• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • Girle

God morgon och välkomna alla nya!
    Trollius: gruntänket är att äta så "rent" och hemlagat som möjligt. Ta bort halvfabrikaten, sockret, godiset och mkt av det vita mjölet. Ät ex kyckling+yoghurtsås (du väljer själv fetthalt beroende på vad du har "råd" med kcalmässigt), quinoa och halva tallriken gränsaker. Tänk i delar: 1/4 protein (kött, fisk fågel etc), 1/4 kolhydrater (välj långsamma, som fullkornspasta, råris eller quinoa), 1/2 sallad +någon sås. Nästan allt grönt och magert kött är "billigt" kcalmässigt och pasta etc och fett är "dyrt". Lycka till!

Gostess: kan du inte äta ägg till mellis, massor av protein?

• SunGirl
    Trollius skrev 2012-04-16 21:34:56 följande:
    Hej. Har nyss börjat med hjälp av den här appen. har hållit på sen i fredags och har redan börjat tappa suget lite :) ser kalorier i allt och känner mig ganska fånig :)

Behöver lite pepp och bra tips på bra mat. Nån som sitter inne på bra mat ideer?

Försök att tänka att du faktiskt kan äta av ALLT, du kan till och med äta godis, kakor m.m. men inte i samma mängder som innan. Och äter du en bit blåbärspaj så får du skära ner på något annat alternativt röra mer på dig!

Hur många kalorier äter du per dag om man får fråga?
  • LejonetTvillingen

Jag började med ShapeUp appen igår. Och bara på dessa 1 ½ dag så känner jag att det här kommer funka för mig.
    Dock så fick jag i mig alldeles för mycket fett igår enligt vad jag ska ha i mig.

• Jazzica

Måste vara liknande den jag har då! Fast den appen jag använder heter kaloriräknaren av fatsecret!

Jag har bytt ut vissa delar av kosten eller vad man ska säga.
     Äter inte mjukt bröd, dricker inte saft eller läsk utan håller mig till vatten. Har slutat med godis, glass och allt annat gott ;p och har ett proteinpulver som jag dricker av ibland som mellanmål om jag blir sugen på nåt.

Den här appen räknar oxå ut hur mycket kalorier man bränner och man kan lägga till alla aktiviteter tom. hushållsarbete och enligt den har jag gått minus hur mycket som helst :/ men fattar inte riktigt hur den funkar! 

Är det nån annan som har använt eller använder den här appen? Som även fattar den o vet om den fungerar :p

• Mama Mia
    LejonetTvillingen skrev 2012-04-17 08:39:58 följande:
    Jag började med ShapeUp appen igår. Och bara på dessa 1 ½ dag så känner jag att det här kommer funka för mig.

Dock så fick jag i mig alldeles för mycket fett igår enligt vad jag ska ha i mig.

Om du ändå var inom din budget och du överlag äter bra mat så gör det inget att andelen fett blir hög.

Tvärtom så behövs fett för att bränna fett, så för lite fett är värre.

Men fett är ju också "dyrt", så om det innebär att du får i dig för lite bra mat det är då du behöver leta smalare alternativ...
  • LejonetTvillingen
    Mama Mia skrev 2012-04-17 09:02:10 följande:
    Om du ändå var inom din budget och du överlag äter bra mat så gör det inget att andelen fett blir hög.
    Tvärtom så behövs fett för att bränna fett, så för lite fett är värre.
    Men fett är ju också "dyrt", så om det innebär att du får i dig för lite bra mat det är då du behöver leta smalare alternativ...
    Jag tror att det gick så mycket pga avokadon jag åt. :)
  • goatess82
    Girle skrev 2012-04-17 07:45:10 följande:
    God morgon och välkomna alla nya!
    Trollius: gruntänket är att äta så "rent" och hemlagat som möjligt. Ta bort halvfabrikaten, sockret, godiset och mkt av det vita mjölet. Ät ex kyckling+yoghurtsås (du väljer själv fetthalt beroende på vad du har "råd" med kcalmässigt), quinoa och halva tallriken gränsaker. Tänk i delar: 1/4 protein (kött, fisk fågel etc), 1/4 kolhydrater (välj långsamma, som fullkornspasta, råris eller quinoa), 1/2 sallad +någon sås. Nästan allt grönt och magert kött är "billigt" kcalmässigt och pasta etc och fett är "dyrt". Lycka till!

Gostess: kan du inte äta ägg till mellis, massor av protein?
    ja jag får börja med det, märkte även en klar färbättring när jag drack mjölk, tycker det är dyra kalorier när jag får i mig kalcium iaf, men det är väll värt det i slutänden eftersom jag tränar ganska hårt!

inget har hänt på vågen iaf men har gått ner 3 cm i midjan på 1.5 vecka, får vara nöjd med det=)
  • Girle

Om du tränar mkt bygger du ju muskler, de väger ju mer än fett - därför är ju måttband smart. Jag får i mig 2 dl mjölk/dag eftersom jag inte vill vara utan mina nespressolattes till frukost o efter lunchen när liten sover och jag kikar på skräptv äter äggröra - mkt protein. Ligger runt 20% prot per dag.

• Trollius
    SunGirl skrev 2012-04-17 07:48:12 följande:
    Försök att tänka att du faktiskt kan äta av ALLT, du kan till och med äta godis, kakor m.m. men inte i samma mängder som innan. Och äter du en bit blåbärspaj så får du skära ner på något annat alternativt röra mer på dig!

Hur många kalorier äter du per dag om man får fråga?
    enligt appen ska jag bara äta 1235 kalorier per dag. jag har hittills inte överskridit det TROTS en grill kväll, så det känns ju bra.
    Sen är jag diabetiker också...så när jag dumpar i blodsockret så måste jag äta och då spricker oftast hela min planering för vad jag ska äta under dagen...men det är ju fortfarande nytt så jag gissar att man lär sig balansera upp allt.

Men idag är jag vän med appen i alla fall...har gått två långa promenader, en i morse och en nu ikväll så nu ligger jag på minus i vad jag förbrukat :)  
Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!