• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • Fannypack
    G0thicca skrev 2012-08-09 11:53:01 följande:
    Hej! Är ny här i tråden så delar med mig av mitt lilla dilemma jag behöver hjälp med... Kanske någon av er som känner igen sig? :)

Började med shape up club för ca en och en halv månad sedan. Innan dess hade jag kört med lchf och gått ner ca 5 kg. Sedan jag började med shape up har jag knappt märkt någon skillnad ALLS! Vad jag har hört och läst ska det ju inte spela någon roll vad man äter, bara man räknar kalorierna över dagen. Men kan det kanske spela roll ändå? Vissa dagar kan jag vara relativt onyttig och äta kanske ett ordentligt mål mat, och sedan naturgodis/godis eller annat sött. Aldrig i groteska mängder dock. Majoriteten av dagarna äter jag givetvis minst 3 mål om dagen, men jag äter väl i princip något sött varje dag. Grejen är den att det ALDRIG överskrider begränsningen kalorier trots det (förutom 1-2 dagar under helgen då det ändå jämnar ut sig när jag inte ätit för alla mina kalorier tidigare i veckan), ändå ser jag ingen förändring på vågen och det känns inte som att jag sett skillnad på mina mått heller. Egentligen inte sedan jag började.

Jag har inte varit så duktig på att träna på sistone. Vet inte heller hur mycket av min dagliga motion jag ska räkna in. Jag har valt medelaktiv (med ett annat ord), har ett stillastittande jobb men är ute med hundar osv annars, går en del. Det är tänkt att jag ska tappa ett halvt kilo i veckan men när jag vägde mig igår vägde jag 3 kg mer än jag gjort senaste tre månaderna... Väger mig vid samma tidpunkt och jag har inte tränat överdrivet mycket så det kan vara muskler. Känns ju helt orimligt! Går ju på ett kaloriunderskott och fyller inte ens ut alla mina kalorier varje dag.

Känner mig så förvirrad :/ Tack för att du orkade läsa igenom!
    (Kan tillägga att jag inte är överviktig, jag är väldigt kort och liten i kroppen så vill hamna på en "drömvikt" som ligger kring 55 kg eller lite under. Väger just nu 60 kg efter de här extra 3 kilona som kommit)

Åh, jag är exakt likadan! Jag är en träningsmänniska, jag tränar på friskis och/eller löptränar tre gånger i veckan men har bara gått upp och upp i vikt det senaste året. Tänkte att det säkert är att jag äter för stora portioner mat, så det ska bli spännande att se vad Shape up ger för resultat. Väger nu 58 och vill väga 54, som jag vägde för ett och ett halvt år sedan.
  • bonsai
    G0thicca skrev 2012-08-09 12:44:53 följande:
    Solstråle0001: Jo det känns väldigt orimligt. Jag ska äta 1372 kalorier. Kan det hända att det är för att jag ändå på senare tid ätit mer onyttigt? Samt att jag inte väger maten utan chansar till ganska stor del? Försöker jämföra allt med dl, om det inte står hur många kalorier en vara innehåller. Då kan man oftast räkna ut. Men tycker ändå inte att det ska spela någon roll eftersom jag håller mig till intaget, förutom på helgerna...

Hej o välkommen! Jag tror att man MÅSTE väga maten för det är omöjligt att uppskatta. Sen tror jag att man inte kan äta mindre på vardagarna o mer på helgen utan man måste äta kalorierna varje dag. Sen har det nog med onyttigheterna att göra med. Prova detta o kanske ska du öka till 1 kg per vecka i minskning. Sen äter jag oftast inte mina tränings kalorier. Lycka till o ge inte upp nu:)
  • seafree

G0thicca: Det är nog så att när man "höftar" till det så blir det tyvärr så att man äter lite mer än vad man tror. Du kanske ska försöka väga maten/mäta upp den i en vecka eller två och se om det blir någon skillnad?
    Lycka till (och de "extra" kilon du har sitter nog hårdare än för någon som är överviktig !)  

ShapeUp
  • G0thicca

Tack för alla svar! Ni är så schysta som hjälpter till :) Antagligen blir det som du säger Seafree, att det blir mer när man höftar. Känner allmänt att jag har varit i en lat period och att jag kanske tänkt att "'äh, lite mindre än halv tårtbit är det!" eller vad man ska säga. Kanske för att jag blivit otaggad av att det inte verkar funka, när det kanske är jag som har gjort fel helt enkelt. Men ibland kan det ju kännas jättesvårt att avgöra också...

Ska helt klart införskaffa en våg, verkar ju nästintill omöjligt att genomföra detta annars! Men hur gör ni om ni till exempel gör en köttfärsås och spagetti? Hur går ni till väga med att väga?

Seafree: Jag har hört att det kan vara extra svårt att få bort extra kilon om dom inte är så många :p

• Solstråle0001

Gothicca: när jag lagar spagetti och köttfärssås brukar jag se till att ha samma mängd köttfärs som krossade tomater. När jag väger räknar jag det som 50/50 köttfärs och tomater. Sen har jag även i lök vitlök soya men det räknar jag inte för det är ju så lite och dessutom färre kalorier än köttfärsen ändå. Har inget fett i heller.

• G0thicca

Okej, tack för tips! Känner att jag ska bli ännu duktigare på shape up(andet) nu. Om man läser i shape up's egna forum finns det trådar om man till exempel kan spara kalorier till helgen. Där verkar det helt ok och helt logiskt att det går för sig! Vad anser ni om det?

Kan citera några svar på frågan "Kalorier kvar/spara till helgen?":

"Självklart jämnar det ut sig över tiden. Säg att du äter:

Måndag: 1000 kcal
    Tisdag: 1000 kcal
    Onsdag: 1000 kcal
    Torsdag: 1000 kcal
    Fredag: 2000 kcal
    Lördag: 2000 kcal
    Söndag: 2000 kcal

= snitt ca 1400 kcal/dag under en vecka.

Exempelräkning, givetvis. "

"När jag gick på viktväktarna gick det bra att spara sina träningskalorier för att sedan äta dom till helgen om man ville. Det funkade utmärkt att gå ner i vikt för mig då och ser ingen anledning till att man inte skulle kunna göra så här med. "

• G0thicca

Men i mitt fall kanske det är bäst att sluta köra på det viset ifall det kan hindra en viktnedgång trots allt...

Sedan har jag en till fråga! Ska ändra min aktivitetsnivå från medel till stillasittande. Mest för att det ger ett mer  troligt resultat att då lägga till det man rört på sig utöver vardagsmotionen istället, menar nu typ en promenad på 30 min utöver motion till och från jobb, till affär och så. Sedan fick jag ju ovan ett tips på att ställa in på att gå ner ett kg i veckan istället för 0.50. Men då visar min app att jag bara ska äta 743 kalorier per dag då! Och det är ju alldeles för lite!

Någon som stött på det? Får väl helt enkelt köra på att gå ner 0.50 i veckan, så kanske jag ändå har tur att tappa mer, för under 800 kalorier vill jag inte ligga... Inte ens under 1000.

• lördagsgodis

Jag ska gå ner 1 kg i veckan och äter då 1156 cal om dagen men på lördag är det fest med mycket god mat så jag har sparat ca 2500 cal då jag tränat en del. Jag är 177 cm och väger 68 kg vill ner till 64-65

• Solstråle0001

När jag räknade som bäst åt jag 1200 en period och sen 1600. Åt i princip upp alla kalorier och hade 1-2 dagar då jag gick åt mycket mer än 2000 kcal. Gick ner bra ändå. Sen har jag alltid räknat i underkant på min aktivitetsnivå och då jag tränar för jag är osäker på hur mycket jag förbränner.

Jag tror att det är genomsnittet på en vecka som räknas!

• ElinGBG

Vet någon om det finns information någonstans om hur shapeup räknar ut förbrända kalorier? Runkeeper visar ofta det dubbla för mig och jag vet ju hur de räknar, men skulle vilja jämföra lite bättre med shapeup.

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!