• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • bonsai
    Rumpelstiltskin skrev 2012-05-04 14:04:17 följande:
    Okej! Jag räknar inte kalorier, men jag hjälper sambon. Vi har köpt guld, underlättar mycket när man använder appen... Vi har gjort det till ett litet projekt tillsammans, han pallar inte att gå ner i vikt utan mitt stöd. Shit vad onyttigt ris och pasta är! Häromdagen tog sambon så mycket ris på tallriken som han brukar ta vanligtvis - blev över 700 kcal för bara riset! Han brukar ta minst två såna portioner annars... Man får ett helt annat perspektiv på vad som är bra att äta och inte, när man räknar kalorier så här! Vi har kört på nu i 4 dagar, sambon har gått ner 1 kg och minskat 1 cm runt midjan - utan att ha tränat.
    Mamma till Vincent - 08, Ellen - 10

Visst får man många wake ups! Kolla att du tar för kokt ris/pasta så det inte blir fel. Visst är det härligt med resultat!
  • Rumpelstiltskin
    bonsai skrev 2012-05-04 14:30:33 följande:
    Visst får man många wake ups! Kolla att du tar för kokt ris/pasta så det inte blir fel. Visst är det härligt med resultat!
    Det har jag inte tänkt på faktiskt!

Har kollat på paketen och sen vägt kokt pasta, blir det annorlunda kalorimängd? Förvånad

Känner mig måttligt hjärndöd nu! Skäms
  • Rumpelstiltskin
    Rumpelstiltskin skrev 2012-05-04 15:00:39 följande:
    Det har jag inte tänkt på faktiskt!

Har kollat på paketen och sen vägt kokt pasta, blir det annorlunda kalorimängd? Förvånad

Känner mig måttligt hjärndöd nu! Skäms
    "Tänk också på om näringsdeklarationen på förpackningen anges i 100 gram per torrvara eller ej. Ett exempel är 100 gram pasta som i torrvikt blir mycket mer eftersom pasta sväller under kokning, men kalorimängden är densamma trots att volymen har ökat.
    100 gram torr pasta blir ca 270 gram kokt pasta. 100 gram torr pasta ger 350 kcal medan 100 gram kokt pasta bara ger 129 kcal. 1 portion kokt pasta är ca 150 gram vilket ger ca 200 kcal."

*puckad*

• Sommarnatt10
    Girle skrev 2012-05-04 13:03:03 följande:
    ..... Då är jag nämligen nere på 68,9... Vad härligt att få se den där 8:an. Snart så... Är 175 cm. Du kanske blir först i mål i tråden?

Vi har ungefär samma mål. Vi är ungefär lika långa, (174cm) o jag har satt målet på 67 kg. Har funderat på om det är rimligt eller hur man egentligen bör tänka där. Men känns bra att någon är ungefär samma. Då är man ju inte ute o cyklar
  • Girle

Rumpel: tack för pastaupplysningen! Jag har tänkt helt fel där och tänkt att jag äter 100 gram torr pasta vid en måltid, det gör jag ju inte! Då kan jag ju äta mer pasta ju
    Sommarnatt: jag vägde 66-67 innan kidsen 2006-2007 var nere på 67 mellan barnen 2009 och nu har jag satt 68 (och hoppas i hemlighet att jag ska glida ner till 67 av bara farten, hehe) så jag vet att det är ett realistiskt mål och en vikt som jag trivs så bra i. Många av mina kläder passar ju oxå 67-68-jag bra mycket bättre än 72-jag.

• Rumpelstiltskin
    Girle skrev 2012-05-04 17:29:41 följande:
    Rumpel: tack för pastaupplysningen! Jag har tänkt helt fel där och tänkt att jag äter 100 gram torr pasta vid en måltid, det gör jag ju inte! Då kan jag ju äta mer pasta ju
    Sommarnatt: jag vägde 66-67 innan kidsen 2006-2007 var nere på 67 mellan barnen 2009 och nu har jag satt 68 (och hoppas i hemlighet att jag ska glida ner till 67 av bara farten, hehe) så jag vet att det är ett realistiskt mål och en vikt som jag trivs så bra i. Många av mina kläder passar ju oxå 67-68-jag bra mycket bättre än 72-jag.
    Då är det inte bara jag som tänkt fel iaf! Känner mig lite mindre dum...
  • Sommarnatt10
    Girle skrev 2012-05-04 17:29:41 följande:

Jag har inte varit nere så "lågt" sen jag vet inte när... Vägde 75 innan jag blev gravid, men tänkte nu när jag ska ta tag i de där sista 2kg som vägrat släppa min kropp så ska jag ta tag i de andra oxå. Är redan nere under 75 vilket känns skönt!!
  • bonsai

Jag räknade som sagt på torr pasta o ris fast det var blöt så det var därför jag tänkte att några fler råkade göra som jag:)

• goatess82
    Girle skrev 2012-05-04 07:10:48 följande:
    Goatess: har du nyligen varit gravid? Du kanske har delade magmuskler, då putar magen hur mkt du än tränar. Kolla upp olgas blogg på mama.nu, hon kan ALLT om
    Detta.
    Bebis är 10 mån vet inte om det räknas som nyss?
Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!