• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • EmeNo11

Vet inte om det går att göra från appen men om du går in på shape up hemsidan så går det. Kommer tyvärr inte ihåg vart men de borde inte va så svårt att hitta

• bonsai
    sassus skrev 2012-07-16 10:10:58 följande:
    Någonstans läste jag att anledningen till att man ofta blir sjuk när man börjar träna (som sedan gör att man inte kommer igång igen på ett tag) är att man äter för lite protein. Kanske kan vara ett bra råd på vägen?

Tack för tipset! Tycker ändå att jag äter mkt protein, men jag får försöka med ännu mer! Bara jag blir av med halsontet o förkylningen så ska jag träna igen! Ögoninflammationen så läkaren att den kunde hålla på i flera veckor om man har otur. Har fått nån salva att använda men fick ändå tillbaka skiten:( så på torsdag ska jag höra av mig igen om det inte blivit bättre med salvan.
  • chreb

Räkna ut 1.5 x din vikt så får ni fram hur många gram protein ni ska ligga på :)

• Lizzie
    tinis skrev 2012-07-16 13:09:39 följande:
    Tack så mycket! Jag har skrivit in lite innan jag bestämde mig för att köra mer seriöst, då på 1200/dag. Men, som idag då har jag hunnit äta frukost och lunch. Jag är redan nu uppe på 49g protein av 65g och 31g fett av 49g. Hur har ni det med det?

Frukost: Gröt, två glas mjölk och ½ msk honung
    Luch: Sallad med tzatziki och 3 skivor rostbiff.

Det jag kan dra ner på är väl mjölken, som är ganska dålig.

Eftersom att jag var o tränade förut så ligger jag nu, efter båda måltiderna på 1013 kvar att äta men då typ bara kolhydrater.. Känns lite skevt liksom Drömmer
    jag kör havre-quinoa gröt som jag lägger frusna hallon i efter en stund. Då blir de lagom mjuka och varma och det blir inte så mycket kalorier. Med ca 1 dl mjölk landar jag på ca 217 kcal. Ca 95 g hallon eller nåt sånt. Man kan ju egentligen ta vilken frukt som helst. Med äppelbitar som får koka med en stund så antar jag det smakar som äppelmos.
  • Sommarnatt10

Hur gör ni för att få veta hur mycke kalorier ni ska äta/dag när ni gått i mål. Har ju fört in målvikt men kalorierna står kvar på 1200

• s fia

Hejsan! De va ett bra tag sen ja skrev här,,
    jag började med Shape Up i slutet av mars o tyckte de va toppen..
    men sen blev de sommar , o vi åkte utomlands o det blev även många kalas o mycket bakning... så jag gav upp... Men nu tänkte ja ta nya tag.. startade i måndags och har 5,1kg kvar till mitt mål

Jag "dokumenterar" allt på min blogg... o skriver där lite matdagbok på vad jag ätit och hur många kcal de innehåller mammafia-sofia.blogspot.se

• Loa

Hej på er!
    Jag hittade den här tråden för några dagar sedan. Laddade hem appen och blev guldmedlem (eller vad det heter). Tycker det här är ett jättebra och enkelt sätt att ha koll på vad man äter. Dock är det lite ovant. I går gjorde jag fullkornspasta med sås till middag och så till lunch åt jag en tapastallrik med ost och skinka/salami. Det funkade ju inte alls - knallrött i stapeln blev det! Har ni tips på goda luncher och middagar som funkar med kalorierna? Kanske har ni skrivit om det någon annan stans? 

• EmeNo11

Sommarnatt: har du ändrat inställningen till att inte gå ner i vikt? På shape up hemsidan finns det något om att behålla vikten, har inte kollat vad det är eftersom jag själv inte är där än.

Oftast innehåller både pasta och sås ganska mycket kalorier, blanda ut med massa grönsaker så blir det mindre pasta tex. Ost och korv innehåller också massa kalorier, jag äter oftast soppa till lunch för att spara kalorier till middagen eftersom jag hellre äter en ordentlig middag så att jag blir mätt.

Igår gjorde jag stuvad vitkål till köttfärsbiffarna och det vart jätte gott. Kunde äta hur mycket vitkål som helst ju så jag vart ordentligt mätt :)

• sassus

Dela gärna med dig av receptet på stuvad vitkål

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!