• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • eliten

Girlie: 14juli är det dags, ja jag får väl satsa på det, eller i alla fall att tona armar och sådär så jag ser riktigt snygg ut!

• Girle

Vanlig mamma: bra att du inte tar i för hårt när du ammar. Är det något speciellt du vill ha tips om eller mer generellt? Allmänt kan jag tipsa om att hela tiden göra små förändringar som ger skillnad. Tex byta det mjuka, vita brödet mot knäckebröd som du själv skriver. Jag äter finncrisp till frukost (med ett tunt lager bredbar brie, två tunna skivor skinka, äggröra på 2 ägg, tomat, latte

• bonsai

Vart hittar man bredbar brie? Jag vågade väga mig igår, tack o lov hade jag inte gått upp utan stått still fast jag fuskade hela tiden när jag var sjuk! Skönt för då är det lättare med motivationen att fortsätta och att det ska gå!

• plastmamma

Har nu tagit hem appen och ska gå ner från 60 kg till 52 kg på 8 veckor. Kag hoppas Zumban ska slimma till det ordentligt. Ska äta 1150 kal. Om dagen. Men känner jag mig själv rätt så blir det en hel del mer. Men men det får gå som det går :)

• goatess82
    vanligmamma75 skrev 2012-04-24 07:20:57 följande:
    Jag är 162 cm och väger 73 kg. Har fuskat med appen ett tag nu, men måste sätta igång på allvar igen. Jag helammar min sju månaders baby, därför vill jag inte gå på hårddiet. Vågen vägrar komma under 70 kg, så i några veckor har jag struntat i all typ av diet. Sen dammsuger jag skåpen på gott när barnen somnat. Nu är jag uppe på 73 kg, suck.

Men jag hänger gärna här och tar tips. Knäckebröd till frukost ska jag börja med redan idag
    Jag ammar också, min är dock 10 mån gammal och äter bara morgon, kväll och maraton äter på natten, så han ska ju klara sig på det han äter på dagen.
    Har du fått mycket hjälp av amningen att gå ner eller känner du att lägger på dig? Jag tror amning gör så jag samlar på mig, men det märks väll när man slutar helt
  • MissNewIdentity

Lycka!! Vägningen idag gick över förväntan, -1 kg på vågen och -2 cm i midjan, trots två veckor av semester och sjukdom Tyst Nu känner jag mig riktigt taggad igen, så taggad att jag startade en blogg om den här viktresan! Jag SKA, SKA, SKA bli smal och snygg till sommaren....

• plastmamma

HJÄLP!!

Hur lägger jag in Zumba som träning i appen? och hur tar jag reda på hur många kalorier jag bräänner under ett intensivt respektive normalt pass?

Eftersom zumba är den träning jag har så vill jag att det ska bli rätt.

• kissecat
    Girle skrev 2012-04-24 06:24:42 följande:
    Vad kul att allt fler hittar hit!
    Kissecat: 1000 kcal låter väldigt, väldigt lite. Min App säger till om mitt mål blir under 1200 kcal/dag, det är inte bra för hälsan. Du kan reglera hur mkt du får äta genom att ändra hur mycket du vill gå per vecka i profilen. Du får inte ligga i svältläge, då kommer kroppen bränna musklerna ist för fettet. Prova att dra ner på viktminskningstakten och se till att magen får regelbundet med mat - då håller den igång hela tiden och bränner. Tänk inte "men jag åt ju mindre förut" - det finns väl en anledning till att du började med Appen som är ett hjälpmedel till att hitta en kostbalans livet ut

Eliten: ååå vad roligt att den passar! Nu får målet vara att du måste sy in den innan bröllopet när gifter ni er?
    Jag har nu ändrat till 1200 kalorier och jag kan fortfarande gå ner mina kg på 7 veckor. Får verkligen försöka få i mig mat. Men det blir lätt att man tar någon chokladbit eller liknande för att "fylla ut". När vet man om man är i svältläge då? Jag äter väldigt sällan lunch så det kanske inte är så konstigt att jag inte får i mig allt jag ska.
    Det brukar bli en sen frukost, kanske någon macka innan middagen och sen middag och sen nåt senare på kvällen. 
  • Girle
    Girle skrev 2012-04-24 08:04:22 följande:
    Vanlig mamma: bra att du inte tar i för hårt när du ammar. Är det något speciellt du vill ha tips om eller mer generellt? Allmänt kan jag tipsa om att hela tiden göra små förändringar som ger skillnad. Tex byta det mjuka, vita brödet mot knäckebröd som du själv skriver. Jag äter finncrisp till frukost (med ett tunt lager bredbar brie, två tunna skivor skinka, äggröra på 2 ägg, tomat, latte
    Halva inlägget försvan!?!

Mer små förändringar:  Minska på potatis/pasta/ris och öka på med grönsaker. Personligen upplever jag kokta, varma grönsaker typ brocolli o sparris som mer mättande än kalla. Drick endast vatten, smaksatt/neutralt kolsyrat eller vanligt. Om du vill festa till det, välj lightläsk. Men se upp så att det inte triggar igång sötsuget. Lyckta till!
    bonsai skrev 2012-04-24 08:19:42 följande:
    Vart hittar man bredbar brie? Jag vågade väga mig igår, tack o lov hade jag inte gått upp utan stått still fast jag fuskade hela tiden när jag var sjuk! Skönt för då är det lättare med motivationen att fortsätta och att det ska gå!
     Jag köper det på Ica maxi eller hemköp. Märket heter president och burken är rund, ljusgul. Supersmarrig!
    kissecat skrev 2012-04-24 13:06:31 följande:
    Jag har nu ändrat till 1200 kalorier och jag kan fortfarande gå ner mina kg på 7 veckor. Får verkligen försöka få i mig mat. Men det blir lätt att man tar någon chokladbit eller liknande för att "fylla ut". När vet man om man är i svältläge då? Jag äter väldigt sällan lunch så det kanske inte är så konstigt att jag inte får i mig allt jag ska.
    Det brukar bli en sen frukost, kanske någon macka innan middagen och sen middag och sen nåt senare på kvällen. 
     Varför äter du inte lunch? Det är viktigt att du får i dig mat regelbundet under dagen. 
    Menyförslag:
    Frukost
    Lättare mellanmål - typ en frukt - jag äter aldrig något mellan frukost o lunch för jag äter så sent (8)
    Lunch - det behöver ju inte vara lagad, fil&flingor kan funka - men då kan du inte äta samma till frukost. Försök att variera dig så mycket du bara kan.
    Mellanmål - mackor är "dyrt", jag kör ofta smoothie eller finncrisp med pålägg till mellis. Dricker ofta te till, känner att det fyller ut mycket men är kalorisnålt.
    Middag
    Om du behöver något litet på kvällen 

Lycka till! Jag tror att nyckeln är att planera alla måltider i förväg och se till att äta måltiderna vid samma tidpunkt varje dag. 
    Den 4 oktober kom en prinsessa som förändrade mitt liv
  • LinnV

Jag har som sagt ingen egen våg så väger mig sällan. Men har märkt på alla kläder att de börjar bli stora, mina gamla börjar passa igen en till fördel med att vi bara lagar egen mat nu är att jag får i mig mindre salt och är inte lika svullen längre så kommer i skorna igen också

Något jag äter ofta är broccolimos istället för potatismos, riktigt gott och nyttigt! Sonen som inte gillar grönsaker älskar det

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!