• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • bonsai

Okej, tack för svar! Det finns ju sorbet recept också. Får nog prova mig fram o äta med måtta. Ska göra glass på fredag o då får jag väl träna om jag inte har för ont i halsen:)

• Shorona

Hej hej! Hoppar in här om det är okej.

Förra året gick jag ner 10 kg på två månader med hjälp av Shape Up.

Har gått upp lite sen jag blev sjuk runt julas men nu ska 7,4 kg bort.

Började i Måndags, idag visade vågen -1,6 kg. En bra kickstart!

• Dolliver
    Jenna Dark skrev 2012-03-20 13:41:27 följande:
    ok, svarar på mitt egna inlägg..det var den sidan...finns ingen annan...verkar rätt bra, men hur går det för er?
    jag räknar på...vågar dock inte väga mig eftersom jag fått för mig att magen putar ut...jag ammar på heltid men går inte ner mer av det då det tydligen blivit "standard" i min nya livsstil.

Dolliver: ursäkta min okunnighet men får man ens banta efter en GBP-operation? jag trodde att man gick ner automatiskt....måste fråga dig när jag ändå håller på...var du lika hungrig och sugen efter operationen eller gick det över i samband med operationen? Jag satt och tänkte lite på det där då jag förstått att det hjälpt många, men hur mycket blir man hjälpt om hungern och suget inte går över?!?!?
    Du kanske inte kan svara för alla, men hur har det gått  för dig?  
    Du har helt rätt för dig att man inte ska banta efter en GBP-op. Jag har därför höjt kalorivärdet samt ökat proteinintaget på shapeup. För mig handlar det mer om att få in bra rutiner och en hälsosam kost, inte bantning .
    Operationen tar inte bort sug eller hungerskänslor - däremot kan du inte äta lika mkt längre och därmed blir det lättare att hålla sig till mindre portioner. Man får mao kämpa ganska mycket trots operation - jag brukar säga att själva operationen är bara en kickstart för att ett hälsosammare liv - kämpa får man göra som innan. Jag ångrar inte min operation, men den gav mig inte vad jag hade förväntat. Jag har gått ner 40kg och har 15-20kg kvar, men har stått still det senaste året.
    Nu har jag en massa andra mat- & psykproblematik bakom mig, så jag är kanske inte den genomsnittlige patienten att jämföras med i heller.
    Reultatet skiljer sig mycket från den ene opade till den andre. Jag håller i en skånegrupp där vi är närmare 200 opade och det skiljer enormt bland resultaten. Dock är de flesta eniga om att operationen var rätt, men vissa får kämpa mer, andra mindre. Vissa får problem med psyket, bla då sinnet inte hänger med i viktnedgången och andra får problem med hängande mage, lår och tuttar.
    Ska man göra denna operation ska man vara väl förberedd innan, för att veta vad man ger sig in på och helst ska man ha någon form utav samtals-/läkarkontakt för att ha en fot inne i vården även efter operationen - anser jag.

Jag är glad att jag hittat shapeup och allt vad den ger mig. Jag vill ha kontroll på matintaget igen, äta nyttigare, träna mer och ändå få i mig allt jag ska samt gå ner mer i vikt. Men att gå ner i vikt är inte prio ett längre - det är bonusen som följer på allt det andra!
  • Lurifixen

Har med börjat använda appen!
    Sjukt taggad!
    Vill ner 15kg! Hoppas jag klarar det bara..

Börjat dagen med 45min promenad. Blir säkert en till innan dagen är slut.

• Lurifixen

Är det viktigt att man kommer upp och äter dom kalorier man ska? Har underskott på 500 typ.

• bonsai

Välkommen lutfisken! Kul med flera i gruppen! Jag har 17,5 kvar att gå ner. Undrar också över vad som händer med kalorier som blir över?

• eliten

Äter du för lite kalorier så ställer kroppen in sej på "svält" och det är svårare att förbränna för kroppen vill behålla den lilla näring den får... Det är inte svårt att få i sej fler nyttiga kalorier genom små mellanmål med nötter och frön t.ex.

• bonsai

Okej, det är ju inte så bra! Men om man har tränat bort kalorier, är det samma sak då?

• eliten

Nä alltså man behöver ju inte äta upp varenda kalori man förbränner men man ska passa sej för att sätta kroppen i ";sparläge" då får man en mer kortsiktig viktminskning och lägger på sej igen så fort man äter något för kroppen är inställd på att lagra allt som kommer in.
    Jag ska äta ca 1350kcal/dag för att nå mitt mål, jag brukar äta mellan 1200-1400kcal och börjar komma igång med träningen, då brukar jag inte äta upp det extra jag förbränner (förutom på helgen)

• bonsai

Tack för svar! Ikväll går överblivna kalorier till isglass då min hals har sagt upp sig..

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!