MissNewIdentity skrev 2012-05-18 17:54:03 följande:
Jag kör med periodisk fasta och när jag läste på om det så läste jag att det tar misnt 72 timmar innan kroppen ställer om till "svältläge", kan försöka leta upp källan till dig senare men jag hinner inte just nu.
Det är lugnt. Klara mig utan källa... Blev bara orolig att denna knasdag skulle sabbat något.. Men då klarar jag mig nog. :)
Blöjor111111 skrev 2012-05-18 18:40:14 följande:
Varför ska du svälta? Vill du gå ner i vikt ät lite men var 3 timma. Om du svälter och sedan äter kommer din kropp att suga åt sig varenda kalori och lagra det (bukfett t.ex.) för i fall det blir brist på mat igen. Dessutom kan gifter komma i blodomlopp som har fastnat i fett vid svält eftersom kroppen tar energi från det lagrade fettet. NEJ gör inte så mot din kropp. Kroppen förtjänar inte stryk. Du klarar det, viktigast att du äter. Äter man inte mår man inte bra och blir en elak häxa som ser allt negativt.
Ja alltså i vanliga fall, äter jag var tredje timme o håller mig på 1200 kalorier enligt vad appen rekomenderat. Men idag gjorde vi en liten utflykt som blev hela dagen. Det var inte alls planerat så. Jag vet att kroppen går in på svältläge o att det får motsatt effekt, därav min fråga. Har inte mått bra idag, grym huvudvärk o det beror garanterat på matbrist. Det där med att jag ville kicka igång kroppen hade inte med dagen att göra mer än att jag var orolig att denna skitdag (matmessigt) skulle sabba det. Någon som har nått bra tipps på hur jag får lite extra fart på kroppen???