• Anonym (nyfiken)

Vill testa drogerna

Hej!

jag har ett litet dilemma!

Jag arbetar med missbrukare men har själv ingen erfarenhet av dorger ... känner mig väldigt utanför när det drar igång diskussioner, jag har inget annat att komma med än dumma frågot....

Jag vill verkligen inte droga men ... jag skulle vilja testa dogerna som min patienter använder så att jag kan förstå deras upplevelser och vad det är som är så lockande....

Kan jag genom er få upp leva hur det är?
    Kan ni berätta hur olika droger påverkade er?
    Ge mig gärna det korrekta namnet på drogen samt vad det kallas i tagligtal så att jag kanske kan förstå....

Vill ju så gärna kunna hjälpa men känner mig maktlös...            

• Svar på tråden Vill testa drogerna
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (aha) skrev 2012-04-01 23:33:06 följande:
    Tala då om vad i helvete TS skulle få ut av att testa knark i förhållande till det hon jobbar med!

Du säger: Finns inget som säger det måste finnas konsekvenser av droger, vad har du fått din konstiga iden från?
    Om man jobbar med missbrukare, inte brukare, då har man med största sannolikhet drabbats av konsekvenser! Begriper du inte det?
    Det är väl rätt tydligt vad TS ville ha ut ut av att testa, h*n ville förstå upplevelsen och vad som lockade dom.

Sen är jag fullt medveten om att det är en liten klick som får problem med sin konsumtion.
    Men skrika missbrukare bara för man nyttjar lite droger, är lika obstinat som skrika missbrukare för man tar sig ett glas vin.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (koks) skrev 2012-04-01 23:45:55 följande:
    Håller med. Vad tusan spelar det mig med drogproblem för roll om du (TS alltså) vet hur ballt det känns att vara hög? Vill jag sluta med skiten är det kanske inte det jag vill påminnas om. Det som hjälpte mig att lägga av med kokain var de asjobbiga avtändningarna jag hade efter ett års missbruk. För att kunna prata om det, ska du missbruka ett år själv då? Det man behövde stöd med var det dåliga självförtroendet, det dåliga samvetet, skuldkänslorna, skammen etc. Som ovan skriver, konsekvenserna.

Det lömska (iaf med kokain) är att man inte fattar att det är ett problem förrän det är försent. Jag hade inga problem alls och kunde sluta när jag ville, typ hela tiden. Men så var det inte. Inbillade mig att jag valde själv, och gränserna för konsekvenserna tänjdes hela tiden på. Hade jag suttit och pratat med någon som arbetade med det hela om hur det var, och personen hade sagt "jag vet precis hur det känns, för jag har prövat en gång", hade jag tyckt att personen var helt dum i huvudet och skulle vägrat snacka mer med denne. För som sagt. Det är inte själva ruset som är problematiken. Det är vad jakten på ruset gör med en. På samma sätt skulle jag inte få för mig att sitta och prata med en som haft tio års missbruk bakom sig, som om att jag visste vad den personen gått igenom för att jag själv höll på ett år. Det känns bara sjukt respektlöst.

Skulle jag däremot bli ombedd att förklara, skulle det kännas som att man blev lyssnad på, och det skulle dessutom få mig själv att behöva formulera allt för mig själv och på så vis få bättre koll på mina egna känslor.

Alla som sitter och säger att man behöver inte missbruka, man kan bruka, kom tillbaka när ni slutat bruka, för så länge ni håller på är ni inte så trovärdiga.

Jag har väldigt svårt att tro att alla som har allvarliga missbruksproblem har tänkt tanken när de tog drogen första gången att "shit, nu ska jag få grava missbruksproblem, fan vad gött!"

Vill dock poängtera att mina erfarenheter rör centralstimulantia, och kan inte uttala mig om annat och det menar jag inte att göra heller. Hasch och Cannabis har jag testat och jag spydde som ett djur hela natten av dem.

Tycker det queenie skrivit är vettigt.

Droger är sjukt lömska.Varför behöver du veta mer än att det känns jäkligt bra, ts? Du förstår väl dem knappas bättre för att du vet exakt på vilket sätt? Om det är så viktigt, föreställ dig att det är som en orgasm. Har man väl fått det en gång vill man gärna ha en till, eller hur? Det är nog en rätt bra jämförelse faktiskt =)
    Om man ska bunta ihop alla droger som existerar som är ju ett påstående som droger är lömska inte fel per se.
    Men så enkelt är det inte.
    Vi tar den överlägset största drogen cannabis, så säga den är lömsk är istället direkt felaktigt.
    Tar man bort de som har redan dokumenterade psykiska problem och som inte fått adekvat hjälp av sjukvården.
    Så har vi en betydligt mindre klick kvar som fått problem med droger.

Men av någon anledning ska man alltid måla fan på väggen när det kommer till droger, men vem är förvånad när man har en "effektiv" stigmatisering.
  • Anonym (koks)
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 07:54:17 följande:
    Om man ska bunta ihop alla droger som existerar som är ju ett påstående som droger är lömska inte fel per se.
    Men så enkelt är det inte.
    Vi tar den överlägset största drogen cannabis, så säga den är lömsk är istället direkt felaktigt.
    Tar man bort de som har redan dokumenterade psykiska problem och som inte fått adekvat hjälp av sjukvården.
    Så har vi en betydligt mindre klick kvar som fått problem med droger.

Men av någon anledning ska man alltid måla fan på väggen när det kommer till droger, men vem är förvånad när man har en "effektiv" stigmatisering.
    om du läser mitt inlägg skrev jag att jag "Vill dock poängtera att mina erfarenheter rör centralstimulantia, och kan inte uttala mig om annat och det menar jag inte att göra heller"
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (koks) skrev 2012-04-01 23:50:31 följande:
    P.S Min mamma var narkoman (amfetamin, alkohol och heroin) ochjag genomlevde ett rent helvete på grund av det när jag växte upp, och sedan dog hon av en överdos när jag var 13, så jo, jag skulle vilja påstå att det "kan" ha konsekvenser...
    Ingen som inbillar sig att inte en lite klick inte kan hantera droger.
    Lika lite som att det finns en del som inte kan hantera alkohol.

Men prata konsekvenser kan vi göra, och då kan vi ta upp socker som har alla drogegenskaper utan ett direkt rus.
    Men hör dör ju folk i tusental årligen pga detta, ingen snabb död, men en säker död.
    Så innan man börjar ropa för högt, så får man reda ut sitt eget hyckleri.

Sen ser man ju i Holland där man separerat de tunga drogerna från de lätta, så är dödlig konsekvens av droger betydligt lägre.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (aha) skrev 2012-04-01 23:35:12 följande:
    Om du uttrycker dig så här: Du uppvisar en stark indoktrinering, där avvikande fakta inte kan rubba denna indoktrinering. Och verkar då inte spela roll hur tillförlitliga dessa uppgifter är.

Vilka uppgifter? Ska Queenie70 leta över hela nätet då menar du?
    Om du vill ha reda på något säg till.
    Men antar det inte kommer bli så roligt för dig.

När det gäller queenie, så har jag sett denna diskutera ämnet innan.
    Och där har inte fakta penetrerat bubblan.
    Men tyvärr på denna sida kan man inte söka på en enskild användare och vad den postat.
    Så dra upp direkt exempel blir svårt för mig.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym skrev 2012-04-02 00:02:57 följande:
    Allså jag blir mörkrädd ts. Jag jobbar också med missbrukare men jag har en utbildning. Och man kan inte läsa till sig hur det är att ha en beroendepersonlighet eller testa sig fram. För har man inte de så har man inte det. Jag vet inte vad för slags jobb du har men jag kan ju undra för de är ju inte som att man sitter och diskuterar vilka trevliga rus man hade under tiden man missbrukade!? Förlåt men du framför dig som väldigt omogen för att jobba med missbrukare. Det du borde fokusera på är att lyssna och finnas där. Man kan aldrig förstå hur en annan människa har upplevt något även om man gjort det själv. För varje upplevelse är unik från person till person.
    Ingen bok i världen kan förklara hur en drog känns i kroppen för en enskild användare.
    Att ens påstå detta är ju löjlighet.
    Sen var ju det inte hur den senaste "fyllan" var, utan få en förståelse för hur det känns.

Sen exakt vad man vill ha ut av det kanske är svårt för dig att förstå.
    Men en sådan praktisk erfarenhet kan ingen bok i hela världen trumfa.
    Sen kan jag direkt säga att man behöver inte den erfarenheten för kunna sköta sitt jobb på ett adekvat sätt.
    Problemet kommer dock när man säger det inte kan tillföra nått, där säger jag direkt att ni har fel.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym skrev 2012-04-02 03:50:18 följande:
    mina erfarenheter,

Marijuana (kallas, maja, weed, gräs, cannabis, joint)
    Du röker det, antingen med eller utan tobak. 
    Ruset kommer inom 10 min,  jag skrattar åt allt och inget, ALLT är jätte kul!
    kissar nästan ner mig, får dåligt minne och kommer inte ihåg vad jag pratar om.
    Blir väldigt törstig, och väldigt hungrig! kan äta hur mkt som helst.
    Man får stora pupiller och ögonen blir väldigt röda!
    blir också ofta väldigt paranoid. 
    Men ändå lugn och go.

Amfetamin (kallas, affe, jack, tjack)
    Har bara snortat Affe,   svider ordentligt i näsan i början.
    Man börjar svettas och pratar oavbrutet. Självförtroendet är på topp!
    Ögonen blir blanka och pupilerna blir gigantiska.  
    Man har hetsiga rörelser, och blir paranoid.  
    Kan inte sova på två dygn och inte heller äta nästan.
    hjärtat slår mkt fortare och du känner dig "stressad" , kan vara väldigt obehagligt.
    Du känner dig som en krigare i försvarsställning, HELA TIDEN.
    Dock är ruset skönt, men efter trippen är ett stort minus......

Kokain (kallas, cola, koks, snow, snö, rikemansdrog, gubbe)
    Liknar amfetamin väldigt mkt, dock betydligt dyrare och "efter ruset" är inte alls lika jobbigt! 
    Vet inte om de där 10min faktiskt, betydligt mer direkt om man inhalerar cannabis.
    Paranoid vet i faan, det är mer kopplat till vilka mängder man röker och vad man röker(vilket strain dvs och förhållandet mellan THC och CBD).

btw cannabis är en mer rätt benämning här i svedala(icke slang då), marijuana är ju det mexikanska namnet för cannabis.
    Dock så betyder ju det här att det handlar om blommorna och löven kring blommorna som man röker när man använder ordet marijuana.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (koks) skrev 2012-04-02 07:57:14 följande:
    om du läser mitt inlägg skrev jag att jag "Vill dock poängtera att mina erfarenheter rör centralstimulantia, och kan inte uttala mig om annat och det menar jag inte att göra heller"
    Okey, jag förstår.
  • Anonym (koks)
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 08:03:56 följande:
    Ingen som inbillar sig att inte en lite klick inte kan hantera droger.
    Lika lite som att det finns en del som inte kan hantera alkohol.

Men prata konsekvenser kan vi göra, och då kan vi ta upp socker som har alla drogegenskaper utan ett direkt rus.
    Men hör dör ju folk i tusental årligen pga detta, ingen snabb död, men en säker död.
    Så innan man börjar ropa för högt, så får man reda ut sitt eget hyckleri.

Sen ser man ju i Holland där man separerat de tunga drogerna från de lätta, så är dödlig konsekvens av droger betydligt lägre.
    öhm, det ena utesluter väl inte det andra, och jag har inte sagt något om socker? Jag har diabetes, så nej, jag stoppar inte i mig mycket socker. Jag dricker inte heller alkohol, eller dricker kaffe, eller te (numera). Men jag kan lova dig att min uppväxt hade varit betydligt trevligare om det var socker som var mammas favorit-drog, även om hon dött av det med.

Mitt problem med drogmissbruk är personlighetsförändringarna, konsekvenserna av det hela, vilket påverkar en själv, familj, vänner etc. Och sedan är ju skadan inte trevlig den heller i de fall det uppstår. Jag tycker själv inte att cannabis och hasch är samma sak som tyngre droger, och jag har inte sagt någonstans att jag drar alla över en kam heller, vet inte var du får det ifrån?
  • Queenie70
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 08:06:22 följande:
    Om du vill ha reda på något säg till.
    Men antar det inte kommer bli så roligt för dig.

När det gäller queenie, så har jag sett denna diskutera ämnet innan.
    Och där har inte fakta penetrerat bubblan.
    Men tyvärr på denna sida kan man inte söka på en enskild användare och vad den postat.
    Så dra upp direkt exempel blir svårt för mig.

Anledningen till att det inte är möjligt för dig att hitta nåt ställe där jag skriver att de flesta som testar droger utvecklar ett missbruk, eller att risken är stor att man hamnar med en nål i armvecket om man använder cannabis är att det helt enkelt aldrig någonstans skrivits av mig. Snopet va?

Ett tips för i alla fall DENNA tråd, är att trycka "visa endast" på mig.   
Svar på tråden Vill testa drogerna