Anonym (koks) skrev 2012-04-02 08:23:51 följande:
öhm, det ena utesluter väl inte det andra, och jag har inte sagt något om socker? Jag har diabetes, så nej, jag stoppar inte i mig mycket socker. Jag dricker inte heller alkohol, eller dricker kaffe, eller te (numera). Men jag kan lova dig att min uppväxt hade varit betydligt trevligare om det var socker som var mammas favorit-drog, även om hon dött av det med.
Mitt problem med drogmissbruk är personlighetsförändringarna, konsekvenserna av det hela, vilket påverkar en själv, familj, vänner etc. Och sedan är ju skadan inte trevlig den heller i de fall det uppstår. Jag tycker själv inte att cannabis och hasch är samma sak som tyngre droger, och jag har inte sagt någonstans att jag drar alla över en kam heller, vet inte var du får det ifrån?
Jag ifrågasätter inte du haft en del tuffa saker i livet.
För sånt förekommer, men problemet är när man vill stigmatisera hela frågan av bekvämlighets skäl eller inte.
Utan stigmatisering, så skulle jag gissa på att man kanske skulle kunna ha hjälpt din mor på ett helt annat sätt.
Varför jag använder socker som exempel, är inte för att banalisera droger.
Utan det är för visa att det finns ett hyckleri i frågan, där man är så himla mån om att skydda oss från det farliga knarket.
Och sen tillåter vi nått som är lååååångt farligare för kroppen, blir lite lustigt då :/
Nu nyttjar jag inte cannabis i rekreations syfte, men personlighetsförändringar har jag då inte upplevt.
Min obstinata sambo försökte en gång, frågade henne om hon kunde säga hur.
Hon tänkte mycket länge och sen sa hon uppgivet nej det har jag inte märkt.
Vad jag menar är, att bara förutsätta rätt av att man blir personlighetsförändrad. är en felaktighet.
Sen att de som lyckas bli missbrukare blir det är en annan femma.
Men då spelar ju det ingen roll om det är droger ens, utan andra icke substans relaterade missbruk så sker detta också.