• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • Veronica76
    Solstråle0001 skrev 2012-08-01 08:32:15 följande:
    Jag undrar lite hur kroppen funkar egentligen... Nu har jag gått ner ett kilo den senaste veckan så jag väger 61 som jag gjorde precis innan semestern Men jag har bara skött mig 2-3 dagar, de övriga dagarna har jag syndat rejält och fått i mig mer än 2000 kcal. Jag borde ju ha gått upp i vikt. Jag har inte heller tränat något...
    Är det bara vätska man lägger på sig och tappar? Och visst magen var ju ganska tom när jag vägde mig eftersom jag åt lagom igår... Brukar alltid väga mig innan frukost för övrigt. Fattar inte riktigt hur det funkar ibland...

Hur mycket ligger ditt grundbehov på?
    För även om du nu missköter dig flera dagar i veckan så ska det ju ändå rätt mycket till för att gå upp (7000kcal/kg) så det är nog som så att du snittar på det grundbehov du har så du ligger kvar på samma vikt och går varken upp/ner. Vilket är jättebra om du hittar balansen = )
    Och även om man inte tränar under semestern så brukar man röra sig en hel del ändå som man inte tänker på!

Eller så krävs det helt enkelt mer slarv under längre tid för att det ska visa sig som sagt 7000 kcal extra är ju rätt mycket.... eller iaf när dom ska bort!

Tog en lång cykeltur på dagen till å från jobb (ca 4 mil) och det brände ca 1100 kcal tog ca 2 timmar, på kvällen mumsade jag på popcorn och det tog mig väl ca 20 min att svulla i mig 600 kcal.....
  • Sommarnatt10

Nu är vi hemma efter nästan två veckor på bortaplan! Jag har inte använt appen o inte vägt mig. Jag har nog inte tänkt så mycket på vad jag ätit heller :/ Ska bli spännande att se vad den visar. + är jag säker på (känner mig svullen) men vore ju skönt att inte vara uppe på målvikt.

När man går upp lite så här snabbt är det då lätt att bli av med de kg igen?? Tänkte köra hårt nästa vecka o någon vecka till, sen är målet att hitta bra rutiner o matvanor även när jag börjar jobba (har ju varit smidigt under mammaledigheten) balansen måste jag oxå hitta. Hur vetti 17 men det måste ju gå...

• Veronica76

Hur gör ni andra om ni tränar en dag.... äter ni upp de förbrukade kcal eller blir det extra bonus?

Själv blir det en blandning, ska man passa på att unna sig ngt så försöker jag ta det dessa dagar men ibland räcker dagens kvot till även om man har tränat.... speciellt de dagar jag inte dricker ngn form av måltidsersättning....

• sunnydays

Jag räknar inte med träningskalorierna,  försöker mer hålla övriga veckan och kanske helglunchen lägre på kcal om jag vill ha något onyttigare på helgen.

Skriver man in pasta och ris som kokt eller okokt?

• bonsai
    sunnydays skrev 2012-08-03 13:50:25 följande:
    Jag räknar inte med träningskalorierna,  försöker mer hålla övriga veckan och kanske helglunchen lägre på kcal om jag vill ha något onyttigare på helgen. Skriver man in pasta och ris som kokt eller okokt?

Sök i appen, finns både som kokt o okokt. Jag tar alltid kokt eftersom vi är fler som äter o jag har ju ingen aning hur mycket det blir annars.
  • solala

Har haft lite semester från appen. Och har snarare gått ner i vikt än upp som jag trodde. Tror jag stressade upp mig lite över viktnedgången att det snarare hämmade mig. Ska börja jobba om en månad och tycker det ska bli väldigt svårt att räkna kalorier då. Jobbar som lärare och måste äta pedagogisk lunch varje dag med eleverna. Kan ju inte fråga mattanten varje dag om ingredienser och mängd, haha :( får uppskatta och ta små portioner.

• bonsai

I morgon börjar allvaret igen! Då blir det inget mer fusk! Lättare när vardagen är på plats!

• sunnydays
    bonsai skrev 2012-08-03 23:12:35 följande:

Sök i appen, finns både som kokt o okokt. Jag tar alltid kokt eftersom vi är fler som äter o jag har ju ingen aning hur mycket det blir annars.
    Tack, nu hittade jag. :)
    När det bara står spagetti 100 g så är det svårt att veta vilket de menar. Och samma här, omöjligt att veta hur mycket okokt :)
Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!