• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • sassus

Receptet på det med andra ord. Är visst lite trött...

• s fia

sassus: Jo blomkålris skulle det stå   Det är jättelätt.. jag brukar ta vanlig färskblomkål, sen river ja den i småbitar i en matberedare. Kokar upp en storgryta vatten, tillsätter den rivna blomkålen o lite salt... kokar i några minuter, sen häller jag av de i ett durkslag.. O så var det klart   Fast blomkålspure är oxå gott iof

• sassus

Det lät väldigt gott. Ska absolut testa det. Min lilla tjej på tre månader kanske inte blir jätteförtjust i att hennes mamms proppar i sig en massa blomkål, men förhoppningsvis reagerar hon inte så mkt på det.

• s fia

oj nä just de,, vi får hoppas de går bra för lilltösens mage

• tinis

Tillbaka från semester!! Cirka <1,5 kilo upp men tycker inte det var så farlig iaf med tanke på det jag ätit o druckit Drömmer
    Men nu bilr det nya tag!!! Har köpt en brustablett som ska öka förbränningen, är lite skeptisk men TÄNK om det funkar Oskyldig Och så tänkte jag bil mer vegetarisk, får så dåligt samvete så tycker inte det är värt det. Har dock superdålig fantasi så kom gärna med förslag på nyttiga, goda vetetariska rätter

Så på´t igen bara.. Ska simma o Zumba, hoppas att det ger resultat!

Hejja hejja allihopa Kyss

• Fannypack

Min helg gick inget vidare, var på middagsbjudning med gudomliga tapas, och sedan vin på det. Och sedan inte alls i form för att träna dagen efter. Ligger dock totalt bara lite över mitt mål i snitt. Nya tag denna vecka!

• tinis
    Solstråle0001 skrev 2012-08-13 10:11:02 följande:
    Tinis: vegetarisk lasagne är väldigt gott! Heja på, härligt med en massa ny motivation!
    Det låter jättegott!! Vad har du i den? Har du vanlig pasta eller typ lchf/GI-liknande?
  • G0thicca

Jag har förstått att många här inne försöker hålla sig sig från att äta upp de "intjänade" kalorierna man har tränat bort. Men hur hårt håller ni individuellt på det? För läser jag i shape ups egna forum är det många som äter upp det antalet kalorier de ska äta, samt för de som är intjänade. Att det helt enkelt är en bonus som gör det hela roligare och mer givande! Men just här inne känns det som att man nästan fuskar ifall man äter upp för de intränade kalorierna...

Ibland kan jag tråkigt nog känna (just för att man vill kunna känna sig lite oberoende ibland av vad man stoppar i sig) att jag tappar motivation till träning ifall jag inte får äta av de kalorier jag får tillbaka efter träning, samt att man kan blir ju hungrig och behövs ju givetvis energi när man gett sig av med en massa. Men om ni märker av att man kanske till och med stannar/står stilla av att äta upp dom intjänade kalorierna kanske jag bara ska skita i de kalorier jag får tillbaka?

Intressant att höra hur ni tänker :) Min situation: äter ofta upp hälften av det jag tränat bort. Inte jämt om jag enbart promenerat dock, samt beroende på hur hungrig jag är givetvis. Hungern/suget styr ju allt!

• Fannypack
    G0thicca skrev 2012-08-13 10:39:26 följande:

Jag har förstått att många här inne försöker hålla sig sig från att äta upp de "intjänade" kalorierna man har tränat bort. Men hur hårt håller ni individuellt på det? För läser jag i shape ups egna forum är det många som äter upp det antalet kalorier de ska äta, samt för de som är intjänade. Att det helt enkelt är en bonus som gör det hela roligare och mer givande! Men just här inne känns det som att man nästan fuskar ifall man äter upp för de intränade kalorierna...

Ibland kan jag tråkigt nog känna (just för att man vill kunna känna sig lite oberoende ibland av vad man stoppar i sig) att jag tappar motivation till träning ifall jag inte får äta av de kalorier jag får tillbaka efter träning, samt att man kan blir ju hungrig och behövs ju givetvis energi när man gett sig av med en massa. Men om ni märker av att man kanske till och med stannar/står stilla av att äta upp dom intjänade kalorierna kanske jag bara ska skita i de kalorier jag får tillbaka?

Intressant att höra hur ni tänker :) Min situation: äter ofta upp hälften av det jag tränat bort. Inte jämt om jag enbart promenerat dock, samt beroende på hur hungrig jag är givetvis. Hungern/suget styr ju allt!

Oj, har inte haft en tanke på att INTE äta upp träningskalorierna. Jag har alltid tränat mycket och det funkar helt enkelt inte för mig om jag är hungrig. Personligen tror jag att det är bättre för både hälsa och självförtroende att vara vältränad och behålla några extrakilon än att gå ner i vikt genom att dra ner på maten så att man inte orkar.

Däremot försöker jag passa mig för att panikäta stora portioner för att jag är hungrig efter träningen, utan känna efter hur mycket jag behöver istället (vilket alltid är mindre än vad ögonmåttet säger att jag behöver).  
Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!