Duktigt Goatess82!!
Hmm... det är lite komplicerat det där med kalorier och jag tror man får bestämma sig för själv hur man vill göra. Om man bara vill se kalorier som energi in=energi ut, och bara generalisera begreppet, då kan man spara kalorier och inta det en annan dag.
Kilokalorier, eller energin förbränns på olika sätt i kroppen beroende på om det kommer från kolhydrater, protein eller fett så egentligen är också sammansättningen viktig. Våran ämnesomsättning är ju inte heller konstant, äter vi väldigt lite några dagar går den sannolikt ner, äter vi mer tenderar kroppen till att förbränna mer, den påverkas av stress, sömn, träning o.s.v... Och skulle man proppa i sig 4000-5000 kcal på en dag och går upp 1-2kg till dagen efter så skulle kroppen sannolikt inte lägga på sig 2kg i fett, utan i vatten och det skulle sedan försvinna efter några dagar och man väger lika mycket som innan. Kolhydrater binder mycket vatten.
För mig fungerar det bäst med att köra ett lågt intag konstant, annars hamnar jag i samma spiral som du beskriver goatess82 d.v.s. jag går bara ner några gram till nästa vägdag.