• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • bonsai

Haha ojdå! Jag spinnade igår för första gången på 1 månad. Orkade 6,7 km. Känns bra ändå! Nästa fredag ska jag väga Ig. Har inte vågat än..

• Girle

Aivi: bra inställning! Jag tycker att helgerna är supersvåra att hålla. Jag brukar också överstrassera. Eller hmf, "glömma" att fylla i den där sista chokladen. Det finns igentligen bara tre lösningar: 1. Äta strikt helgen igenom o känna sig lite tråkig. 2. Träna så att man får bonuskcal att stoppa i sig (min lösning idag) 3. Låta sig ha en dag i veckan som man får gå lite överbord, då känns det kanske inte lika tungt resten av helgen.

Nu ska jag bara leva som jag lär...

Bonsai: härligt att du är på banan igen!

Grattis till alla minus i veckan! Söndagar ska bli en ny träningsdag har jag bestämt. Det finns ett pass 11 som passar super, så skönt att slippa tänka på barnpassning. Ha en fin söndag allihop!

• Chaklata

Gått ner 6,5Kg på 6 veckor med hjälp av shape up. Min målvikt är 55 kg och väger nu 58.6

• bonsai
    Chaklata skrev 2012-04-22 14:46:55 följande:
    Gått ner 6,5Kg på 6 veckor med hjälp av shape up. Min målvikt är 55 kg och väger nu 58.6
    bra jobbat!
  • nilelind

Ja vilken bra tråd! Behöver verkligen lite peppning och hoppar in här om det är ok!?
    Yngsta dottern är snart åtta månader och nu ammar hon i princip ingenting längre, känner verkligen att jag vill bli av med de där sista 5kg NU!
    Kört shapeup på 1500kcal ett tag nu och det går bra på veckorna men fredag-lördag-söndag... brukar landa på ca 17-1800kcal då *suck*. Det är visserligen inte massor och tycker att jag borde gå ner NÅT i alla fall men icke...
     Kör en löpartävling en gång i veckan och ett intervall/flex-pass på fs i veckan. Utöver det försöker jag ta någon promenad då och då när stora tjejjerna är på förskolan men det händer ingenting! Tror väl att det är helgerna som sabbar mycket för mig, någon som har något bra tips?
    Är riktigt nära att köra en nutrilett-kur nu men är av princip emot det, har just lovat mig själv att försöka köra hårt i veckan och om inte det heller funkar så testar jag en kur. Man blir så deppad när man kämpar och kämpar och det ändå inte händer nåt alls!
    Tänkte försöka stiga upp innan maken åker på jobbet och ta mig en långpromenad de dagar jag inte har träning, hoppas att jag tar mig upp i morgon!
    Kan tillägga att jag har för låg ämnesomsättning (hypothyreos) och äter medicin för detta, jag är dock ganska välreglerad nu så jag tycker inte att det borde spela så stor roll egentligen.

• bonsai
    nilelind skrev 2012-04-22 20:33:25 följande:
    Ja vilken bra tråd! Behöver verkligen lite peppning och hoppar in här om det är ok!? Yngsta dottern är snart åtta månader och nu ammar hon i princip ingenting längre, känner verkligen att jag vill bli av med de där sista 5kg NU! Kört shapeup på 1500kcal ett tag nu och det går bra på veckorna men fredag-lördag-söndag... brukar landa på ca 17-1800kcal då *suck*. Det är visserligen inte massor och tycker att jag borde gå ner NÅT i alla fall men icke...  Kör en löpartävling en gång i veckan och ett intervall/flex-pass på fs i veckan. Utöver det försöker jag ta någon promenad då och då när stora tjejjerna är på förskolan men det händer ingenting! Tror väl att det är helgerna som sabbar mycket för mig, någon som har något bra tips? Är riktigt nära att köra en nutrilett-kur nu men är av princip emot det, har just lovat mig själv att försöka köra hårt i veckan och om inte det heller funkar så testar jag en kur. Man blir så deppad när man kämpar och kämpar och det ändå inte händer nåt alls! Tänkte försöka stiga upp innan maken åker på jobbet och ta mig en långpromenad de dagar jag inte har träning, hoppas att jag tar mig upp i morgon! Kan tillägga att jag har för låg ämnesomsättning (hypothyreos) och äter medicin för detta, jag är dock ganska välreglerad nu så jag tycker inte att det borde spela så stor roll egentligen.

Välkommen!! Kul med nya! Ett tips på helgen är att äta lättfil eller liknande med bär o lite flingor till lunch. Det är mättande o kalorisnålt, ta också en ordentlig snabb promenad så du blir svettig. Då har du fler kalorier "över" till godsakerna:) jag äter bara 1250 kalorier per dag så jag äter denna lunch 7 dagar i veckan för att få äta vad jag vill till middag. Dessutom äter jag knäckebröd till frukost med keso o skinka vilket är väldigt mättande o kalorisnålt. Äter frukt som mellis. Vatten till lunch o lite lättmjölk till frukost o middag.
  • Girle

God morgon!
    Ny vecka och förhoppningsvis nya minus på vågarna!

Nilelind: välkommen hit, det är klart du ska hänga här i den här peppande tråden. Undvik nutriletten, det är ju en quickfix som inte behöver hjälpa särskilt mkt på sikt. Du ska ju inte gå ner så många kilon, kan det vara så att kroppen klamrar sig fast vid dem för att du ammar. Så har det varit för mig, så länge jag ammat har de sista 5 suttit som berget. Sedan du börjat träna har du ju också byggt muskler, som väger mer än fett. Prova och mät! Jag förstår att det måste vara frustrerande att det inte händer något men jag hoppas att du orkar köra på, rätt var det är så lossnar det. Jag tror inte heller att dina "övertransaktioner" borde göra ngn skillnad, iaf inte om målet ska vara många hekto i veckan, har du bara 2-3 hg i v som mål påverkar det nog. Du kanske kan testa att äta precis enl plan under alla veckans dagar ett par veckor för att se om det blir någon skillnad? Alternativt är att lägga träning eller långpromenad på helgerna så att du får fler kcal att äta upp. Glöm inte att dricka massor med vatten, så att inte kroppen får vätskebrist. Lycka till!

• nilelind

Tack för pepp och tips! Jag steg upp 05.15 i morse och han promenera innan maken åkte på jobbet, jippiii!

• MissNewIdentity

Uuuusch, nu är jag nervös! Vägning i morgon, efter en vecka i Skottland (landet där de serverar allting deep-fried, även pizza och choklad Gråter) och en veckas sjukdom. Hoppas på bara ett litet plus och sen jäklar blir det nya tag!

Gör om, gör rätt.
Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!