• Anonym (nyfiken)

Vill testa drogerna

Hej!

jag har ett litet dilemma!

Jag arbetar med missbrukare men har själv ingen erfarenhet av dorger ... känner mig väldigt utanför när det drar igång diskussioner, jag har inget annat att komma med än dumma frågot....

Jag vill verkligen inte droga men ... jag skulle vilja testa dogerna som min patienter använder så att jag kan förstå deras upplevelser och vad det är som är så lockande....

Kan jag genom er få upp leva hur det är?
    Kan ni berätta hur olika droger påverkade er?
    Ge mig gärna det korrekta namnet på drogen samt vad det kallas i tagligtal så att jag kanske kan förstå....

Vill ju så gärna kunna hjälpa men känner mig maktlös...            

• Svar på tråden Vill testa drogerna
  • Anonym
    P P Potatisgris skrev 2012-03-10 15:59:25 följande:
    Förstod du ens själv vad du skrev där?
    Personen menar nog att man kan känna av ruset på olika sätt?
    Du kan snetrippa du kanske noddar av drogen, du kanske bara ligger i soffan. Eller så anske du blir effektiv osv.
    Eller kanske ligger och spyr?  Att du kanske känner och tycker en sak av substansen och jag en annan. Så måste personen mena???????
    Det beror ju på vilken substans det handlar om nu också. 
    Och de kan vara så i BÖRJAN, men i slutändan få alla samma typ av känsla och rus. I början kan de upplevelsen av ruset vara obehagligt innan man fattar de sköna med det.

• Anonym

Som jag förstår är du äldre än 14 då man inte förstår vad droger gör med en. Så om du inte är en total idiot så skulle jag avråda dig att inte testa. Självklart blir man inte beroende för att man testar en gång men droger är skit och jag förlorade 8 år utav mitt liv på skiten och skulle inte vilja att min värsta fiende var i skiten!

• P  P  Potatisgris
    Anonym skrev 2012-03-18 19:57:14 följande:
    Som jag förstår är du äldre än 14 då man inte förstår vad droger gör med en. Så om du inte är en total idiot så skulle jag avråda dig att inte testa. Självklart blir man inte beroende för att man testar en gång men droger är skit och jag förlorade 8 år utav mitt liv på skiten och skulle inte vilja att min värsta fiende var i skiten!
    Fail again:

Folk drar sina historier om sitt eget liv, och sen inbillar sig världen är formad efter detta.

Om så vore fallet, så går det inte missbruka cannabis.
    Socialbidrag existerar inte, för om vi ska gå efter min mall så har vi alla jobb, familj, hobbies(förutom röka då).
    Jag VET att detta är fel, och att det visst finns en del som får problem med sin konsumtion.

Jag har inte förlorat nått av mitt liv.
    Men såklart det är skillnad på att hantera droger och som du inte klara det.
    Som tur är de som inte klarar det inte så många.
    och tar vi bort de med psykproblem, ja då är de än färre.
  • Anonym
    P P Potatisgris skrev 2012-03-18 22:37:37 följande:
    Fail again:

Folk drar sina historier om sitt eget liv, och sen inbillar sig världen är formad efter detta.

Om så vore fallet, så går det inte missbruka cannabis.
    Socialbidrag existerar inte, för om vi ska gå efter min mall så har vi alla jobb, familj, hobbies(förutom röka då).
    Jag VET att detta är fel, och att det visst finns en del som får problem med sin konsumtion.

Jag har inte förlorat nått av mitt liv.
    Men såklart det är skillnad på att hantera droger och som du inte klara det.
    Som tur är de som inte klarar det inte så många.
    och tar vi bort de med psykproblem, ja då är de än färre.
    Fast jag tänkte på lite tyngre droger är cannabis då konsekvenserna inte blir så hårda, cannabis är en drog dom flesta kan hantera. Men idag är oftast inte cannabis inkörsporten!

Och visst finns det dom som kan hantera att ta droger på helgerna osv men det är inte allt för många! Men jag har sett den hemska utav den där världen men bara för jag var sprutnarkoman betyder inte det att man sitter med sprutan bara för att man testar cannabis eller någon annan drog för den delen.

Men mitt råd är att avråda då man inte har en aning om hur man reagerar på drogen. Antingen känner man avskräck och vill aldrig mer testa, eller så testar man och man är nöjd och tar då och då eller så har man en missbruksgen som jag tyvärr har då många i min släkt är missbrukare och jag ville bara ha mer och mer. Men jag tog centralstimulerande droger och även lugnande. Och speciellt det sistnämnde är ju beroende och jag vart torsk! Men det finns tusen olika bilder av hur det kan se ut.
  • P  P  Potatisgris
    Anonym skrev 2012-03-19 07:40:20 följande:
    Fast jag tänkte på lite tyngre droger är cannabis då konsekvenserna inte blir så hårda, cannabis är en drog dom flesta kan hantera. Men idag är oftast inte cannabis inkörsporten!

Och visst finns det dom som kan hantera att ta droger på helgerna osv men det är inte allt för många! Men jag har sett den hemska utav den där världen men bara för jag var sprutnarkoman betyder inte det att man sitter med sprutan bara för att man testar cannabis eller någon annan drog för den delen.

Men mitt råd är att avråda då man inte har en aning om hur man reagerar på drogen. Antingen känner man avskräck och vill aldrig mer testa, eller så testar man och man är nöjd och tar då och då eller så har man en missbruksgen som jag tyvärr har då många i min släkt är missbrukare och jag ville bara ha mer och mer. Men jag tog centralstimulerande droger och även lugnande. Och speciellt det sistnämnde är ju beroende och jag vart torsk! Men det finns tusen olika bilder av hur det kan se ut.
    Inkörsport till drogvärlden är antingen tobak eller alkohol.

Dom som hanterar droger är i mycket stor majoritet mot de som inte kan hantera droger.
    Tar vi cannabis, så ligger siffrorna på ca5-7% som får en problematisk konsumtion.
    En del andra droger som opioder/opiater och benzo, så kan jag nog gissa på siffrorna ligger högre bland de som använder det för rekreation och får problem.
    När det kommer till hallucinogena droger är de väldigt svåra att missbruka.
    Sen har vi en varietet av droger till, som i många fall har låg beroende potential.

Prata om missbrukar gener för man använder lite droger, är en stark överdrift.
    Det troligast är att man rökar cannabis.
    Förstår att just du fick problem, men gör inte misstaget att tro att bra för du fick problem så skall detta appliceras på resten av världen.
    Kan inte vara ett mer fel antagande.
    Och som jag sa innan skulle det betyda att det inte går att få problem med droger, om jag skulle använda hur det ser ut för mig och mina kompisar som tar droger.
  • AlreadyBurning
    Anonym (nyfiken) skrev 2012-03-06 22:13:04 följande:
    Hej!

Kan jag genom er få upp leva hur det är?
    Kan ni berätta hur olika droger påverkade er?
    Ge mig gärna det korrekta namnet på drogen samt vad det kallas i tagligtal så att jag kanske kan förstå....

Vill ju så gärna kunna hjälpa men känner mig maktlös...            
    1. Jag fattar nte frågan.
    2. Menar du långsiktigt eller själva ruset?
    3. På vilken drog?`

Det sista där kan jag också skriva under på här..
    www.familjeliv.se/Forum-4-304/m63866604.html 2013 är det fred i Colombia - Las FARC, 2012 har ni dödat er sista!
  • Queenie70

Det bästa sättet att lära sig är genom att fråga sina klienter.

• AlreadyBurning
    Queenie70 skrev 2012-03-19 17:11:37 följande:
    Det bästa sättet att lära sig är genom att fråga sina klienter.
    Bättre att testa själv.
    www.familjeliv.se/Forum-4-304/m63866604.html 2013 är det fred i Colombia - Las FARC, 2012 har ni dödat er sista!
  • Queenie70
    Minne00 skrev 2012-03-07 22:34:45 följande:
    Vat det någon som läste hela trådstarten?????
    Jag vill egentligen inte alls prova men önskar få hör a av andras erfarenheter hur det är, jag kan inte riskera att förolämpa mina "patienter" genom att be dem förklara för mig,, hade hoppats at det finns någon som kunde ge sin version av sin erfarenhet!

Jag gör ett jäkla bra jobb och vet att jag är till stort stöd för våra "patienter", det är inte det det handlar om, jag vill bara få lite mer kött på benen!

ja... TS är Minne00
    Du resonerar märkligt bakvänt när du tror att du förolämpar dina klienter/patienter genom att fråga. Alla har sin egen upplevelse av droger och för att kunna stödja dem så måste du ta reda på vad som driver just den enskilda. Att fråga, och ta reda på vad just de tycker och upplever är det mest respektfulla du kan göra.
  • Tom Araya

Jag skulle inte rekommendera att testa. Jag känner alldeles för många som "bara skulle testa" och är nere i träsket nu.

Svar på tråden Vill testa drogerna