Jenna Dark skrev 2012-03-20 13:41:27 följande:
ok, svarar på mitt egna inlägg..det var den sidan...finns ingen annan...verkar rätt bra, men hur går det för er?
jag räknar på...vågar dock inte väga mig eftersom jag fått för mig att magen putar ut...jag ammar på heltid men går inte ner mer av det då det tydligen blivit "standard" i min nya livsstil.
Dolliver: ursäkta min okunnighet men får man ens banta efter en GBP-operation? jag trodde att man gick ner automatiskt....måste fråga dig när jag ändå håller på...var du lika hungrig och sugen efter operationen eller gick det över i samband med operationen? Jag satt och tänkte lite på det där då jag förstått att det hjälpt många, men hur mycket blir man hjälpt om hungern och suget inte går över?!?!?
Du kanske inte kan svara för alla, men hur har det gått för dig?
Du har helt rätt för dig att man inte ska banta efter en GBP-op. Jag har därför höjt kalorivärdet samt ökat proteinintaget på shapeup. För mig handlar det mer om att få in bra rutiner och en hälsosam kost, inte bantning

.
Operationen tar inte bort sug eller hungerskänslor - däremot kan du inte äta lika mkt längre och därmed blir det lättare att hålla sig till mindre portioner. Man får mao kämpa ganska mycket trots operation - jag brukar säga att själva operationen är bara en kickstart för att ett hälsosammare liv - kämpa får man göra som innan. Jag ångrar inte min operation, men den gav mig inte vad jag hade förväntat. Jag har gått ner 40kg och har 15-20kg kvar, men har stått still det senaste året.
Nu har jag en massa andra mat- & psykproblematik bakom mig, så jag är kanske inte den genomsnittlige patienten att jämföras med i heller.
Reultatet skiljer sig mycket från den ene opade till den andre. Jag håller i en skånegrupp där vi är närmare 200 opade och det skiljer enormt bland resultaten. Dock är de flesta eniga om att operationen var rätt, men vissa får kämpa mer, andra mindre. Vissa får problem med psyket, bla då sinnet inte hänger med i viktnedgången och andra får problem med hängande mage, lår och tuttar.
Ska man göra denna operation ska man vara väl förberedd innan, för att veta vad man ger sig in på och helst ska man ha någon form utav samtals-/läkarkontakt för att ha en fot inne i vården även efter operationen - anser jag.
Jag är glad att jag hittat shapeup och allt vad den ger mig. Jag vill ha kontroll på matintaget igen, äta nyttigare, träna mer och ändå få i mig allt jag ska samt gå ner mer i vikt. Men att gå ner i vikt är inte prio ett längre - det är bonusen som följer på allt det andra!