• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • EmeNo11

För att gå ner 1 kg i veckan måste man ju äta 3500 kalorier mindre, säg att jag då ätit under hela veckan totalt 4000 kalorier mindre än vankas skulle om jag ville behålla vikten då har jag ju 500 kalorier tillgodo. Sen måste man få fuska ibland någon gång också tycker jag för att orka med.

Nu har jag inte kollat med shape up men när jag räknat själv ska jag äta 1780 kalorier för att behålla min vikt nu.

• bonsai
    chreb skrev 2012-07-17 08:17:06 följande:
    Räkna ut 1.5 x din vikt så får ni fram hur många gram protein ni ska ligga på :)

Tack så mycket!! Min hals tar livet av mig. Lever på Alvedon o Ipren just nu. Har även tappat rösten nästan helt:( glass har blivit min bästis. Blir lite att ta igen. Har gått upp 1 kg nu på två veckor när jag varit dålig.
  • Solstråle0001

Jaha andra semesterveckan gick visst inte så bra. +1,2 kg och +1 cm. Har ätit bra på dagen men på kvällen har det spårat ur. Svårt när man är bortbjuden mycket och inte kan träna

• mammatilljames

För mig har det iallafall varit såhär:

Om jag från ingenstans går upp 1kg, eller några 100g, så har jag efter det gått ner kanske 1,6kg på ca 1 vecka sedan, utan att göra något. Jag går alltid lite upp och ner, men väger oftast samma på morgonen..  

• Loa

Jag måste bara berätta igen hur glad jag är att jag hittade den här tråden för några dagar sedan. Jag är inte överviktig men vågen går långsamt uppåt hela tiden. Häromdagen stod vågen på 68 kg, jag är 172 cm och har aldrig vägt så mycket i mitt liv. Har testat lchf och dukan och de har fungerat jättebra - ett tag. Men de är ganska extrema, det är så mycket man inte får äta och i vardagslivet så är det svårt att få tid att planera och handla samtidigt som man ska lära om. 

Jag har använt appen i fyra dagar. En dag överskred jag min gräns med ca 300 kal. Jag har gått ner 1.2 kg och har ätit god mat varje dag, och till och med godis en dag :)

• Storis

Tänkte bara berätta att appen funkar! Har gått bed 9 kg sedan i april och då var jag bara strikt de två första månaderna. Nu räknar kg inte utan Hr rätt bra koll på vad jag inte bör stoppa i mig och tar tex bara en portion!

• banditqueen

Kul med den här tråden! Började använda appen för en vecka sen. Mitt problem är -alkohol! Är 172 och har tidigare vägt 59-60kg. Nu vet jag inte vad jag väger (har ingen våg), men jag vet att inga byxor passar längre och att jag säkert gått upp 5-10kg på några månader. Grejen är att jag äter nyttigt, och bara två gånger om dagen, så på kvällen har jag ofta typ 5-600 kalorier kvar. Dock förstörs det då jag fått en dålig ovana att dricka på kvällen (om jag ska vara ärlig, varje kväll). Och ja, jag vet att jag sannolikt har ett ganska osunt förhållande till alkohol just nu. Jag MÅSTE gå ner i vikt! Vill kunna ha mina byxor igen, och vill bli av med magfettet. Fan :( 

• RockaTot

Jag undrar över en sak mest till er som gått ner många kg, definitivt över 10 kg, vad händer när man har gått ner det man vill? Skall man fortsätta äta de kalorierna som man gör nu eller hur gör man för att inte gå upp igen? Hur hittar man den balansen som gör att man behåller vikten, det tycker jag verkar det svåraste. Hur har nu gjort?

En annan sak med, jag märker ofta att kalorierna inte stämmer mot förpackningen på olika varor, kollar ni av det noga och räknar sjäkva eller slarvar ni och tar det angivna förslaget som shapeup har? <kan man annars ställa in så den lär sig vad ex. icas makaroner har per 100 g? Vet man kan skapa egna kalorier men inte om man kan lägga in nya saker i själva databasen (eller vad det kallas) så att man inte behöver fylla i "egna kalorier" varje gång man äter något som inte finns med i shapeup utan göra så att det finns med?

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!