• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • Mama Mia
    Sommarnatt10 skrev 2012-07-06 20:39:41 följande:
    Mamma Mia: fast jag har fört in vikt o så på runkeeper oxå! Det håller jag med om! Borde funnas hastighet...

Det visste jag inte ens att man kunde göra. Får kolla om jag lyckas klura ut hur man gör.

Ni andra som promenerar, hur gör ni då? Eller använder/litar alla på runkeeper?

Beklagar, Elin...
  • solala

Någon som vet ungefär hur mycket ett bodyattack-pass bränner? På deras affischer står 730 som genomsnitt. Kan det verkligen stämma? :O

• sassus

Usch, jag känner verkligen att jag inte alls har någon självdisciplin så här på sommaren, och att det kanske var dumt att börja räkna kalorier nu. Tror jag tar tag i det här till hösten istället. Dock kommer jag att följa tråden och tänka på vad jag äter lite grann, men kommer nog inte skriva in i shape up nu som sagt.

• bonsai

Jag skriver inte upp något alls i shapeup just nu men jag äter som när jag gör det plus att jag försöker träna så mkt som möjligt. Slog rekord på runkeeper idag:) det är kul att tävla pw mot sig själv. Tränade bort 253 kalorier på 40 min. I morgon blir det pw o på måndag blir det zumba och kanske pw! Mina kollegor har anmärkt på att jag gått ner i vikt:) det är ganska kul att mina kollegor kör på lchf o tycker att shapeup är dåligt för att man äter för lite, dom har inte minskat särskilt mkt. Det dom har minskat har skett med olika shaker. Jag tror på det här i längden!

• Mama Mia
    bonsai skrev 2012-07-07 20:48:04 följande:
    Jag skriver inte upp något alls i shapeup just nu men jag äter som när jag gör det plus att jag försöker träna så mkt som möjligt. Slog rekord på runkeeper idag:) det är kul att tävla pw mot sig själv. Tränade bort 253 kalorier på 40 min. I morgon blir det pw o på måndag blir det zumba och kanske pw! Mina kollegor har anmärkt på att jag gått ner i vikt:) det är ganska kul att mina kollegor kör på lchf o tycker att shapeup är dåligt för att man äter för lite, dom har inte minskat särskilt mkt. Det dom har minskat har skett med olika shaker. Jag tror på det här i längden!
    Haha, och vad gör man med shaker om inte äter "för lite"?
    Oavsett metod så är det väl ändå enkel matematik: kalorier in, kalorier ut. Oavsett om man räknar dom eller inte. Nu är jag inte jätteinsatt i lchf, men grejen med det är väl ändå att om man äter mycket protein och fett så behöver man inte äta lika mycket för att hålla sig mätt. Dvs det är meningen att man även där ska äta mindre än vanligt även om man ska slippa hålla koll på kalorierna. Eller har jag missuppfattat nåt?

Nu höll jag på att ge upp. Redan andra dagen. Igår gick det bra. Promenerade ca 15 km totalt och matkontot gick bra också. Men idag var jag redan less på det och jag tyckte att det här kommer ändå att gå åt skogen så lillkillen och jag gick på donken.
    Men när jag sen bestämde mig för att iaf skriva i på Shapeup så insåg jag att det fortfarande fanns en chans att få den här dagen att gå ihop. Tack vare en rejäl promenad på kvällen och att jag knappt ätit nåt mer än det, pga ångestdepp av att allt skiter sig. Inte så bra metod kanske, men ändå!
    Hade tom köpt hem en massa gott att moffa i mig för att trösta med. Men jag gjorde en smoothie efter promenaden och nu sitter jag här och funderar på om jag ska ta bara lite som jag faktiskt har råd med, lite mer men ändå hålla mig inom "ej viktuppgångsnivå" eller om jag faktiskt ska hoppa över godiset helt...

Dagen slutade rätt bra, trots allt och jag kör på en dag till...
  • bonsai

Dom på mitt jobb äter inte så lite. Dom brer till och med smör på osten till mellis. Äter mkt till alla mål tycker jag. Är inte ett dugg insatt i lchf utan vet bara att dom lever på fett o proteiner o inga kolhydrater o nästan ingen frukt. I mina öron låter hela dieten som en stor ursäkt att få vräka i sig! Angående att du inte orkar så här i början handlar om ovana och motivation. Jag tänkte så här: jag har varit överviktig i ett par år. Vad är det mot 24 veckor som shapeup sa att det kunde ta att nå mitt mål. Jag tänker klara det här trots svackor o motgångar även om det tar ända till julafton. Nu har jag gått ner 8 kg och har 14 kg kvar. Det går sakta men säkert nedåt trots fusk o motivations brist vissa dagar, vi fixar det här!

• Solstråle0001

Nu på min semester (som precis börjat)siktar jag på 1938 kcal vilket är den vikten jag ska äta för att bibehålla vikten. Då gör det inget om jag syndar lite, får inga röda staplar förhoppningsvis förutom igår då jag syndade rejält då jag firade in semestern.

Är inte så insatt i lchf tycker det låter lyxigt att äta feta såser, nötter och ost. Men samtidigt älskar jag ju potatis, godis och bröd så det skulle inte funka för mig. Försöker istället tänka på att äta långsamma kolhydrater och lagom med fett. Fast ibland syndar jag rejält fast det har funkat hitintills förutom en vecka då jag inte räknade alla och då gick jag upp.

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!