• Anonym (nyfiken)

Vill testa drogerna

Hej!

jag har ett litet dilemma!

Jag arbetar med missbrukare men har själv ingen erfarenhet av dorger ... känner mig väldigt utanför när det drar igång diskussioner, jag har inget annat att komma med än dumma frågot....

Jag vill verkligen inte droga men ... jag skulle vilja testa dogerna som min patienter använder så att jag kan förstå deras upplevelser och vad det är som är så lockande....

Kan jag genom er få upp leva hur det är?
    Kan ni berätta hur olika droger påverkade er?
    Ge mig gärna det korrekta namnet på drogen samt vad det kallas i tagligtal så att jag kanske kan förstå....

Vill ju så gärna kunna hjälpa men känner mig maktlös...            

• Svar på tråden Vill testa drogerna
  • Anonym

Som Leif GW Persson, han har testat i princip allt för att få veta vad det handlar om ;) dock under övervakning på något sätt om det skulle gå snett.

Jag tycker inte det är en bra idé även om din tanke är god, många droger är extremt beroendeframkallande och andra bara farliga. Bättre att prata med de som missbrukat och läsa på rejält. Kan tipsa om bästa dokumentärserien på National Geographic (om du har) Drug Inc, den visar allt om den drogen de tar upp i avsnittet. ex, Ketamin ett avsnitt så visar den alla sidor. Utbildande och bra.   

• Queenie70
    cannafever skrev 2012-03-19 19:46:18 följande:
    Men om man helt saknar den erfarenheten så kan man knappast kalla sig för kompetent.
    Där kommer vi in på min exempel igen, 
    Man kommer endast så långt på exempel man har läst nånstans speciellt när drogkunskap hos dom som jobbar med det är fruktansvärd låg, av dom jag har debatterat med var "yrkesmän" dom som visste minst, den främsta argumenten som i regel serverades var ren propaganda följd av "jag jobbar minsan med det så jag vet"

Jag vidhåller bestämt att alla ar olika upplevelser av droger och att de personliga erfarenheterna betyder noll i ett beandlingsarbete. Om jag ligger och spyr varje gång jag röker på så ger det knappast bättre förståelse för de som gillar att röka på. Det handlar om att ta vara på varje klients personliga erfarenheter, och att respektera individen och dess upplevelser och önskningar. Alla beskriver sina personliga erfarenheter olika, och hur just JAG upplever ruset av heroin, amfetamin eller cannabis är totalt jävla irrelevant i sammananget. Punkt.
  • cannafever
    Queenie70 skrev 2012-03-19 20:17:58 följande:
    Jag vidhåller bestämt att alla ar olika upplevelser av droger och att de personliga erfarenheterna betyder noll i ett beandlingsarbete. Om jag ligger och spyr varje gång jag röker på så ger det knappast bättre förståelse för de som gillar att röka på. Det handlar om att ta vara på varje klients personliga erfarenheter, och att respektera individen och dess upplevelser och önskningar. Alla beskriver sina personliga erfarenheter olika, och hur just JAG upplever ruset av heroin, amfetamin eller cannabis är totalt jävla irrelevant i sammananget. Punkt.
    Du menar alltså att kunskap och erfarenhet är betydelselöst, folk i branschen ska vara okunniga robotar som följer ett agenda endast, med alla medel få folk att sluta.

Tror nog att du redan har räknat ut detaljen att jag inte håller med, kunskap och erfarenheter berikar och gör att vi fungerar bättre.
    ts eftersträvar kunskap och erfarenhet för att bli bättre på sitt yrke, en beundransvärt egenskap då dom flesta av hennes kollegor går efter slogan "knark är bajs" utan att gå djupare på ämnet.

• P  P  Potatisgris
    Tom Araya skrev 2012-03-19 17:16:39 följande:
    Jag skulle inte rekommendera att testa. Jag känner alldeles för många som "bara skulle testa" och är nere i träsket nu.
    Det är få som får problem med droger, de allra flesta hanterar dessa utan problem.
  • Queenie70

Visst kan egen erfarenhet av hur ett beroende känns komma till nytta i förståelsen för klienten, men att med flit utvecka ett beroende för att kunna arbete som behandlare är det väl ingen som förespråkar hoppas jag. Att testa droger för att "känns hur det känns" däremot är bara helt irrelevant i sammanhanget. Säg då hellre TS; att du för egen del helt enkelt är nyfiken på hur olika droger känns, det kan nog de flesta relatera till. Men att hävda att det på nåt vis skulle vara dig till gagn i arbetet, det köper jag inte alls.

• AlreadyBurning
    Anonym skrev 2012-03-19 20:12:23 följande:
    Som Leif GW Persson, han har testat i princip allt för att få veta vad det handlar om ;) dock under övervakning på något sätt om det skulle gå snett.

Jag tycker inte det är en bra idé även om din tanke är god, många droger är extremt beroendeframkallande och andra bara farliga. Bättre att prata med de som missbrukat och läsa på rejält. Kan tipsa om bästa dokumentärserien på National Geographic (om du har) Drug Inc, den visar allt om den drogen de tar upp i avsnittet. ex, Ketamin ett avsnitt så visar den alla sidor. Utbildande och bra.   
    Nej det är inte bättre om man vill veta hur det är.
    Droger kommer inte göra dig beroende vid enstaka tillfällen, de är inte heller farliga vi vid korrekt intag och med övervakning.
    Det mesta jag hör från "forskare" som beskriver droger har fel fel och fel!
    www.familjeliv.se/Forum-4-304/m63866604.html 2013 är det fred i Colombia - Las FARC, 2012 har ni dödat er sista!
  • P  P  Potatisgris
    Queenie70 skrev 2012-03-19 17:37:36 följande:
    Du lider av allvarlig hybris och har ingen aning om vad jag har för kunskaper och erfarenheter. Du har fel.
    Du har ju vart här flera gånger innan, och kan säga fast än du ger skenet av kunna det.
    Så får jag nog säga det är bra massa grundlösa åsikter.
  • Queenie70
    cannafever skrev 2012-03-19 20:21:27 följande:
    Du menar alltså att kunskap och erfarenhet är betydelselöst, folk i branschen ska vara okunniga robotar som följer ett agenda endast, med alla medel få folk att sluta.

Tror nog att du redan har räknat ut detaljen att jag inte håller med, kunskap och erfarenheter berikar och gör att vi fungerar bättre.
    ts eftersträvar kunskap och erfarenhet för att bli bättre på sitt yrke, en beundransvärt egenskap då dom flesta av hennes kollegor går efter slogan "knark är bajs" utan att gå djupare på ämnet.

Om det var så du tolkade det jag skrev så har du nog rökt one to many idag...Argumenterar inte med folk som med flit vrider till det man skriver så det ska passa ens egna syften. Om dina egna argument inte räcker till så föreslår jag att du helt enkelt lägger ned.
  • P  P  Potatisgris
    Anonym skrev 2012-03-19 20:12:23 följande:

Såklart det var övervakat Skrattande
    Det var ju trots allt någon typ av forskning som gjordes.
  • P  P  Potatisgris
    Queenie70 skrev 2012-03-19 20:17:58 följande:
    Sådan empati som att man vet vad man pratar om(dvs ahr upplevt själv).
    kommer överträffa teoretiska kunskaper ALLA dagar i veckan och 2ggr på lördag.
Svar på tråden Vill testa drogerna