• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • haptic

Hej! Jag hoppar in i tråden här. Jag kör shape up. Jag har funderat på en sak, kanske någon här inne vet mer om saken. Jag kommer sällan upp i "rätt" mängd kolhydrater men hamnar ofta långt över målet på fett och ibland på protein. Är det något problem? Kalorierna i sig stämmer ju. Men jag tänker att fettet kanske är svårt att bli av med?

Tack  

• Storis

Nu hoppar jag också in! Jag har stått still i vikt en vecka nu- blä. De första veckorna gick ju lätt och jag äter samma nu. En platå? Hur länge pågår det? Hoppas på att det kan vara muskler eftersom att jag har börjat röra på mig också i samband med att jag började tänka på maten alldeles i början på april. Började på 67 och väger nu 63. Är 165 cm. Vill ner till61 innan sommaren( vikt innan de två sista barnen). Har kört ungefär samma träning hela tiden kanske måste chocka kroppen med något mer ansträngande nu om den har vant sig? Storis

• Sommarnatt10

Haptic: välkommen, för mig är det samma. Men jag tror inte det är något problem. Jag vill medvetet dra ner på kolhydrater o äta mer protein (det mättar mer)

Storis: välkommen hit! Jag har tyvärr inget bra svar på din fråga. Är själv rädd för att hamna på en platå är rädd att jag ska tappa motivationen då! Kämpa på, så ska du se att det rasslar till snart

• goatess82
    Storis skrev 2012-05-11 05:58:56 följande:
    Nu hoppar jag också in! Jag har stått still i vikt en vecka nu- blä. De första veckorna gick ju lätt och jag äter samma nu. En platå? Hur länge pågår det? Hoppas på att det kan vara muskler eftersom att jag har börjat röra på mig också i samband med att jag började tänka på maten alldeles i början på april. Började på 67 och väger nu 63. Är 165 cm. Vill ner till61 innan sommaren( vikt innan de två sista barnen). Har kört ungefär samma träning hela tiden kanske måste chocka kroppen med något mer ansträngande nu om den har vant sig? Storis
    Härda ut, hade också stopp runt 63 kilo, nästa stopp var på 60.4 kilo.. sjukt irriterande när man ville ner under 60 strecket, jag ändrade om lite mer i kosten, utslöt kolhydrater en stund så kom det igång igen.

Varmt välkommen!
  • nytt eller gammalt

Välkomna alla nya! Kul att det hoppar in fler och fler tycker jag!

Det där med vanilj och kesella låter himla gott, måste prova nån gång...

Annars går det trögt för mig. Heldagskonferens igår, god mat och massor av fika. Jag höll mig till att bara smaka på EN godsak förmiddag/eftermiddag. Men en dumhet gorde jag - åt brödet till lunchen. Det var inte ens gott, fattar inte varför jag inte kunde lämna det...dessutom tog jag smör på. Så, röd stapel igår men inte med sååå mycket ändå...

Jaja, vi får se vart det bär, denna veckan är jag supersträng med att inte tjuvväga. På tisdag först är det vägning!

Jag har funderat över melon och vikt: väger ni melon med eller utan skal? Skalet väger ju rätt mycket! Vill inte att det ska bli fel när jag reggar melon Flört även om det inte är det mest kaloririka.

• Amy27

Ser att det "pratas" mkt om kesella. Lidls kvarg (det är samma sak) är billigare och de har den i less fat också.
    Förresten så såg jag att det kommit ut en ny smak kesella, citrus. Ngn som smakat? Gott?

• Girle

Nytt eller gammalt: toppen, då kan vi peppa varandra den här veckan, jag hat också vägningsfötbud! Hitintills har det gått fint, men å andra sidan har det bara gått en dag sedan min veckovägning haha. Bra att du höll igen! Det är lätt att släppa efter helt när man gör något annorlunda, konferens/semester/fest etc, men det verkar ju inte du ha gjort. Apropå bröd, idag bestämde jag mig för en utelunch och blev så sugen på en grillad smörgås. Framför mig såg jag en grov baguette med ost, massor av kalkon och mängder av härliga grönsaker. Ut kom en "landgångstoast" med sånt där helvitt rostbröd med en tunn skiva kalkon och massor av ost och några sorgliga tomatklyftor. Snacka om besvikelse! Här har jag slösat massor helt i onödan. Jag skulle tagit sallad i stället
    Amy27: har inte provat citrus, men det lät gott, ska nog köpa hem nästa gång jag handlar.

• MissNewIdentity

Hej svejs på er alla!

Jag vill bara tipsa om en sjukt god, nyttig, smal och enkel lunch (förutsatt att man gillar lax)! Receptet kommer från Anna Skipper (och ja, hon är tokig, men det smakar bra och det är huvudsaken:)

Ingredienser (4-6 portioner)

350 g rå lax 2 dl pillade räkor 3 st citroner 1 st gul lök 3 vitlöksklyftor 1 st chilifrukt, medelstark 4 msk färsk koriander, finhackad 2 avokado finhackade 2 dl mango finhackad salt och peppar

Tillagning

Finhacka lök, chilifrukt, koriander, räkor, vitlök och fisk. Varva i en glasskål. Pressa över citron så att fisken täcks helt. Täck med plast och ställ i kylen och låt marinera i minst 6 timmar. Syran i citronen ”tillagar” fisken. Blanda ned mango och avokado. Smaka av med salt och peppar innan serveringen. Allt ska vara finhackat.  MUMS!
    Gör om, gör rätt.
  • Sommarnatt10

Nytt eller gammalt: jag har inte ätit melon hemma så har bara höftat vikten. Jättedumt jag vet, men vad ska man göra. Gör jag hemma väger jag nog utan skal. Som du säger skalet väger ju en del sökert halva vikten?!

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!