• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • seafree

Jag tränar för att det är kul plus att jag kan "lyxa" till det med en god youhurt eller annat gott som jag inte skulle haft kcal till annars Men jag äter inte upp dem om jag inte är hungrig eller sugen på något.
    Igår blev det lite väl många intjänade kcal dock och kunde inte äta upp dem. (tränade intervall i 30min + promenad 45min  + Zumba i 1,5h det blev tot 1515kcal)...kunde inte äta upp alla  

ShapeUp
  • G0thicca
    Fannypack skrev 2012-08-13 10:54:54 följande:

Oj, har inte haft en tanke på att INTE äta upp träningskalorierna. Jag har alltid tränat mycket och det funkar helt enkelt inte för mig om jag är hungrig. Personligen tror jag att det är bättre för både hälsa och självförtroende att vara vältränad och behålla några extrakilon än att gå ner i vikt genom att dra ner på maten så att man inte orkar.

Däremot försöker jag passa mig för att panikäta stora portioner för att jag är hungrig efter träningen, utan känna efter hur mycket jag behöver istället (vilket alltid är mindre än vad ögonmåttet säger att jag behöver).  

Nej jag har inte heller det! Tanken har slagit mig när jag läst runt här och att många påvisar att man går ner snabbare i vikt om man skippar att äta för de intränade kalorierna. Det bör väl visserligen stämma, men tränar man hyffsat hårt måste man ju tillsätta energi. Dessutom är man ju lite gottegris ibland, och då känns det ju bra att utan samvete kunna unna sig ;)
    seafree skrev 2012-08-13 11:23:14 följande:
    Jag tränar för att det är kul plus att jag kan "lyxa" till det med en god youhurt eller annat gott som jag inte skulle haft kcal till annars Men jag äter inte upp dem om jag inte är hungrig eller sugen på något.
    Igår blev det lite väl många intjänade kcal dock och kunde inte äta upp dem. (tränade intervall i 30min + promenad 45min  + Zumba i 1,5h det blev tot 1515kcal)...kunde inte äta upp alla  
    Okej! Då tänker du som jag :) blir lätt lat i tänket. Har t.ex. inte hållt igång med träningen på ett tag sedan jag började om igen i helgen just för att jag blir lat när jag "ändå går ner av att sitta på ändan men att äta rätt antal kalorier". Att man inte äter upp alla man tjänat in är ju en sak, inte ofta man har ett behov av att äta så många som du tjänade in igår t.ex. :)

Men skönt att fler tänker som jag!
  • Lottis77

Har bara läst i tråden hittills, men vill göra ett inlägg just idag!

Jag och appen firar nämligen ett år tillsammans idag. Med det sagt - den är lätt beroendeframkallande.

• Solstråle0001

Tinis: har i en lök, röd paprika, squash, krossade tomater, förkokta lasagneplattor (valfri sort t.ex fullkorn eller spenat), mjölk el crème fraîche, riven ost och kryddor! Fräser grönsakerna och kokar ett tag sedan varvar jag såsen och lasagneoplattorna. Ost och cremefraiche på. Har inne det i ugnen 250 grader ca 15 min tills lasagneplattorna är mjuka.
    Jättegott!

Idag har jag ätit squashlasagne. Som vanlig köttfärslasagne med squash istället för pasta! Också gott!

• Solstråle0001

Lottis: grattis till dig och appen! Jag har också svårt att släppa den!

Förresten på tal om träningskalorier: jag äter upp dem. Man behöver ju fylla på med extra då man har tränat hårt.

• tinis
    Solstråle0001 skrev 2012-08-13 17:43:37 följande:
    Tinis: har i en lök, röd paprika, squash, krossade tomater, förkokta lasagneplattor (valfri sort t.ex fullkorn eller spenat), mjölk el crème fraîche, riven ost och kryddor! Fräser grönsakerna och kokar ett tag sedan varvar jag såsen och lasagneoplattorna. Ost och cremefraiche på. Har inne det i ugnen 250 grader ca 15 min tills lasagneplattorna är mjuka.
    Jättegott!

Idag har jag ätit squashlasagne. Som vanlig köttfärslasagne med squash istället för pasta! Också gott!
    Mumsigt!! Det ska jag göra en gång :) Idag blev det linsgryta, mycket godare än jag kom ihåg det!
    Jag är inte mycket för squash eller äggplanta men det finns nog ngt alternativ till det också. Vad har du istället för köttfärs?
    Lottis77 skrev 2012-08-13 11:49:21 följande:
    Har bara läst i tråden hittills, men vill göra ett inlägg just idag!

Jag och appen firar nämligen ett år tillsammans idag. Med det sagt - den är lätt beroendeframkallande.
    Grattis på 1-årsdagen Lottis Glad

• sassus

Nu när jag ammar tänker jag äta upp ev träningskalorier, men sen kanske jag använder dem när jag vill unna mig något extra tänker jag.

• Misshyde

God dagens allihop, har reggat mig på familjeliv.se enbart för att kunna ta del av detta!Hjärta
    Jag har använt shape up till och från, och nu har jag äntligen bestämt mig för att satsa 100%
    Har använt appen i ca 10 dagar nu. I början gick jag ner ca 3kg väldigt fort så som jag alltid gör när jag påbörjar en diet (har tidigare gått ner i vikt genom b.la LCHF, men det passade inte mig i och med att jag älskar kolhydrater och socker och då blev det att man hela tiden fuska) nu har vågen stått still i några dagar, t.o.m gått upp ca 1kg.
    Jag har som mål att gå ner ~20kg, -1,5kg i veckan, det ska gå fort och man ska kunna se resultat. Baby steps är inget för mig. Då tappar jag motivationen.

Får äta ca 1000kCal /dag men i och med att jag använder min motionscykel 1h om dagen 25km/h så förbränner jag enligt cykeln ~1000kCal. brukar jag lägga på runt 350kCal = 1350kCal äter jag om dagen.

Jag äter allt, men ser till så att jag inte överskrider 1350kCal.
    Som sagt så ÄLSKAR jag kolhydrater och socker, kan inte leva utan pasta, ris, godis, choklad med mera.
    Är det därför jag inte går ner i vikt?

I och med att jag väger så pass mycket så går det att se på vågen från dag till dag om jag gått ner nått eller ej men just nu så visar den bara fel. Min motivation håller på att försvinna, känns onödigt att cykla varje dag som en idiot och sen se att jag istället gått upp i vikt.
    Har inte heller något med muskler att göra, har ett måttband som jag använder titt som tätt men den har inte heller visat bra resultat. 

Tips vad det kan bero på? Kan man inte äta vad man vill varje dag även fast jag håller mig till mina kalorier?Gråter

P.S va duktiga alla är!! blir jätte sotis när jag läserGlad

• JLD1979
    sassus skrev 2012-08-13 19:39:18 följande:
    Nu när jag ammar tänker jag äta upp ev träningskalorier, men sen kanske jag använder dem när jag vill unna mig något extra tänker jag.
    Jag är gravid nu men efter nyår tnkte jag ta tag i vikten.

Såg att du ammar. Det är min plan oxå. Hur har du gjort då du ammar. Hur många kalorier äter du? Hur många har du dragit bort fr ditt rekomenderade intag för att hålla vikten?

Svårt att veta hur lite/mycket man kan äta för att gå ned i vikt men ändå kunna amma ordentligt.
    Har du några bra tips?  
    ♥ BF 121021 ♥
Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!