• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • vanligmamma75

Nä, amningen har inte hjälpt viktnedgången alls. Snarare låst fast det som en ring runt magen. Min barnmorska sa att det var naturligt att det blev så eftersom kroppen behövde fettlager när man amma... Fast jag inser ju ändå att jag är ute och cyklar med godis, kakor och stora portioner.

Någon annan skrev här på tråden om att hon lagt av med mjölkprodukter då hon ammade. Det var lättare att gå ner i vikt då. Det var intressant. Där finns nog lite att jobba med för min del.

Broccolimos lät gott har du mjölk och smör i då?

Till lunch blev det knäckemackor här idag. Med avokado och inlagd sill. Nu ska jag kolla appen om det var bra eller dåligt.

• Meiji

Hoppar in här i tråden också. Hittade denna tråd och blev så nyfiken på appen. Började skriva upp allt i tisdags och har redan gått ned 1,5 kg Solig.

Är 169 cm lång och brukar väga 62-63 kg. Dock trivs jag bäst med mig själv när jag väger 58-60. Nu har jag under vintern haft det ganska jobbigt på jobbet, varit trött och hängig och vräkt i mig godis varje dag. Tidigare gick jag alltid en timmes promenad varje dag för att ta mig till och hem från jobbet, men nu åker jag enbart kollektivt från dörr till dörr typ och promenaderna hinns inte med. När vågen stod på 68,2 kg kändes det bara nog! Inga kläder sitter bra och nu kommer snart sommaren och då vill jag vara smal.

Provat lite lchf tänk under vintern men det fungerar inte alls på mig, jag äter en massa fett och vräker sedan i mig godis och neej, det är verkligen inte mitt sätt att äta. Känner mig äcklad av all fet man man trycker i sig. Bättre att äta av allt fast i måttlig mängd.

Det som jag tycker är svårt är att fördela mängden mat jämnt och mellanmål, vad sjutton skall man äta till mellanmål? Det som försvårar det hela är att jag är glutenintolerant, tål inte vissa nötter och frukter (alla kärnhuvudfrukter).

Tips på mellanmål?

• humlan1234

Mellanmål tycker jag också är svårt. Oftast äter jag 100 gram Keso eller 1 knäckebröd med ett tunt lager smör och lite ost. Ibland äter jag en apelsin men det är mest på kvällarna. Kesella mini med lite bär till ska vara bra också men det har jag inte provat.

• Girle

Till mellis väljer jag något av dessa alternativ:

Smoothie
    Finncrisp med levepastej/skinka

• Alvi

En fråga, jag blir inte klok på detta! Hur många kcal är det i en portion vanlig fiberhavregrynsgröt på 1 dl, kanske lite till? Hur skriver ni?

• kissecat

Det är svårt när man göra maträtter efter recept med många ingredienser. Jag brukar mest höfta då och det borde ju inte göra så mycket när man ändå vet att man håller sig under sitt dagliga kalorimål? Har varken tid eller lust att hålla på och mäta och väga hur mycket som helst. Jag skulle tröttna snabbt om jag var tvungen att hålla på så.

Brukar ni räkna med smöret på mackorna oxå? hur många kalorier är ett normalt lager med smör? 

• Trollius

kissecat jag funderade också på smöret...så jag vägde det faktiskt idag....jag har ungefär 4 g smör på falu rågrut mackor..mindre på platta mackor så att säga :)  och det landade på 27 kalorier 

men jag tycker det är svårt just med mackorna...att höfta hur mycket man har på...för inte orkar man väga varenda ost bit man lägger på smörgåsen :) 

• bonsai
    kissecat skrev 2012-04-26 21:03:24 följande:
    Det är svårt när man göra maträtter efter recept med många ingredienser. Jag brukar mest höfta då och det borde ju inte göra så mycket när man ändå vet att man håller sig under sitt dagliga kalorimål? Har varken tid eller lust att hålla på och mäta och väga hur mycket som helst. Jag skulle tröttna snabbt om jag var tvungen att hålla på så.

Brukar ni räkna med smöret på mackorna oxå? hur många kalorier är ett normalt lager med smör? 

Jag väger ALLT speciellt smör då det är otroligt mycket kalorier i det. Jag har bytt från bregott till Becel för att det kostar mindre kalorier. Det är meckigt attväga allt, jag använder dessutom också gratis versionen och då kan man inte spara maträtter som man kan på betal. Man kan ju skriva upp vad 100g av den maträtten är i kaloroer så man kommer ihåg det nästa gång och i så fall skriva det under egna kalorier. Jag fryser in maträtter och skriver på hur många kalorier det är.
  • Jenna Dark

Alvi: sök i livsmedelsdatabasen ( finns som gratisapp bla) i första hand och kolla annars på förpackningarna. Det brukar ju stå antal kalorier/ 100gr.väg grynen okokta.Använder du tex bara en halv dl gryn så bör det inte vara svårt att räkna ut antal kalorier. Lägg sedan till kalorierna för eventuella tillbehör var för sig.

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!