• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • Sommarnatt10
    Rumpelstiltskin skrev 2012-05-10 20:31:03 följande:
    Kesella/kvarg är jättebra, mättande och mycket protein. Billigare att köpa kvarg på Lidl än kesella på t.ex. Ica.

Mixa kesella och frysta bär och du får en glassliknande efterrätt. Blanda kesella med lite sockerfri saft och det smakar som bäryoghurt. Gott att äta kesella med frukt också. Bra mellanmål.

Tycker kesella vanilj är super, har nog inte smakat naturell. Men det ska väl vara naturell om det ska vara nyttigt eller???
  • Rumpelstiltskin
    Sommarnatt10 skrev 2012-05-10 20:48:46 följande:
    Tycker kesella vanilj är super, har nog inte smakat naturell. Men det ska väl vara naturell om det ska vara nyttigt eller???
    Naturell kesella: Energivärde 600 kJ/140 kcal Protein 10 g Kolhydrat 3,5 g Fett 10 g

Kesella vanilj: Energi 700kJ/160kcal Protein 7,5 g Kolhydrat 16 g Fett 7,5 g

Alltså inte så stor skillnad rent kalorimässigt, men den naturella innehåller mer protein och färre kolhydrater. Vi kör på naturell här hemma, men då "måste" man ju blanda med bär eller annat.
    Mamma till Vincent - 08, Ellen - 10
  • K L A R A
    Girle skrev 2012-05-10 17:48:33 följande:
    Klara: Ett halvt kilo i veckan låter som ett realistiskt mål. Sund viktnedgång räknas mellan 0,5-1 kg/v. Din frukost innehåller mycket socker. Blir du mätt? Jag skulle föreslå att du börjar med att skippa juicen helt, den är lika kaloririk som vanlig läsk. Börja med små förändringar, att lägga om hela sin kost i ett nafs är nästintill omöjligt. Då håller det ju inte i längden och vi här inne pratar en del om att lära sig äta för resten av livet. För att återgå till frukosten: byt ut juicen mot vatten. Kan kännas helkonstigt i början. Förut drack jag alltid proviva till frukost men sedan ett år är det latte och vatten som är frukostdrycken. Nu är det sååå gott, förut tyckte jag det var smaklöst och trist om du inte dricker kaffe kanske te kan vara något? Inget socker i men en skvätt mjölk går fint - näst intill kalorifritt, men värmen gör att man känner sig mättare. Juice kan vara en helglyxgrej, men inte varje dag. Nästa vecka byter du ut det vita brödet mot lite grövre (allra helst knäckebröd) men om du känner att det är ett för stort steg så kan du byta ut det mot grovt, mjukt bröd, så småningom tycker jag du ska försöka få i fig en mer mättande frukost. Ägg är en superprodukt. Fylld med proteiner och mättande! Ät det kokt, som röra eller omelett. Om du scrollar lite i tråden så finner du en hel del bra frukosttips. Men tänk babysteps hela tiden. Se till att få lite mer grönsaker och lite mindre kolhydrater (vita - snabba) för varje måltid. Halva tallriken grönt, 1/4 protein och 1/4 kolhydrater är ett bra mått, lite sås på det. Angående spagetti o köttfärsås: är du guldmedlem? Isåfall kan du lägga in dina egna recept så att du kan fylla i exakta mått för "din" sås och på så vis får rätt kcal. Ett annat alternativ är att fylla i varenda ingrediens för sig i appen per måltid, tar längre tid men är gratis. Tänk på att spagettin står angiven som torrvara, alltså okokt i Appen (även här kan du scrolla, vi avhandlade detta för ett tag sedan). Massor av pepp, det här kommer att gå strålande. Det gäller bara att komma in i tänket! Fråga massor om du vill

Tack så hemskt mycket för tipsen!
  • Rumpelstiltskin
    K L A R A skrev 2012-05-10 21:15:13 följande:
    Tack så hemskt mycket för tipsen!
    Ja, kom ihåg grönsakerna! Frysta grönsaker kan ligga på t.ex. 65kcal/100 gram, det gör att man kan tillåta sig att äta rätt mycket av det. Mättande och gott. Vi äter mycket broccoli och ärtor här hemma.
  • Sommarnatt10
    Rumpelstiltskin skrev 2012-05-10 21:14:45 följande:
    Naturell kesella: Energivärde 600 kJ/140 kcal Protein 10 g Kolhydrat 3,5 g Fett 10 g

Kesella vanilj: Energi 700kJ/160kcal Protein 7,5 g Kolhydrat 16 g Fett 7,5 g

Alltså inte så stor skillnad rent kalorimässigt, men den naturella innehåller mer protein och färre kolhydrater. Vi kör på naturell här hemma, men då "måste" man ju blanda med bär eller annat.

Det var ju bra. Jag har lite svårt att komma upp i min kalorimängd ibland så då kan jag ju köra med vanilj :)
  • Rumpelstiltskin
    Sommarnatt10 skrev 2012-05-10 21:27:05 följande:
    Det var ju bra. Jag har lite svårt att komma upp i min kalorimängd ibland så då kan jag ju köra med vanilj :)
    Har du svårt att komma upp i kalorierna så unna dig vanilj. Kanske inte mättar lika bra eller länge som naturell på grund av mindre protein och fler kolhydrater, men det känner du ju själv.
  • Girle

Sommarnatt: haha, jag räknade på Kladdkakemuffins, det var inte heller aktuellt blev lite finncrisp - min eviga följeslagare med brie - följeslagare nr 2 o lite marmelad, ägg och te istället. Missade alla mellanmålen idag så jag var tvungen att få i mig oxå. Tidig middag idag, då blev det lyxfika i soffan.

Klara: varsågod! Hojta om du behöver mer pepp! Precis som Rumpelstiltskin skriver, öööös på med grönt! Kokt/varmt mättar ner tycker jag.

Vad bra att vaniljkesellan inte var då mkt dyrare, jag får inte ner naturella..

• Rumpelstiltskin
    Rumpelstiltskin skrev 2012-05-10 21:28:22 följande:
    Har du svårt att komma upp i kalorierna så unna dig vanilj. Kanske inte mättar lika bra eller länge som naturell på grund av mindre protein och fler kolhydrater, men det känner du ju själv.
    Vill man ha mer protein i sig kan man ju även kolla in något proteinpulver, är inte så insatt i det men sambon brukar ta det. Används ofta av de som tränar och bygger muskler, men kan även vara bra för de som vill gå ner i vikt. Man kan hålla sig mätt längre.
  • Sommarnatt10
    Rumpelstiltskin skrev 2012-05-10 21:24:35 följande:
    livetoday.webblogg.se/2012/april/banana-split-med-keso.html

Åt det här igår som kvällsmys, jättegott! Modifierade lite, blandade i lite kesella i keson (asgott att blanda faktiskt) och åt det med hallon och blåbär. Fräscht och smaskigt.

Det lät inte helt fel :) för många år sedan hade jag dille på vaniljyogurth med keso så gott. Imorgon får det nog bli keso med kesella till mellanmål

Nja pulver vågar jag mig inte på.

Idag sket sig kvällsträningen, kändes bara väldigt tungt o jobbigt efter första övningen så hoppade det, så nu gör jag kvällen o hoppas på nya krafter i morgon! God natt
Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!