Anonym (aha) skrev 2012-03-22 19:22:36 följande:
Nu ska jag ge dig en riktig aha upplevelse!
Om du testar drogerna så kommer du fortfarande vara lika oförståndig som du är nu. För att veta vad de pratar om(så vida de inte är vanliga helgpundare) så måste du gå ned dig lika illa som dem.
Droger är bara bra de första gångerna, så är det:)
Men, däremot tror jag det är bättre att före detta missbrukare tar hand om missbrukare för det är som du är inne på, svårt att veta vad det handlar om. MEN, det är stor skillnad på att veta hur droger verkar och att veta vilka KONSEKVENSER det har.
För all missbruks problematik är egentligen konsekvenser!
Håller med. Vad tusan spelar det mig med drogproblem för roll om du (TS alltså) vet hur ballt det känns att vara hög? Vill jag sluta med skiten är det kanske inte det jag vill påminnas om. Det som hjälpte mig att lägga av med kokain var de asjobbiga avtändningarna jag hade efter ett års missbruk. För att kunna prata om det, ska du missbruka ett år själv då? Det man behövde stöd med var det dåliga självförtroendet, det dåliga samvetet, skuldkänslorna, skammen etc. Som ovan skriver, konsekvenserna.
Det lömska (iaf med kokain) är att man inte fattar att det är ett problem förrän det är försent. Jag hade inga problem alls och kunde sluta när jag ville, typ hela tiden. Men så var det inte. Inbillade mig att jag valde själv, och gränserna för konsekvenserna tänjdes hela tiden på. Hade jag suttit och pratat med någon som arbetade med det hela om hur det var, och personen hade sagt "jag vet precis hur det känns, för jag har prövat en gång", hade jag tyckt att personen var helt dum i huvudet och skulle vägrat snacka mer med denne. För som sagt. Det är inte själva ruset som är problematiken. Det är vad jakten på ruset gör med en. På samma sätt skulle jag inte få för mig att sitta och prata med en som haft tio års missbruk bakom sig, som om att jag visste vad den personen gått igenom för att jag själv höll på ett år. Det känns bara sjukt respektlöst.
Skulle jag däremot bli ombedd att förklara, skulle det kännas som att man blev lyssnad på, och det skulle dessutom få mig själv att behöva formulera allt för mig själv och på så vis få bättre koll på mina egna känslor.
Alla som sitter och säger att man behöver inte missbruka, man kan bruka, kom tillbaka när ni slutat bruka, för så länge ni håller på är ni inte så trovärdiga.
Jag har väldigt svårt att tro att alla som har allvarliga missbruksproblem har tänkt tanken när de tog drogen första gången att "shit, nu ska jag få grava missbruksproblem, fan vad gött!"
Vill dock poängtera att mina erfarenheter rör centralstimulantia, och kan inte uttala mig om annat och det menar jag inte att göra heller. Hasch och Cannabis har jag testat och jag spydde som ett djur hela natten av dem.
Tycker det queenie skrivit är vettigt.
Droger är sjukt lömska.Varför behöver du veta mer än att det känns jäkligt bra, ts? Du förstår väl dem knappas bättre för att du vet exakt på vilket sätt? Om det är så viktigt, föreställ dig att det är som en orgasm. Har man väl fått det en gång vill man gärna ha en till, eller hur? Det är nog en rätt bra jämförelse faktiskt =)