• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • Girle

Lovebus: ang frukosten, testa att äta lite senare. Om du tex går upp vid sex för att åka till jobbet, då kanske du kan äta när du kommer dit? Äta lätta saker, nu på sommaren är det lätt att svänga ihop en fruktsallad. Prova att äta den tillsammans med keso/yoghurt/fil/kesella. Om du får i dig kokt ägg är det toppen, massor av protein. Eller kanske en smoothie på yoghurt, frysta bär och ev banan? Jag äter finncrisp, de är inte så tunga att få i sig. Toppa med mkt pålägg, typ skinka/kalkon och grönt. Jag är också duktig på att äta för fort. Jag läste en gång tipset att lägga ner besticken mellan varje tugga. Ett annat knep är att verkligen titta på tallriken innan du ska äta. Vad ser du? Rabbla allt för dig själv (tyst) och analysera sedan när du stoppar maten i munnen. Vad smakar det? Hur känns texturen? Tänk på att tugga långsamt och mycket. Lycka till!

• bonsai
    lovebuz skrev 2012-05-17 16:36:31 följande:
    Tips på bra frukost till en som har svårt att äta på morgon mottages :) Har alltid haft svårt med frukost då det går emot att äta på morgon.

Jag åt inte heller frukost förr men det är en vane sak. Om du börjar äta en timme efter du gått upp och gör det varje dag så kommer du vänja dig o kanske till och med vakna hungrig. Åt lätt frukost i början tex 1 knäckemacka med pålägg o drick något till, undvik juice då det är extremt mkt kalorier. Sen kan du äta ett mellanmål innan lunch tex en frukt. Ät bara lite lunch och sen ett till mellanmål innan middagen. Tänk på att äta långsamt genom att räkna till tio på varje tugga. Drick jätte mycket vatten hela dagen för det mättar också.
  • Sommarnatt10

Skönt med gäster som vill promenera. Har haft folk hemma hela dagen o var lite orolig för kalorierna. Men eftermiddagen föreslog de en promenad o det blev drygt 4km skönt. Tillsammans med pw på morgonen så har det blivit nästan en mil idag. Gött :) så trots ge ma o efterrätt så klarar jag mig )

• Femininum

Jag vill också ha gäster som vill promenera. Jag lyckas ju inte ens få ut sambon trots att jag lockar med solsken och gulliga andbebisar i parken.

Jag tog mig ut ändå, något butter, och gick till havet i snålblåsten. Men skönt var det och vips hade det gått 70 minuter. Skrattande

• Bebben84

Jag hänger på här om det är ok :). Har kört med shapeup i 7 veckor och totalt gått ner 5,3 kilo vilket är toppen då jag fuskade mycket under påsk och lite efter det. 3,5 kilo till målvikt och motivationen är på topp!

• bonsai

Här blev det också promenad med familjen efter middagen. Gick i 45 minuter i den härliga solen! Idag ska jag o dottern på alfons utställning i stan. Sen ska jag promenera i gamla stan o när jag kommer hem får det nog bli spinning oxå för det blir happy meal till lunch och glass och grillad entrecote till middag:) inte bra:) igår blev det tacos o fajitas till middag och fast jag hade massor av kalorier kvar så höll jag mig för fjärde dagen i rad från alla godsaker vi har här hemma!

• lovebuz

Tack för tipsen :) ska börja att tugga och filosofera längre ;) ibland läser jag på familjeliv samtidigt för att inte äta för snabbt haha

• Girle

Bonsai: good for you! Ska ni till stadsmuseet? Det är så himla mysigt där! Igår var det träning och idag har jag inte ens träningsvärk då känns det som om det inte tog ordentligt fast jag slet och svettades. Idag har jag rastlös fyraåring och febrig ettåring hemma, great combo

• K L A R A

Kan man likställa städ med yoga tro, förbränningsmässigt alltså? När jag städar får jag upp en arbetspuls och småsvettas och det vill jag ju gärna tillgodoräkna mig som träning. Konstigt nog fanns inte städa med när jag sökte på det som träning

• MissNewIdentity
    K L A R A skrev 2012-05-18 09:41:23 följande:
    Kan man likställa städ med yoga tro, förbränningsmässigt alltså? När jag städar får jag upp en arbetspuls och småsvettas och det vill jag ju gärna tillgodoräkna mig som träning. Konstigt nog fanns inte städa med när jag sökte på det som träning
    Vardagsaktiviteter som t.ex städning ska redan vara inräknade i ditt kaloribehov, så att tillgodoräkna sig det som träning är inte en bra idé om du vill gå ner i vikt.
    Gör om, gör rätt.
Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!