Girle skrev 2012-04-24 08:04:22 följande:
Vanlig mamma: bra att du inte tar i för hårt när du ammar. Är det något speciellt du vill ha tips om eller mer generellt? Allmänt kan jag tipsa om att hela tiden göra små förändringar som ger skillnad. Tex byta det mjuka, vita brödet mot knäckebröd som du själv skriver. Jag äter finncrisp till frukost (med ett tunt lager bredbar brie, två tunna skivor skinka, äggröra på 2 ägg, tomat, latte
Halva inlägget försvan!?!
Mer små förändringar: Minska på potatis/pasta/ris och öka på med grönsaker. Personligen upplever jag kokta, varma grönsaker typ brocolli o sparris som mer mättande än kalla. Drick endast vatten, smaksatt/neutralt kolsyrat eller vanligt. Om du vill festa till det, välj lightläsk. Men se upp så att det inte triggar igång sötsuget. Lyckta till!
bonsai skrev 2012-04-24 08:19:42 följande:
Vart hittar man bredbar brie? Jag vågade väga mig igår, tack o lov hade jag inte gått upp utan stått still fast jag fuskade hela tiden när jag var sjuk! Skönt för då är det lättare med motivationen att fortsätta och att det ska gå!
Jag köper det på Ica maxi eller hemköp. Märket heter president och burken är rund, ljusgul. Supersmarrig!
kissecat skrev 2012-04-24 13:06:31 följande:
Jag har nu ändrat till 1200 kalorier och jag kan fortfarande gå ner mina kg på 7 veckor. Får verkligen försöka få i mig mat. Men det blir lätt att man tar någon chokladbit eller liknande för att "fylla ut". När vet man om man är i svältläge då? Jag äter väldigt sällan lunch så det kanske inte är så konstigt att jag inte får i mig allt jag ska.
Det brukar bli en sen frukost, kanske någon macka innan middagen och sen middag och sen nåt senare på kvällen.
Varför äter du inte lunch? Det är viktigt att du får i dig mat regelbundet under dagen.
Menyförslag:
Frukost
Lättare mellanmål - typ en frukt - jag äter aldrig något mellan frukost o lunch för jag äter så sent (8)
Lunch - det behöver ju inte vara lagad, fil&flingor kan funka - men då kan du inte äta samma till frukost. Försök att variera dig så mycket du bara kan.
Mellanmål - mackor är "dyrt", jag kör ofta smoothie eller finncrisp med pålägg till mellis. Dricker ofta te till, känner att det fyller ut mycket men är kalorisnålt.
Middag
Om du behöver något litet på kvällen
Lycka till! Jag tror att nyckeln är att planera alla måltider i förväg och se till att äta måltiderna vid samma tidpunkt varje dag.