• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • Sommarnatt10

Rockatot: jag har funderat över samma sak. Men jag vet att man måste öka kaloriintaget. Jag äter ju mindre (1200) än vad min kropp gör av med i total vila. Jag bara fortsätter ju att gå ner. Jag har sökt på lite olika sidor o räknat ut på olika ställen. De flesta tycker jag ska äta drygt 2000. Vet inte hur jag ska bära mig åt för att få i mig allt det...

Men man får väl öka kalorimängden lite i taget. Då borde man gå ner långsammare o långsammare o tillslut stannar det väl av?! Då har man förhoppningsvis hittat en balans...

Jag har kört på Shape up. Jag har upplevt (de gånger jag jämfört) att Shape up ofta ligger lite högt i det känns ok när det är på det håller!

• Solstråle0001

Rockatot: när min senaste målvikt nåddes ändrades det på shapeup hur många kalorier jag skulle äta. 1935 kcal tror jag det var. Åt 1600 kcal innan dess. Tyvärr klarar jag inte att hålla vikten men det är väl att jag har semester och det grillas, fikas och dricks vin. Jag vill kunna unna mig saker på semestern Men om jag hade lyckats att äta 1935 kcal borde jag ju stå stilla...

• Solstråle0001

Banditqueen: är det nu på semestern du fått ett "osunt förhållande till alkohol"? Om det har pågått ett tag och är svårt att komma ur tycker jag du ska ta tag i det och söka hjälp innan du försöker gå ner i vikt Men om det bara är ett semesterproblem kanske du ska bestämma en dag då du får ta ett glas vin.
    Hur många kcal ska du äta? Om du får många kcal över kanske du ska äta något mer mål mat, kanske det kan hjälpa suget efter alkohol.

• RockaTot
    Sommarnatt10 skrev 2012-07-21 06:39:22 följande:
    Rockatot: jag har funderat över samma sak. Men jag vet att man måste öka kaloriintaget. Jag äter ju mindre (1200) än vad min kropp gör av med i total vila. Jag bara fortsätter ju att gå ner. Jag har sökt på lite olika sidor o räknat ut på olika ställen. De flesta tycker jag ska äta drygt 2000. Vet inte hur jag ska bära mig åt för att få i mig allt det... Men man får väl öka kalorimängden lite i taget. Då borde man gå ner långsammare o långsammare o tillslut stannar det väl av?! Då har man förhoppningsvis hittat en balans... Jag har kört på Shape up. Jag har upplevt (de gånger jag jämfört) att Shape up ofta ligger lite högt i det känns ok när det är på det håller!

Hos mig är det jag äter oftast mer kalorier än vad shape up säger så måste kolla noga :/ jobbigt. Synd att det inte verkar gå att korrigera el lätt anmäla produkter som inte stämmer.
    Solstråle0001 skrev 2012-07-21 09:45:48 följande:
    Rockatot: när min senaste målvikt nåddes ändrades det på shapeup hur många kalorier jag skulle äta. 1935 kcal tror jag det var. Åt 1600 kcal innan dess. Tyvärr klarar jag inte att hålla vikten men det är väl att jag har semester och det grillas, fikas och dricks vin. Jag vill kunna unna mig saker på semestern Men om jag hade lyckats att äta 1935 kcal borde jag ju stå stilla...

Jag har inte tänkt på om kalorierna jag ska äta har ändrats. Borde kolla. Men om det minskar hela tiden med vikten kommer man ju att få äta "på svält" > resten av livet för att behålla vikten. Jag får inte ihop det riktigt..
  • MiaIa 90

Hej jag hoppar gärna in här.
    Jag har använt appen i två veckor men vet inte hur mycket jag ska äta eller så jätte jobbigt:/.
    Jag vill gå ner 20kg men har mycket mer en de att gå ner men vill ta de lite i taget.
    Jag har inte gått ner mer en ett kg på dom här veckorna och äter 2100kcal  vet inte om de är för mycket.
    Har svårt att få i mig bra frukost också:/.
    Några tipps på hur jag ska äta och vad i så fall?
    Mvh Mia 

• Tant Groda

Miala: välkommen! 1 kg på 2 veckor är bra. Man ska egentligen inte gå ner mer än 0,5/vecka för att kroppen ska må bra och hinna med. Sen vill man ju gärna tappa mera. Kolla så att din aktivitet stämmer i appen och lite sånt.

• MiaIa 90
    Tant Groda skrev 2012-07-21 15:16:29 följande:
    Miala: välkommen! 1 kg på 2 veckor är bra. Man ska egentligen inte gå ner mer än 0,5/vecka för att kroppen ska må bra och hinna med. Sen vill man ju gärna tappa mera. Kolla så att din aktivitet stämmer i appen och lite sånt.
    Jo de är rätt bra men vill gå ner fortare,längtar så efter att få bli gravid har försökt i 15månader snart och inget plus:(.
    För 6veckor sedan så gick jag på pulver i två veckor och gick ner 6kg,de kan väl inte bara ha varit vatten?!
    Men jag är 164cm lång och väger nu 139-40står och hoppar där i mellan och i början av veckan var jag nere på 137kg fattar inte varför jag gick upp igen.
    Jag har den gratis varianten på appen och skrev ju in längd och viktstarten sedan räknade den ut att ajg kunde gå ner 1kg i veckan.
    Men jag tror den räknade ut att jag kan äta för mycket mat en vad jag ska?!
    Irriterande också att all mat inte är med där på.

• Tant Groda

Miala: klart du kan gå ner mer än0,5 kg/veckan, men jag vill att du ska vara med på att det inte är det mest optimala för kroppen.
    Förstår hur det är att längta efter pluset, vi är nog inne på vårt 6e år nu. Men det är inte för pluset jag går ner utan för mig själv.
    Jag kör också gratisvarienten och man kan ändra inställningarna på profil. Fick också i början att jag skulle äta 2000 kcal men efter lite ändringar så fick jag 1500 kcal.

• banditqueen
    Solstråle0001 skrev 2012-07-21 09:54:25 följande:
    Banditqueen: är det nu på semestern du fått ett "osunt förhållande till alkohol"? Om det har pågått ett tag och är svårt att komma ur tycker jag du ska ta tag i det och söka hjälp innan du försöker gå ner i vikt Men om det bara är ett semesterproblem kanske du ska bestämma en dag då du får ta ett glas vin.
    Hur många kcal ska du äta? Om du får många kcal över kanske du ska äta något mer mål mat, kanske det kan hjälpa suget efter alkohol.
    På sätt och vis. Slutade skolan (är 22 år) i februari och då började det så smått, sen har det eskalerat så att säga.  Det är alltid sent på kvällen som suget kommer. Jag tror att en stor del av att jag dricker beror på tristess och ångest över ekonomi. Nu ska jag förmodligen börja plugga igen i typ september, så det är verkligen hög tid att jag slutar. Och det här med vikten ger mig verkligen motivation, har alltid varit naturligt smal och kunnat äta vad jag vill, tills nu! Har inte insett hur mkt kalorier det faktiskt är i alkohol, spelar ingen roll om man dricker det med lightläsk eller whatever, det är själva spriten som innehåller mest. Eftersom jag aldrig haft problem med vikten har jag aldrig haft nån aning om hur mkt kalorier olika saker innehåller, så den här appen har verkligen öppnat mina ögon. 

Slutar dricka IDAG. Ska hålla det till MAX två gånger i veckan, och då helgen. Har 978 kalorier att äta om dan, ska gå ner 1kg i veckan. Ska ta stöd av denna tråden. Vet att jag kan klara det, även om vissa dagar kommer att vara tuffa.
Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!