• Anonym (nyfiken)

Vill testa drogerna

Hej!

jag har ett litet dilemma!

Jag arbetar med missbrukare men har själv ingen erfarenhet av dorger ... känner mig väldigt utanför när det drar igång diskussioner, jag har inget annat att komma med än dumma frågot....

Jag vill verkligen inte droga men ... jag skulle vilja testa dogerna som min patienter använder så att jag kan förstå deras upplevelser och vad det är som är så lockande....

Kan jag genom er få upp leva hur det är?
    Kan ni berätta hur olika droger påverkade er?
    Ge mig gärna det korrekta namnet på drogen samt vad det kallas i tagligtal så att jag kanske kan förstå....

Vill ju så gärna kunna hjälpa men känner mig maktlös...            

• Svar på tråden Vill testa drogerna
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Queenie70 skrev 2012-04-02 06:39:01 följande:
    Nej, jag tror att det är en rätt liten del av de som vid nån tidpunkt i livet har testat eller använt olika droger som utvecklar ett missbruk. Vissa droger är dock lättare än andra att utveckla ett missbruk av exempelvis heroin.  Det är också svårt att på förhand veta vilka som kommer att ha en känslighet för att utveckla ett beroende varför det skulle kunna vara en bra idé att faktiskt låta bli att testa. VIlket också gäller alkohol förövrigt.
    En del droger har ju som du säger har större potential att få en beroende, och sen kanske i förlängningen skapa ett missbruk.

Sen man vet ju aldrig nått om hur personer reagerar på saker, men ska man förbjuda livet för det?
    Vi har ju massor som äter ihjäl sig på socker tex.

Vore det inte bättre vi hade en vård där poliser inte är inblandade?
    Men att inte poliser inte ska vara inblandade betyder att dom inte sköta frågan som de gör idag legalt(konsument nivå).
    Att en person kommer frivilligt till sjukvården och säger jag har lite problem och önskar hjälp, än bli dit tvingad.
    Vad tror du själv om vem som har stört chans att komma vidare i livet?
    Vi ser ju hur dom i Portugal hur väl lyckats med denna taktik, där deras folkhälsa kring droger har dramatiskt förbättrats.
    Men tyvärr har vi tankevurpan att en knarkare kan vi straffa hur mycket vi vill, för hans/hennes liv är inte värt ett skit.
    Och sen säger dom att vi skall skydda befolkningen emot droger pga de är farliga, men sen ge mer skador genom systemet det är helt okey.
    När det kommer till cannabis så blir ju det hysteriskt tokigt, eftersom skadeverkningarna av cannabis är såpass låga.
  • Anonym (koks)
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 08:20:07 följande:
    Okey, jag förstår.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Queenie70 skrev 2012-04-02 08:26:55 följande:
    Anledningen till att det inte är möjligt för dig att hitta nåt ställe där jag skriver att de flesta som testar droger utvecklar ett missbruk, eller att risken är stor att man hamnar med en nål i armvecket om man använder cannabis är att det helt enkelt aldrig någonstans skrivits av mig. Snopet va?

Ett tips för i alla fall DENNA tråd, är att trycka "visa endast" på mig.   
    Hade man kunnat söka, så skulle jag kunna hitta dom antydningarna JA.
    Du skrivit skrivit ofta att antyda detta, dock varje gång du utmanas om detta så backar du ner.

Men hindrar dig inte att skriva det nästa gång det beger sig.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (koks) skrev 2012-04-02 08:23:51 följande:
    öhm, det ena utesluter väl inte det andra, och jag har inte sagt något om socker? Jag har diabetes, så nej, jag stoppar inte i mig mycket socker. Jag dricker inte heller alkohol, eller dricker kaffe, eller te (numera). Men jag kan lova dig att min uppväxt hade varit betydligt trevligare om det var socker som var mammas favorit-drog, även om hon dött av det med.

Mitt problem med drogmissbruk är personlighetsförändringarna, konsekvenserna av det hela, vilket påverkar en själv, familj, vänner etc. Och sedan är ju skadan inte trevlig den heller i de fall det uppstår. Jag tycker själv inte att cannabis och hasch är samma sak som tyngre droger, och jag har inte sagt någonstans att jag drar alla över en kam heller, vet inte var du får det ifrån?
    Jag ifrågasätter inte du haft en del tuffa saker i livet.
    För sånt förekommer, men problemet är när man vill stigmatisera hela frågan av bekvämlighets skäl eller inte.
    Utan stigmatisering, så skulle jag gissa på att man kanske skulle kunna ha hjälpt din mor på ett helt annat sätt.
    Varför jag använder socker som exempel, är inte för att banalisera droger.
    Utan det är för visa att det finns ett hyckleri i frågan, där man är så himla mån om att skydda oss från det farliga knarket.
    Och sen tillåter vi nått som är lååååångt farligare för kroppen, blir lite lustigt då :/

Nu nyttjar jag inte cannabis i rekreations syfte, men personlighetsförändringar har jag då inte upplevt.
    Min obstinata sambo försökte en gång, frågade henne om hon kunde säga hur.
    Hon tänkte mycket länge och sen sa hon uppgivet nej det har jag inte märkt.
    Vad jag menar är, att bara förutsätta rätt av att man blir personlighetsförändrad. är en felaktighet.
    Sen att de som lyckas bli missbrukare blir det är en annan femma.
    Men då spelar ju det ingen roll om det är droger ens, utan andra icke substans relaterade missbruk så sker detta också.
  • Anonym (koks)
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 08:46:56 följande:
    Jag ifrågasätter inte du haft en del tuffa saker i livet.
    För sånt förekommer, men problemet är när man vill stigmatisera hela frågan av bekvämlighets skäl eller inte.
    Utan stigmatisering, så skulle jag gissa på att man kanske skulle kunna ha hjälpt din mor på ett helt annat sätt.
    Varför jag använder socker som exempel, är inte för att banalisera droger.
    Utan det är för visa att det finns ett hyckleri i frågan, där man är så himla mån om att skydda oss från det farliga knarket.
    Och sen tillåter vi nått som är lååååångt farligare för kroppen, blir lite lustigt då :/

Nu nyttjar jag inte cannabis i rekreations syfte, men personlighetsförändringar har jag då inte upplevt.
    Min obstinata sambo försökte en gång, frågade henne om hon kunde säga hur.
    Hon tänkte mycket länge och sen sa hon uppgivet nej det har jag inte märkt.
    Vad jag menar är, att bara förutsätta rätt av att man blir personlighetsförändrad. är en felaktighet.
    Sen att de som lyckas bli missbrukare blir det är en annan femma.
    Men då spelar ju det ingen roll om det är droger ens, utan andra icke substans relaterade missbruk så sker detta också.
    som sagt talar jag ju inte ens om cannabis ;)

Och nej, när hon började på 60-talet var det inte alls stigmatiserat på samma sätt, som du kanske vet.

Ur min personliga synvinkel är det inte narkotikans eventuella skador för kroppen jag bryr mig om. Vilket jag försökt förklara. Utan vad det gör med människors psyke. Testar ts, så visst, det kan vara så att hon/han testar, får ett rus och inget mer med det, vilket förvisso ändå inte skulle ge den eftersökta erfarenhet som behövs för att kunna relatera till ett missbruk. Eller så är det så nice att det prövas igen, och så bara en gång till, och sista gången jag lovar, och bara en gång till, och det är lugnt jag har koll, jag kan använda när jag känner för det, och oj, sålde jag alla syrrans möbler och ljuger hejvilt för alla jag känner?

Det behöver inte hända något alls. Men varför öppna pandoras ask? Varför riskera något som kan leda till total katastrof för en hel familj?

Av de jag känner som hållt/håller på med tyngre droger (och det är många) är det kanske 1 på 20 som aldrig haft problem orsakade av det. Men det är säkert bara en slump ;)
  • Anonym (Läs upp dig!)

Varför öppna en öl, det kan vara pandoras ask, så enkelt kan man summera upp det.
    Varför cannabis kommer upp, är ju för det är den överlägset största drogen som vi nyttjar i Sverige av de olagliga drogerna.
    Cannabis förändrar inget psyke, ja under ruset så förändrar ju det en, men inget unikt för cannabis eller någon drog då :p

Vet inte hur du lyckas komma i kretsar där så MÅNGA som 1 av 20 är utan problem av sitt drog användande.
    Men det kanske är så enkelt att som missbrukare söker man sig till andra missbrukare.

Jag känner ingen med problem.
    Enda jag vet att vi är 1 miljon som nyttjat/nyttjar cannabis, och de allra flesta hanterar den drogen.
    Men det är ju en lätt drog och svårt att missbruka.
    Givetvis som allt roligt så går det att missbruka.

• Queenie70
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 08:38:59 följande:
    Hade man kunnat söka, så skulle jag kunna hitta dom antydningarna JA.
    Du skrivit skrivit ofta att antyda detta, dock varje gång du utmanas om detta så backar du ner.

Men hindrar dig inte att skriva det nästa gång det beger sig.
    Det där stämmer inte helt enkelt. Det är dina egna tankespöken som väljer att tolka det jag skriver i sådana fall. Så för att du framöver ska slippa hetsa upp dig på nåt jag skriver och tillskriva mig antydningar som aldrig skett, så säger jag det en gång för alla nudå. Nej, jag tror inte att alla eller ens i närheten av de flesta som testar eller använder droger kommer att utveckla ett beroende eller ett missbruk. Och nej, jag tror inte att man kommer att sluta som hemlös heroinist för att man tester droger. Eftersom jag inte tror detta som du tillskriver mig, så har jag svårt att se att jag så skulle ha antytt, varför skulle jag göra det? Det är du som läser med rabiata glasögon och tillskriver mig åsikter som inte existerar av nån märklig anledning.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Queenie70 skrev 2012-04-02 09:23:55 följande:
    Det där stämmer inte helt enkelt. Det är dina egna tankespöken som väljer att tolka det jag skriver i sådana fall. Så för att du framöver ska slippa hetsa upp dig på nåt jag skriver och tillskriva mig antydningar som aldrig skett, så säger jag det en gång för alla nudå. Nej, jag tror inte att alla eller ens i närheten av de flesta som testar eller använder droger kommer att utveckla ett beroende eller ett missbruk. Och nej, jag tror inte att man kommer att sluta som hemlös heroinist för att man tester droger. Eftersom jag inte tror detta som du tillskriver mig, så har jag svårt att se att jag så skulle ha antytt, varför skulle jag göra det? Det är du som läser med rabiata glasögon och tillskriver mig åsikter som inte existerar av nån märklig anledning.
    Okey, från och med nu, skall jag påpeka detta "samtal", så jag kommer ha ögonen på dig.
    Även ska jag ha koll om jag snubblar över gamla inlägg i frågan, och påminna dig om detta.

Rabiata glasögon, den hade ju varit bra om det hade stämt.
  • Queenie70
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 09:35:46 följande:
    Okey, från och med nu, skall jag påpeka detta "samtal", så jag kommer ha ögonen på dig.
    Även ska jag ha koll om jag snubblar över gamla inlägg i frågan, och påminna dig om detta.

Rabiata glasögon, den hade ju varit bra om det hade stämt.
    Haha . Håll ögonen på mig du om du inte har nåt bättre för dig. Problemet kommer väl att uppstå när jag framöver säger att nej, jag tycker inte man ska testa droger och ja, jag tycker det ska vara olagligt även fortsättningsvis. Det är ju vid de tillfällena som du tillskriver mig massa andra åsikter också. Du får då lära dig skilja på dessa två.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Queenie70 skrev 2012-04-02 09:44:45 följande:
    Haha . Håll ögonen på mig du om du inte har nåt bättre för dig. Problemet kommer väl att uppstå när jag framöver säger att nej, jag tycker inte man ska testa droger och ja, jag tycker det ska vara olagligt även fortsättningsvis. Det är ju vid de tillfällena som du tillskriver mig massa andra åsikter också. Du får då lära dig skilja på dessa två.
    När jag är här på FL så är ju det ingen större uppoffring att hålla ögonen på dig.

Intressant att du tycker det ska vara olagligt, ta som Holland där lätta droger är lagliga.
    Så har man mindre problem med tyngre droger.
    Sen förstår jag inte varför du tror att sätta poliser och straffa för personligt bruk är nått bra.
    När det är så uppenbart att det inte funkar, droger används av mer och mer och mer.
    Och ändå försöker vi ge hårdare och hårdare straff.
    och sen visar det sig i länder som Holland och Portugal, så visar man på ett omvänt förhållande när man lättade på synen/lagen kring droger.
    Verkar nått som inte blir 2+2 här, hade ditt sätt att ha det vara olagligt som nått bra.
    Så hade ju Holland och Portugal fått svårare och svårare problem med droger.
    Men nu är det vi som har en mycket hårda lagar kring droger, har en drog användning och missburk som ökar i en hög hastighet.
Svar på tråden Vill testa drogerna