• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • Sommarnatt10

Lovebuz: grattis!!! Så härligt

Själv får jag vänta med att väga mig till ons el tor. Nyttigt men lite jobbigt för mig som står på vågen varje morgon. Speciellt som det har ätits en hel del i helgen... Vill ju inte gå upp!

• Mama Mia
    bonsai skrev 2012-07-09 07:44:29 följande:
    Goatess: för mig funkar det att äta av allt. Skulle nog dö av sorg om jag var tvungen att ta bort potatis framför allt. I brödväg äter jag nästan bara knäckebröd. Personligen tror jag inte på att ta bort saker ur kostcirkeln om man inte har en medicinsk orsak:) mitt motto är lagom av allt. Lchf och gi är absolut inget alternativ för mig. Båda dom dieterna är ju en livsstil och jag undrar vad som händer med dom som börjar äta kolhydrater igen när dom gått ner sin vikt? Måste ju vara så att dom går upp i vikt igen? Kan ju inte tänka mig att alla håller fast resten av livet med dom här dieterna.

Men... LCHF och GI är ju överhuvudtaget inte samma sak. Möjligtvis med tanke på att det är en livsstil då. Men det är ju genom att ändra sin livsstil som man behåller sin lägre vikt. Kör man en diet och slutar så går man ju upp igen.

LCHF är för extrem för dom flesta för att klara av i längden och må bra av det, tror jag.

Men GI handlar ju bara om sunt förnuft! Inget är förbjudet. Det handlar om att begränsa kolhydraterna, inte ta bort dom. GI handlar om att ta en potatis istället för 3, fullkornspasta istället för vanlig, grovt bröd istället för vitt, osv. Sånt som dom allra flesta som vill äta nyttigt gör ändå utan att följa nån diet. GI rekommenderar heller inte överdrivna mängder fett. Även om fett visserligen sänker GI på en produkt/maträtt så rekommenderas ändå att hålla fettet på en rimlig nivå.

Sen kan man reglera kolhydratnivån efter vad man vill. Ju mer/snabbare man vill gå ner i vikt desto mindre kolhydrater, men aldrig helt utan. Vill man bara leva nyttigt så handlar det om att hålla blodsockret på en så jämn nivå som möjligt. Sunt förnuft alltså utan att vara extrem på nåt sätt.
  • lovebuz

Allt hänger på ordet lagom och motion-egentligen. Inkomster måste ha utgifter :) sen att se till att inte äta mer än normalt. Att tex ha osten på bordet istället för att ställa den i kylen direkt efter. Ta en ostskiva och surra vid matbordet blir lätt flera ostskivor ;) jag var sån

• EmeNo11

Det är ju de extrem inom lchf som också blir dåliga sen. Att äta vanlig crème fraîche istället för lätt och liknande dör man inte av. Att utesluta pasta, ris, potatis och bröd men sedan äta de kolhydrater som är i den vanliga maten är inte heller farligt. Jag tror att det har blivit så extremt nu med alla sorters "dieter" så ingen av dom är bra längre.

• goatess82
    bonsai skrev 2012-07-09 07:44:29 följande:
    Goatess: för mig funkar det att äta av allt. Skulle nog dö av sorg om jag var tvungen att ta bort potatis framför allt. I brödväg äter jag nästan bara knäckebröd. Personligen tror jag inte på att ta bort saker ur kostcirkeln om man inte har en medicinsk orsak:) mitt motto är lagom av allt. Lchf och gi är absolut inget alternativ för mig. Båda dom dieterna är ju en livsstil och jag undrar vad som händer med dom som börjar äta kolhydrater igen när dom gått ner sin vikt? Måste ju vara så att dom går upp i vikt igen? Kan ju inte tänka mig att alla håller fast resten av livet med dom här dieterna.
    haha, trodde jag också men det är sjukt gott och göra gratänger med broccoli och blomkål och ostsåser.. ostgratinerad tomatskivor och ha som substitut istället te.x!
    Sen äter jag pasta ibland men då bara fullkorn, har testat äta vanlig pasta en gång och höll på och kräkas så man avvänjer sig väldigt fort.
    plockar det bästa från både gi och lchf recept men tror som sagt inte på att hälla i sig fett och bara leva på kött, min tallrik är 70 procent grönt och resten kött med tillbehör.

Dock så tror jag på att hålla högra kvalitet på det jag äter, närproducerat, nyckelhålsmärk och krav och så lite e-ämnen som möjligt, kräsen på kött och hur mycket procent det är i också, och köper bara svenskt kött!

Men jag tycker det är jättesunt som du tänker, många som bara ändrar  kost och så rör dom sig inget.. helt fel väg att gå, träna mera först och så ändra kosten ev sen!
  • EmeNo11

Blää har haft en riktigt skit dag idag. Vart hungrig konstant så idag har det blivit mer kalorier än tillåtet. Får bli tre gånger hårdare på gymmet imorgon då

• bonsai

Goatess: mitt största problem är att jag bara äter typ gurka, tomat, majs, lök och sallad i grönsaksväg.. Fullkornspasta går bra men pasta äter vi ganska sällan i förhållande till potatis. Det äter vi flera dagar i veckan i olika former. Jag försöker ju träna så ofta jag hinner men ibland faller inte lusten på. Då äter jag bara mina kalorier. försöker att inte röra mina träningskalorier. Har gått ner mina 1,5 kg som jag gick upp i Skåne. Men igår var min mage jätte svullen! Såg ut som jag hade gått up 10 kg. Undrar om det var värmen? Mina fingrar blir nämligen helt vätskefyllda o tjocka när jag går pw när det är varmt. Angående GI och lchf så har jag aldrig trott att det är samma sak utan jämförde för att det som sagt blir en livsstil som man inte kan sluta med utan att "misslyckas". Därför tycker jag så mycket om shapeup, man äter ju bara mindre av allt och får en bättre kontroll på vad man faktiskt smäller i sig:)

• Solstråle0001

Bonsai: äter också mycket potatis! Skulle aldrig klara mig utan det. Samtidigt tycker jag att det mättar bättre än pasta och ris.

• bonsai

Har fått jätte ont i min höft:( vet inte varför heller men pw går inte. Ska försöka spinna ivkäll o se om det går. Potatis är livet! O olw ugnsbakat! (med dipp)! Ikväll blir det grillad fläsk karré och färskpotatis och en vitlöks sås på lätt crème fraîche o grillade majskolvar. Så idag blir det inget mellis;)

• Solstråle0001

Låter gott! En sak som är bra med appen är ju att man kan skriva in i förväg vad man ska äta så vet man om man behöver skippa mellanmål eller om man har "råd" att unna sig nåt!

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!