• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • Fannypack
    ElinGBG skrev 2012-08-10 13:05:35 följande:
    Vet någon om det finns information någonstans om hur shapeup räknar ut förbrända kalorier? Runkeeper visar ofta det dubbla för mig och jag vet ju hur de räknar, men skulle vilja jämföra lite bättre med shapeup.

Runkeeper räknar, enligt min erfarenhet, oftast för lång sträcka och baserar förbränningen på det. Shape up räknar bara i tid, väl? Kan det vara problemet?
  • ElinGBG
    Fannypack skrev 2012-08-10 13:15:40 följande:

Runkeeper räknar, enligt min erfarenhet, oftast för lång sträcka och baserar förbränningen på det. Shape up räknar bara i tid, väl? Kan det vara problemet?
    Jag redigerar alltid min aktivitet om den visat fel längd, så det ska inte vara problemet :) Runkeeper räknar på sträcka, hastighet, tid, lutning, vilken sorts aktivitet man valt och ens kroppsmått (längd&vikt)!
  • Solstråle0001

Idag har jag ätit tacos för första gången på länge. Det är ju faktiskt både gott och kalorisnålt. Kan nog dricka några glas vin sen och hamna på grönt! Har ni några goda nyttiga mattips? Vi grillar nästan jämt känns det som, har fastnat lite där. Men visst är det gott med kött och nån typ av potatis... Andra tips?

• bonsai
    Solstråle0001 skrev 2012-08-10 18:10:03 följande:
    Idag har jag ätit tacos för första gången på länge. Det är ju faktiskt både gott och kalorisnålt. Kan nog dricka några glas vin sen och hamna på grönt! Har ni några goda nyttiga mattips? Vi grillar nästan jämt känns det som, har fastnat lite där. Men visst är det gott med kött och nån typ av potatis... Andra tips?

Fajitas är ju gott oxå! Grillad kycklingfilé med sallad och cremefraiche med vitlök i är gott o kalorisnålt. Kalkon är ännu bättre. Fisk i foliepaket med olika grönsaker, potatis o vitlök är supergott:)
  • s fia

Jippi, nu har jag bara 0,6kg kvar till mitt mål Har lyckats gå ner 7,2kg... Skulle klä på mig att par byxor som ja köpt för ett år sen då satt de tight o jag har aldrig kunna använda dom.. idag gled de av mig..så nu går de inte ens att använda

• sassus

Usch, idag har jag verkligen nått botten. Började dagen med lösgodis ( hann inte äta nån klok frukost och hade inget bröd hemma så slängde i mig lite godis istället), sen hade vi föräldraträff med massa fika, spaghetti och köttfärssås med massa parmesan, sen mer godis, ett glas vin och nu har jag smällt i mig inte mindre än tre bullar... Låter ju galet, men det är så det blir när jag sätter igång. Kan äta hur mkt gotta som helst, speciellt bullar och kakor (jättedumt att baka bullar då, eller vad säger ni?)

Men i morgon börjar min sambo jobba igen, och det är jag som tar tag i det här igen. Just nu känner jag dock att viktminskningen egentligen inte är det viktigaste, utan jag vill verkligen ta hand om min stackars semesterförstörda kropp

Skulle gärna vilja ha tips på maträtter som inte ger så mycket kalorier. Skulle gärna äta en stor härlig sallad varje dag, men dels är det så svårt att veckohandla det, dels blir det ganska dyrt i längden. Kanske nån som har tips på någon matig varm sallad på annat än bara färska grönsaker?

• s fia

Jag känner igen det där med att äta sötsaker, så fort vi har de hemma så har jag jättesvårt att motstå, jag bakar även jättegärna o har ja bakat måste ja ju oxå provsmaka ,eller hur?   

Varannan vecka bor mina två största barn hos oss då blir de att man bakar lite o barnen äter lördagsgodis os.v... förra veckan va jag så sugen att ja inte ens klarade av att sitta jämte o höra när de åt godiset... jumla sötsug...

Denna veckan utan barnen är lättare....

Jag försöker oftast äta stora portioner så att jag känner att jag blir mätt... oftast blir de kyckling lax eller tonfisk.. antingen sallader... eller så tycker ja om potatis,rödbetor och morötter i ugnen, egengjord tzatsiki på lätt turkiskyoughurt, o sen lite kyckling  o isbergssallad ,tomat,majs ogurka, ibland fetaost 3%.... Jag gör ofta blomkålsris till rätter som t.ex korvstoganoff, lax o skagenpanna, där jag ivanligafall skulle ha tagit pasta eller ris. När vi gör tacos här hemma skippar jag chipsen o brödet o äter den som en tacosallad... jag försöker även laga sån mat som jag verkligen gillar... för att ha något gott o se framemot...

Ibörjan när jag använde shapeup-appen så tyckte jag det var jätte krånlgit om jag t.ex skulle göra en kycklingpaj o veta vilken typ av kycklingpaj jag skulle välja ,, de skiljer juh mycket i kcal... så när jag väl gör något som inte finns med... brukar jag ta ett recept på tasteline.se... jag tilllagar en paj för t.ex 4pers... sen ändrar jag på deras hemsida och får fram vad en portin innehåller... då kan ja lätt klicka i mina kcal... o även laga samma mat till familjen utan att de blir fel     

• sassus

Blomkålsris? Låter spännande, men ska det stå blomkålsmos måntro? Om inte får du gärna dela med dig av blomkålsriset

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!