Solstråle0001 skrev 2012-07-12 18:41:22 följande:
MammatillJames: förstår inte riktigt vad du menar med "100 kcal stillasittandes"
Självklart förbränner alla olika och det är svårt att veta hur mycket men det är därför som jag inte räknar det som extra kalorier jag kan äta upp... Men jag har fått skön benträning idag i alla fall, är alldeles skakig

Hehe ber om ursäkt om jag var otydlig.. Ja hur förklarar man. Kroppen förbränner väl alltid kalorier, varesig man rör sig eller ej. Man förbränner ju naturligtvis mer om man promenerar, dansar, styrketränar eller över huvudtaget rör på kroppen. Jag har hört, (det var någon som sa till mig) att kroppen förbränner ca 100kcal i timmen, utan att behöva lyfta armen. Gör du dock något samtidigt i en timma, förbränner du ju mer. Om du springer på löpband i 1 timma (vem som nu orkar det) och förbränner vi säger 500kcal, så förbränner kroppen också 100kcal naturligt eller hur man säger, så med andra ord förbrände man 600kcal.. Vet inte om det är så, men det är så jag fattat.. Kanske är helt ute och cyklar.
Har både läst och hört att man ska försöka göra av med mer kcal än man stoppar i sig, och då kanske man rör sig på de sätt att man förbränner ca 700kcal under en hel dag (ca 13 timmar säger vi), då antar jag att man lägger till att kroppen naturligt bränner ca 100kcal/timme utan att man egentligen gör något.. Fast nu när jag skriver det så borde man med andra ord förbränna ca 13.000kcal/dag, om detta stämmer (utan att röra sig).. Det kanske stämmer? eftersom det "rekomenderade" GDA är ca 2000 kcal..