många kcal det är i aprikos, nektarin och persika? Alltså per 100 g? I appen står det per styck men de är ju olika stora, det kan väl inte stämma?!? Hjälp för jag älskar dem frukterna och det är säsong för dem nu!

Det är bara att gå in på dom på appen och gå vidare framåt så finns dom i alla mått o vikter, det gäller den mesta maten:)
  • 4ungar
    bdknapp skrev 2012-06-07 16:00:11 följande:
    Är så himla glad för min egen skull just nu! Jag känner verkligen att träningen blivit en del av mitt liv, det är så himla kul, jag dras inte med det, träningspassen känns inte som måsten, jag längtar alltid till nästa träningspass! Det är såå kul! Känner mig som besatt och förtrollad haha.
    Det är så skönt när det känns så, det är så det ska vara. Jag har alltid varit en träningsmänniska och älskar att träna men under och efter min sista graviditet så gav kroppen upp totalt och jag har fortfarande 7 månader senare problem med bäckenet och fogarna =( Så trist, men jag börjar hitta andra träningsformer nu vilket är bra.
  • 4ungar
    Amy27 skrev 2012-06-07 18:22:29 följande:
    Här kommer lite mat tips! Hoppas det är okej.

Kvargpannkakor

30 g (2 msk) kvarg
    2 ägg
    en nypa vaniljpulver

Vispa ihop och stek. Jag fick 3 st ganska stora och sammanlagt går receptet ut på 181 kcal! Vad varje pannkaka "kostar" beror på hur många ni får.
    Riktigt goda. :)

Morotssoppa 4 port

500 g morot
    300 g potatis
    2 vitlöksklyftor
    2 msk grönsaksfond
    1 tsk timjan
    2 dl lätt crème fraîche

Skär grönsakerna i bitar och ner med dem i kastrullen. Häll på 8 dl vatten, fond och timjan. Koka tills grönsakerna är mjuka, blanda i crème fraîchen och m
    Åhh TACK ! Pannkakorna lät som ett väldigt bra kvällsmål för mig, är just nu VRÅL hungerig efter kvällens träningspass... men vaniljpulver har jag inte och antar att vaniljsocker inte riktigt är godkänt ;)
  • Amy27

Bonsai: oj, vad dum jag känner mig nu! Visste inte ens att man kunde göra så!!!

*skäms*

• Amy27

4ungar: jodå, lite vaniljsocker kan du ha i men då blir det nog inte det antalet kcal jag skrev.
    Vaniljpulver kan du hitta i de flesta mataffärer bland bakgrejerna. Liten, ganska dyr burk men otroligt dryg.

• 4ungar
    Amy27 skrev 2012-06-07 19:53:08 följande:
    4ungar: jodå, lite vaniljsocker kan du ha i men då blir det nog inte det antalet kcal jag skrev.
    Vaniljpulver kan du hitta i de flesta mataffärer bland bakgrejerna. Liten, ganska dyr burk men otroligt dryg.
    Okej tack =) Finns det andra sånadär bra sötningsgrejer ? Kan vara bra att ha hemma om man är lite småsugen på nått, då kanske man kan blanda ut lite i yoghurten eller nått ?
Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!