• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • chokladbollen

Hoppar av, känner att det inte passar mig med detta ständiga kontrollerande, mäta, väga lägga in allt i telefonen. För mycket av min tid går åt att  kontrollera med appen vad jag får äta och inte....

• bonsai
    chokladbollen skrev 2012-03-19 10:06:34 följande:
    Hoppar av, känner att det inte passar mig med detta ständiga kontrollerande, mäta, väga lägga in allt i telefonen. För mycket av min tid går åt att  kontrollera med appen vad jag får äta och inte....

Vad synd! Men du kan ju använda appen ibland bara för att ha ett hum om vad en del saker innehåller! Jag har ju alltid med mig matlåda så jag mäter kalorierna o slänger in färdig mätta matlådor i frysen, äter alltid samma frukost o då blir det ju mkt enklare. Självklart passar det inte alla! Hoppas du hittar något annat som passar dig!
  • Jenna Dark

Äsch, vi andra fortsätter väl? Det passar mig utmärkt att använda shapeup....är sååå nöjd trots att jag äter för mycket ibland...det får mig att prestera mer då jag tränar....

• Amy27

Jag är fortf med, även om jag också tycker det är krångligt med allt vägande.

Chokladbollen: synd. :( Hoppas du hittar ngt som passar.

• eliten

Jag tycker inte att det är så mycket vägande.. Fast det kanske beror på hur nitisk man är...

• Dolliver

Jag är fortf på, minus 3,8 kg sen tre veckor tillbaka. Jag är kanonnöjd!

Det jag verkligen, verkligen gillar med shapeup är ju just att man får äta allt. För mig funkar det inte att förbjuda, då klarar jag mig i max 3-4 dagar och sen är det kört.

Jag har levt med diverse olika dieter sen jag var 5 (!) år gammal - och på det stora hela så har det endast gett mig fler kilon i slutändan, mer dåligt samvete, kass självkänsla och en stor portion ångest.

För några år sen, efter en GBP-operation, beslöt jag mig för att lägga ner allt vad dieter och bantningskurer är.
    När jag vill gå ner i vikt så ställer jag mig alltid frågan "Är detta något jag kan äta/leva med i resten av mitt liv?". Och med shapeup är ju svaret "JA!". För det kan jag ju. Jag kan äta allt, resten av mitt liv, och ändå gå ner i vikt. Ekvationen är sluten.

En annan sak med vägen till en sundare livsstil, som jag tror är superviktig, är att man börjar med babysteps. Små mål och små förändringar. Om man sätter upp stora mål och gör den totala förändringen direkt så är det mer bäddat för ett misslyckande och man blir så attans besviken och tenderar till att ge upp.

Mina punkter i starten var först och främst att börja med att få i mig minst fem mål om dagen - det har tagit mig ca 2½ år - men äntligen äter jag både frukost, lunch & middag samt två-tre mellanmål. Och är därmed sällan hungrig eller sugen på annat (förutom vid PMS...).
    Andra punkten var att byta ut ett par saker i taget till nyttigare alternativ, Först ljust bröd mot mörkt och sen vidare mot knäckebröd. Fetmjölk till mellanmjölk. Och så vidare. Små steg.

Jag har inte tränat på herrans massa år och avskyr både badet, gymmet och att promenera. Men jag älskar TV-spel och är en tävlingsmänniska rakt igenom. Och ja, då är ju Wii perfekt för mig. Lite tyngder på armar & ben för att få in lite extra styrka och sen är det bara att börja med 10-15 minuter de första gångerna och öka upp i liten skala.

Jämför aldrig med andras kost eller träning, det är så olika vad som passar från person till person och kan just du klara dig på GI/LCHF/WW i resten av ditt liv - så varsågod och grattis, det är högst imponerande tycker jag!

• MammatillJacob

Hejja Dolliver! Jätte fint sagt.

• eliten

Idag har jag köpt ett attractband och en step up- maskin för att nå mitt mål till sommaren!

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!