• Anonym (nyfiken)

Vill testa drogerna

Hej!

jag har ett litet dilemma!

Jag arbetar med missbrukare men har själv ingen erfarenhet av dorger ... känner mig väldigt utanför när det drar igång diskussioner, jag har inget annat att komma med än dumma frågot....

Jag vill verkligen inte droga men ... jag skulle vilja testa dogerna som min patienter använder så att jag kan förstå deras upplevelser och vad det är som är så lockande....

Kan jag genom er få upp leva hur det är?
    Kan ni berätta hur olika droger påverkade er?
    Ge mig gärna det korrekta namnet på drogen samt vad det kallas i tagligtal så att jag kanske kan förstå....

Vill ju så gärna kunna hjälpa men känner mig maktlös...            

• Svar på tråden Vill testa drogerna
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Queenie70 skrev 2012-04-01 22:17:39 följande:
    Nu blir jag dock uppriktigt nyfiken på vad det är du tror att jag är indoktrinerad med? Börjar starkt misstänka att du blandat ihop mig med nån annan?
     Kan du inte ge exempel på vad det är du tror att JAG tror??

*väntar med spänning*    
    Du tror andelen missbrukar är hög av de som nyttjar droger.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (aha) skrev 2012-04-01 22:38:34 följande:
    Förlåt, men vad är det jag missat? Har du källvisning till dina fakta?
    Vad är det för fakta du önskar källa på?
    Eller ska jag bara koppla upp hela nätet till dig här?
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (aha) skrev 2012-04-01 22:35:49 följande:
    Man får inte förståelse för tunga missbrukare endast genom att veta hur det känns att kicka droger för första gången. För Missbrukarna är detta långt ifrån deras problematik! Det ger Ingenting!

Det är k o n s e k v e n s e r n a av drogerna man måste ha förståelse för!
    Nu var ju frågan inte den, utan att TS ville veta vad som lockade.
    Och vad mer representativ är en första gångs dos då?

Finns inget som säger det måste finnas konsekvenser av droger, vad har du fått din konstiga iden från?
    Ja, en mindre del får, men bara kolla på vad socker, tobak, koffein ger för konsekvenser.
    Då bleknar drogers konsekvenser rejält.
  • Anonym (aha)
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-01 22:50:28 följande:
    Nu var ju frågan inte den, utan att TS ville veta vad som lockade.
    Och vad mer representativ är en första gångs dos då?

Finns inget som säger det måste finnas konsekvenser av droger, vad har du fått din konstiga iden från?
    Ja, en mindre del får, men bara kolla på vad socker, tobak, koffein ger för konsekvenser.
    Då bleknar drogers konsekvenser rejält.
    Tala då om vad i helvete TS skulle få ut av att testa knark i förhållande till det hon jobbar med!

Du säger: Finns inget som säger det måste finnas konsekvenser av droger, vad har du fått din konstiga iden från?
    Om man jobbar med missbrukare, inte brukare, då har man med största sannolikhet drabbats av konsekvenser! Begriper du inte det?
  • Anonym (aha)
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-01 22:47:00 följande:
    Vad är det för fakta du önskar källa på?
    Eller ska jag bara koppla upp hela nätet till dig här?
    Om du uttrycker dig så här: Du uppvisar en stark indoktrinering, där avvikande fakta inte kan rubba denna indoktrinering. Och verkar då inte spela roll hur tillförlitliga dessa uppgifter är.

Vilka uppgifter? Ska Queenie70 leta över hela nätet då menar du?
  • Anonym (koks)
    Anonym (aha) skrev 2012-03-22 19:22:36 följande:
    Nu ska jag ge dig en riktig aha upplevelse!

Om du testar drogerna så kommer du fortfarande vara lika oförståndig som du är nu. För att veta vad de pratar om(så vida de inte är vanliga helgpundare) så måste du gå ned dig lika illa som dem.

Droger är bara bra de första gångerna, så är det:)

Men, däremot tror jag det är bättre att före detta missbrukare tar hand om missbrukare för det är som du är inne på, svårt att veta vad det handlar om. MEN, det är stor skillnad på att veta hur droger verkar och att veta vilka KONSEKVENSER det har.
    För all missbruks problematik är egentligen konsekvenser!
    Håller med. Vad tusan spelar det mig med drogproblem för roll om du (TS alltså) vet hur ballt det känns att vara hög? Vill jag sluta med skiten är det kanske inte det jag vill påminnas om. Det som hjälpte mig att lägga av med kokain var de asjobbiga avtändningarna jag hade efter ett års missbruk. För att kunna prata om det, ska du missbruka ett år själv då? Det man behövde stöd med var det dåliga självförtroendet, det dåliga samvetet, skuldkänslorna, skammen etc. Som ovan skriver, konsekvenserna.

Det lömska (iaf med kokain) är att man inte fattar att det är ett problem förrän det är försent. Jag hade inga problem alls och kunde sluta när jag ville, typ hela tiden. Men så var det inte. Inbillade mig att jag valde själv, och gränserna för konsekvenserna tänjdes hela tiden på. Hade jag suttit och pratat med någon som arbetade med det hela om hur det var, och personen hade sagt "jag vet precis hur det känns, för jag har prövat en gång", hade jag tyckt att personen var helt dum i huvudet och skulle vägrat snacka mer med denne. För som sagt. Det är inte själva ruset som är problematiken. Det är vad jakten på ruset gör med en. På samma sätt skulle jag inte få för mig att sitta och prata med en som haft tio års missbruk bakom sig, som om att jag visste vad den personen gått igenom för att jag själv höll på ett år. Det känns bara sjukt respektlöst.

Skulle jag däremot bli ombedd att förklara, skulle det kännas som att man blev lyssnad på, och det skulle dessutom få mig själv att behöva formulera allt för mig själv och på så vis få bättre koll på mina egna känslor.

Alla som sitter och säger att man behöver inte missbruka, man kan bruka, kom tillbaka när ni slutat bruka, för så länge ni håller på är ni inte så trovärdiga.

Jag har väldigt svårt att tro att alla som har allvarliga missbruksproblem har tänkt tanken när de tog drogen första gången att "shit, nu ska jag få grava missbruksproblem, fan vad gött!"

Vill dock poängtera att mina erfarenheter rör centralstimulantia, och kan inte uttala mig om annat och det menar jag inte att göra heller. Hasch och Cannabis har jag testat och jag spydde som ett djur hela natten av dem.

Tycker det queenie skrivit är vettigt.

Droger är sjukt lömska.Varför behöver du veta mer än att det känns jäkligt bra, ts? Du förstår väl dem knappas bättre för att du vet exakt på vilket sätt? Om det är så viktigt, föreställ dig att det är som en orgasm. Har man väl fått det en gång vill man gärna ha en till, eller hur? Det är nog en rätt bra jämförelse faktiskt =)
  • Anonym (koks)

P.S Min mamma var narkoman (amfetamin, alkohol och heroin) ochjag genomlevde ett rent helvete på grund av det när jag växte upp, och sedan dog hon av en överdos när jag var 13, så jo, jag skulle vilja påstå att det "kan" ha konsekvenser...

• Anonym

Allså jag blir mörkrädd ts. Jag jobbar också med missbrukare men jag har en utbildning. Och man kan inte läsa till sig hur det är att ha en beroendepersonlighet eller testa sig fram. För har man inte de så har man inte det. Jag vet inte vad för slags jobb du har men jag kan ju undra för de är ju inte som att man sitter och diskuterar vilka trevliga rus man hade under tiden man missbrukade!? Förlåt men du framför dig som väldigt omogen för att jobba med missbrukare. Det du borde fokusera på är att lyssna och finnas där. Man kan aldrig förstå hur en annan människa har upplevt något även om man gjort det själv. För varje upplevelse är unik från person till person.

• Anonym

mina erfarenheter,

Marijuana (kallas, maja, weed, gräs, cannabis, joint)
    Du röker det, antingen med eller utan tobak. 
    Ruset kommer inom 10 min,  jag skrattar åt allt och inget, ALLT är jätte kul!
    kissar nästan ner mig, får dåligt minne och kommer inte ihåg vad jag pratar om.
    Blir väldigt törstig, och väldigt hungrig! kan äta hur mkt som helst.
    Man får stora pupiller och ögonen blir väldigt röda!
    blir också ofta väldigt paranoid. 
    Men ändå lugn och go.

Amfetamin (kallas, affe, jack, tjack)
    Har bara snortat Affe,   svider ordentligt i näsan i början.
    Man börjar svettas och pratar oavbrutet. Självförtroendet är på topp!
    Ögonen blir blanka och pupilerna blir gigantiska.  
    Man har hetsiga rörelser, och blir paranoid.  
    Kan inte sova på två dygn och inte heller äta nästan.
    hjärtat slår mkt fortare och du känner dig "stressad" , kan vara väldigt obehagligt.
    Du känner dig som en krigare i försvarsställning, HELA TIDEN.
    Dock är ruset skönt, men efter trippen är ett stort minus......

Kokain (kallas, cola, koks, snow, snö, rikemansdrog, gubbe)
    Liknar amfetamin väldigt mkt, dock betydligt dyrare och "efter ruset" är inte alls lika jobbigt! 

• Queenie70
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-01 22:45:07 följande:
    Du tror andelen missbrukar är hög av de som nyttjar droger.
    Nej, jag tror att det är en rätt liten del av de som vid nån tidpunkt i livet har testat eller använt olika droger som utvecklar ett missbruk. Vissa droger är dock lättare än andra att utveckla ett missbruk av exempelvis heroin.  Det är också svårt att på förhand veta vilka som kommer att ha en känslighet för att utveckla ett beroende varför det skulle kunna vara en bra idé att faktiskt låta bli att testa. VIlket också gäller alkohol förövrigt.
Svar på tråden Vill testa drogerna