• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • SunGirl

Här blev det -1,9 sedan förra söndagen, detta var första veckan så hade väl hoppats på lite till men får vara nöjd. Däremot har jag gått upp ett kilo sedan i torsdags.... Hoppas att det har med min tröga mage att göra.

Är det röd dag imorgon??

Grattis LinnV! Måste betyda att du fått goda vanor utan att du tänker på det!

• bonsai
    SunGirl skrev 2012-04-15 14:28:16 följande:
    Här blev det -1,9 sedan förra söndagen, detta var första veckan så hade väl hoppats på lite till men får vara nöjd. Däremot har jag gått upp ett kilo sedan i torsdags.... Hoppas att det har med min tröga mage att göra.

Är det röd dag imorgon??

Grattis LinnV! Måste betyda att du fått goda vanor utan att du tänker på det!
    Grattis! Det är inte röd dag i morgon. Nästa röda dag är 1 majSolig
  • Amy27

Nä nu jävlar!
    Efter sjukdom, påsk annat så har ju inte viktnedgången varit så stor som jag hoppats. Får skylla mig själv.

Imorgon börjar jag en godisfri period. Egentligen sockerfri men eftersom lilleman fyller ett i veckan så ska jag smaka lite tårta, men annars nada socker!!
    Å så minst en "röra på kroppen" aktivitet per dag!! Ska nog hälsa på mamma å hennes crosstrainer lite oftare.

Någon som kan tipsa om goda, mättande men kcal fattiga frukostar? Vad äter ni för bröd? Just nu äter jag Fazer rågform som är 55 kcal/skiva och är ganska mättande.

Hur är det med saft? Jag börjar tröttna på vattnet, vill ha lite smak.

• eliten

Mättande kcal fattiga frukostar är äggviteomelett med grönsaker och kalkon/skinka. Väldigt lite kalorier, gott och mättande. Bröd äter jag mest knäckebröd.

• bonsai

Jag äter rut knäcke med keso o läckö skinka på. Riktigt mättande o dödligt gott! Saft är ju väldigt olika, tror någon här skrev ngt om fun light? Kolla i appen så får du jämföra!

• SunGirl

Jag skrev min favoritfrukost ovan som jag äter oftast, men jag brukar variera mellan dessa beroende på tid och om jag äter frukosten i skolan:

*Lättkesella med bär och lite frön (ca 85-120 kcal, beror helt på vilka frön)

*Kokt ägg m. lite kaviar + 1 skiva rostat LowCarb bröd m. Västan Ost 5% fett + grönsak på (ca 180 kcal)

*Pannkakor på ägg, lättkesella och lite mandelmjöl m. Önos lågkalorisylt eller bär. (ca 180 kcal)

*Omelett (ca 100-200, beror ju på vad man har i den och om det är på helt ägg)

*Dukans mikrobröd m. Västan Ost 5% + grönsak på (ca 150-200 kcal)

Till detta dricker jag kaffe med minimjölk och ibland Cvitamin brus för att det är gott.

Bröd bakar jag eget ibland men numera köper jag färdigt från märket "LowCarb", finns både mörkt och ljust som man rostar. Smakar som vanligt rostbröd. En skiva är då ca 50 kcal och ca 3g kolhydrater.

• goatess82

wow jag låg på samma vikt för första gången efter en lördag, annars går jag upp ett kilo och till tors har jag gått ner och så hinner jag med några gram och så börjar det om, men ska jag nå målvikten nån gång så är det skärpning.

Hur fungerar det om man har extra kalo kvar sen i början av veckan? är dom förbrukade per dag eller kan man "spara" dom?

• SunGirl

Duktigt Goatess82!!

Hmm... det är lite komplicerat det där med kalorier och jag tror man får bestämma sig för själv hur man vill göra. Om man bara vill se kalorier som energi in=energi ut, och bara generalisera begreppet, då kan man spara kalorier och inta det en annan dag.

Kilokalorier, eller energin förbränns på olika sätt i kroppen beroende på om det kommer från kolhydrater, protein eller fett så egentligen är också sammansättningen viktig. Våran ämnesomsättning är ju inte heller konstant, äter vi väldigt lite några dagar går den sannolikt ner, äter vi mer tenderar kroppen till att förbränna mer, den påverkas av stress, sömn, träning o.s.v... Och skulle man proppa i sig 4000-5000 kcal på en dag och går upp 1-2kg till dagen efter så skulle kroppen sannolikt inte lägga på sig 2kg i fett, utan i vatten och det skulle sedan försvinna efter några dagar och man väger lika mycket som innan. Kolhydrater binder mycket vatten.

För mig fungerar det bäst med att köra ett lågt intag konstant, annars hamnar jag i samma spiral som du beskriver goatess82 d.v.s. jag går bara ner några gram till nästa vägdag.

• Amy27

Tack för tipsen tjejer!
    Känner att jag behöver handla hem lite grejer.

goatess82: jag sparar inga kalorier utan räknar från dag till dag.

• Santis

Hm har inga batterier i vågen dax att köpa så att man kan se exakt hur fet man är och hur smal man blir

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!