• Anonym (nyfiken)

Vill testa drogerna

Hej!

jag har ett litet dilemma!

Jag arbetar med missbrukare men har själv ingen erfarenhet av dorger ... känner mig väldigt utanför när det drar igång diskussioner, jag har inget annat att komma med än dumma frågot....

Jag vill verkligen inte droga men ... jag skulle vilja testa dogerna som min patienter använder så att jag kan förstå deras upplevelser och vad det är som är så lockande....

Kan jag genom er få upp leva hur det är?
    Kan ni berätta hur olika droger påverkade er?
    Ge mig gärna det korrekta namnet på drogen samt vad det kallas i tagligtal så att jag kanske kan förstå....

Vill ju så gärna kunna hjälpa men känner mig maktlös...            

• Svar på tråden Vill testa drogerna
  • P  P  Potatisgris
    Queenie70 skrev 2012-03-20 13:03:44 följande:
    Nej, jag tar inte alls tillbaka nåt. Varför envisas du med att lägga ord och saker inte sagt i min mun? Räcker inte dina egna argument till? Ja, det finns väldigt väldigt många människor som har oerhörda problem med droger, alkohol och missbruk. Menar du verkligen motsatsen? Det är inte förhållandet missbruk/rekreationsbruk som diskuterar i tråden. Om du vill diskutera vilken ¨vilken procentsats som kan kategoriseras som missbrukare eller dylikt så kan du väl starta en egen tråd.
    Kan diskutera vad som helst, men nu har jag fastnat vid detta.
    Du ger mixade signaler, där i ett post ger du uppfattningen i att säga du minsann har träffat så många......
    Som det skulle ge en validitet att det är många som får problem med droger.
    När du sen säger att du vet att så är inte är fallet.

Och sen sitter jag här med en människa som säger "SÅ MÅNGA...", och funderar bara varför vad har dom med oss andra att göra
    Lika mycket som du har med en alkoholist att göra när du tar dig ett glas vin(under förutsättningen att du ens gör det, annars får du fantisera upp en annan normal som tar sig ett glas vin och tänka till).
  • cannafever
    Queenie70 skrev 2012-03-20 13:10:44 följande:
    På vilket sätt menar du att min personliga upplevelse av att röka cannabis ger mig ökad förståelse för någon som upplever sig beroende av substansen? Jag vidhåller stenhårt att det möjligtvis är egna erfarenheter av missbruk och beroende som kan vara en relevant erfarenhet, snarare än att "ha testat droger" Om jag har legat på toa och spytt en hel natt efter att ha rökt cannabis så är det överhuvudtaget inte av intresse för missbrukaren jag försöker hjälpa. Inte heller är det intressant om jag haft en jättebra upplevelse och knullat hela natten på amfetamin, för den som har att avacerat amfetaminmissbruk att kämpa med. Era påståenden om att det på nåt sätt är skitbra att själv ha testat amfetamin om man ska fungera som behandlare är ju bara juvenila. Nu har jag upprepat mig själv och mina argument ett otal gånger, börjar kännas trist. Om någon har nåt intressant att tillägga i frågan så kanske jag debatterar vidare, men att sitta och upprepa mig och behöva "försvara" det jag säger gentemot folk som med flit missförstår, påstår att jag sagt nåt jag inte sagt, då deras egna argument inte räcker till är faktiskt helt ointressant. Det står givetvis mina meningsmotståndera helt fritt att i sedvanlig anda tolka detta som att de "vunnit" argumentationen
    Din fråga förklarar sig själv så pass tydligt att jag inte ens vet hur jag ska svara på det. på vilket sätt ökar förståelsen om man är medveten om känslan som driver personen? 
    Fundera på det några sekunder för du stirrar på det uppenbara utan att se det som är mitt framför näsan på dig.

Sedan så skickar du dubbla budskap här, du påstår att det är "väldigt väldigt många" som är fast i missbruk eller beroende, samtidigt som du säger att du är medveten om att dom flesta klarar av att hantera sig, hur ska du ha det egentligen?
    Som det har anmärkts här så är det endast ett fåtal som får problem så jag tycker att påståendet "många" är kraftigt överdrivet.
    Jag förstår att du igen stirrar dig blint på några träd som är i vägen för skogen och går efter inställningen att 20 är fler än 10 men själva antalet människor som just nu sitter fast i beroende/missbruk är betydelselös, Helhetsbilden visar oss den skaran tillhör en försvinnande liten minoritet.
  • zannah

skrev ett bra inlägg som besvarade ts inlägg i början av tråden men de togs bort.
    Jag tänker så här ts att du behöver inte testa nån drog för att förstå hur de som har beroendesjukdom upplver det. Du kan läsa om de o ny forskning på området, se får du ju en bild utifrån de du jobbar med under åren. Det viktiga i behandling är inte att vet hur ruset är utan vad de behöver stöd med just nu!
    så genom att vara öppen för deras upplevelse och berättelse om klientens situation så kan du stödja denne utan att ha prövat drogen i fråga. Det är ju en  helt annan sak att testa 10 ggr eller att ha åratal av användande iaf, upplevelsen gör inte att jämföra då.
    hoppas det reder ut det lite :) 

• zannah
    Anonym skrev 2012-03-11 09:42:30 följande:
    Hjälp!, jag har befunnit mig på många behandlingar och avgiftningar. Såna som dig skrämmer mig.
    Jag har ofta tankar att många som jobbar med sånt här säkert missbrukar själ, eller har tankar på det.

Både du och jag vet att missbrukare är en bra människo kännare, man kan dofta tills sig såna personer som missbrukar, eller om man bara svarar konstigt på vissa frågor kan få en missbrukare att ana oråd.

Jag tror de är bra att de finns personal som har missbrukat och som inte har!. Man behöver nog olika syn och synpunkter på vissa saker. att vårdare ens drar tanken att vilja pröva droger för att få mer "kött på bena" är helt galet. Framför allt du som jobbar med missbrukare, som ser misären och hur lvet blir,

Att testa en gång ger dig ingen erfaranhet, bara känsla av ruset. En missbrukare söker hjälp för misären, beroendet dom fastnat i,misären och allt dom förlorat, inte för själva ruset, för de är det ända dom älskar.

och de är misärens verklighet du borde få känna på om något.

Det här kanske blir långt och lite osammanhängande.

Jag hoppas du förstod ändå. Jag tror säkert att du är en bra personal, och jag tycker du ska fortsätta de och du behöver inte testa en drog för att bli en bättre personal.

helt sant detta! bättre människokännare än en beroende finns inte, så tänk på det i ditt jobb :)
  • Anonym (aha)

Nu ska jag ge dig en riktig aha upplevelse!

Om du testar drogerna så kommer du fortfarande vara lika oförståndig som du är nu. För att veta vad de pratar om(så vida de inte är vanliga helgpundare) så måste du gå ned dig lika illa som dem.

Droger är bara bra de första gångerna, så är det:)

Men, däremot tror jag det är bättre att före detta missbrukare tar hand om missbrukare för det är som du är inne på, svårt att veta vad det handlar om. MEN, det är stor skillnad på att veta hur droger verkar och att veta vilka KONSEKVENSER det har.
    För all missbruks problematik är egentligen konsekvenser!

• Anonym

Med den logik vissa av Haschrökarna i den här tråden tänker så skulle man få lov att ge sig ut och bli gruppvåldtagen för att kunna ta hand om människor som blivit utsatta för sexuella övergrepp alltså?
    Lika med läkare som behandlar mördare och liknande på psyk, de måste ut på praktik och mörda 5-6st innan de klarar av jobbet?

Sen en massa flumsnack om hur stor del av alla människor som egentligen får problem med drogerna? Fan spelar det för roll, av de patienter som TS möter så har ju 100% problem uppenbarligen..

Ni gör ingen vidare reklam för Cannabis iallfall..

Tror inte TS behöver känna till exakt hur varje drog känns, det är misären, avtändningarna och samhällets skamstämpel på dessa personer hon behöver förstå, inte själva rusens känsla.

Vidare är det Alkohol som är den allra vidrigaste drogen:

www.reuters.com/article/2010/11/01/us-drugs-alcohol-idUSTRE6A000O20101101

• Anonym (<3)

jag kan berätta om mina upplevelser jag blev den första tiden (1:a månaden) jätte uppåt och glad pratade gärna, tog hand om mitt hem, var kärleksfull och började t.o.m att älska mig själv men efter 1 månad 1½ så höjde jag och sänkte doserna och det blev väl kort och gott snurr och jag klantade mig så att jag blev aggressiv visst jag slogs aldrig men jag hade ett temperament som hette duga. Sen fick jag gå och lämna prover som jag visste skulle visa negativt då jag vet hur jag ska göra för att dölja sådana saker. Jag hade ett återfall för inte så längesen och det var okej kanske händer igen jag vet inte det är inget jag planerar.

• Anonym (aha)
    Anonym skrev 2012-04-01 17:30:31 följande:
    Med den logik vissa av Haschrökarna i den här tråden tänker så skulle man få lov att ge sig ut och bli gruppvåldtagen för att kunna ta hand om människor som blivit utsatta för sexuella övergrepp alltså?
    Lika med läkare som behandlar mördare och liknande på psyk, de måste ut på praktik och mörda 5-6st innan de klarar av jobbet?

Sen en massa flumsnack om hur stor del av alla människor som egentligen får problem med drogerna? Fan spelar det för roll, av de patienter som TS möter så har ju 100% problem uppenbarligen..

Tror inte TS behöver känna till exakt hur varje drog känns, det är misären, avtändningarna och samhällets skamstämpel på dessa personer hon behöver förstå, inte själva rusens känsla.

www.reuters.com/article/2010/11/01/us-drugs-a...
    Men jösses vilket trams om våldtäkter hit och dit. Förstår du verkligen inte poängen?

Det är en stor fördel att ha vart utsatt själv och det anses också vara en merit när man söker vissa jobb inom psykiatri osv.

Jag gick i en sk mammagrupp på alla kvinnors hus bla. där var "mentorerna" offer själva som valt att hjälpa andra att ta sig upp.

Som missbrukare så är det lättare att slå ifrån sig hjälp från människor som inte vet än vad det är om vårdaren har erfarenhet!
  • Anonym (aha)

Detta håller jag dock med om. Om man ska jobba med missbrukare och utsatta så måste man ha en djupgående förståelse för vad missbruket har för konsekvenser. Hur det känns att ta sina första trippar är oväsentligt.
  • Anonym

Det var nog inte den logiken som "haschrökarna" presenterade här utan mer att varje sak vi gör här i livet ger oss erfarenhet.
    Om en person som har själv blivit utsatt för övergrepp jobbar sedan med att hjälpa andra så har denna nått i bagaget en person som inte har råkat för övergrepp omöjligt kan ha.

Det spelar givetvis stor roll, när folk gör påståenden att "många" får problem så låter det illa, när man sedan korrigerar det att det är inte många alls, det är defacto nån enstaka procent av drogbrukare som får problem med eller på grund av sina droger så låter det mycket mer jordnära.

Tror inte att ens nån hade tänkt att göra reklam för cannabis, däremot är det ganska vanligt att propaganda flödar över när man diskuterar ämnet och det kan man inte låta stå oemotsagt.

Ts har nytta av VARJE relaterat erfarenhet, det är väl inte det svåraste att förstå, om det en missbrukarlivstill med stressen ångesten och osäkerheten eller om det är "bara" att veta vad dom olika droger gör spelar ingen roll, allt är plus på hennes konto.

Men du har rätt, alkohol är den värsta drogen vi har tillgång till, blir då ganska roligt när folk ojar sig över droger som inte ens kommer nära alkohol.

Svar på tråden Vill testa drogerna