• Anonym (nyfiken)

Vill testa drogerna

Hej!

jag har ett litet dilemma!

Jag arbetar med missbrukare men har själv ingen erfarenhet av dorger ... känner mig väldigt utanför när det drar igång diskussioner, jag har inget annat att komma med än dumma frågot....

Jag vill verkligen inte droga men ... jag skulle vilja testa dogerna som min patienter använder så att jag kan förstå deras upplevelser och vad det är som är så lockande....

Kan jag genom er få upp leva hur det är?
    Kan ni berätta hur olika droger påverkade er?
    Ge mig gärna det korrekta namnet på drogen samt vad det kallas i tagligtal så att jag kanske kan förstå....

Vill ju så gärna kunna hjälpa men känner mig maktlös...            

• Svar på tråden Vill testa drogerna
  • RiNan

Nu har jag bara läst några sidor så samtalet kan ha lett någon helt annanstans men jag jobbar också med hemlösa med missbruksproblen och har även gjort det i en kristen organisation som du. I början kände jag mig som du. Inte att jag är nyfiken på drogerna men för att jag kände att jag inte hade någon koll om vad det pratades om.
    Men nu några år in vet jag att de samtalen ofta leder till abstinens, återfall och ev förlorad plats och hemlöshet igen så nu vet jag att jag istället går in i personalrollen och antingen medvetet byter samtal på smidigt sätt eller säger åt dem att av respekt för varandra så lägger vi ner snacket om droger.
    Personal ska inte sitta och prata om sånt med klienterna.

• raider
    Anonym (ingen bra ide) skrev 2012-04-22 20:46:44 följande:
    Jag har missbrukat i 12 år och jag har förlorat 3 vänner på grund av det så kalla det var du vill. Jag skrev inte att han trodde han kunde flyga utan att han fick en psykos och hoppade då han trodde alla ville döda han så han hoppa från en bro. Det finns flera som har dött av GHB med  då det är massa frätande ämnen. Och man dör då det kan slå ut andningen.
    Psykos, alla kan få en psykos, det utlöses främst av långvarig stress, det kallas då i folkmun för att "gå in i vägen" och eller trauma, det är dom främsta utlösarna, det finns fall där droger var utlösare men det är sällsynt förekommande.
    Så pass att man kan sätta det bland vandringssägen.
    I vanliga fall så rör det sig om en "snedtändning" som visserligen uppfyller alla kriterier till en psykos men försvinner samtidigt som drogen lämnar systemet.
    Vet man samtidigt det minsta lilla om droger som lsd så eliminerar man risken för en så kallad snedtändning, man konsumerar den i en trygg omgivning man kontrollerar till 100 %, dom flesta snedtändningar orsakas inte av specifika droger utan snarare vårdslöst hantering, otrygga omgivningar, för hög dosering och så vidare, om man använder sunt förnuft vid konsumtionen så eliminerar man risken för olyckor.

Tyvärr kommer snedtändningar fortsätta hos unga som testar sig fram med otilräklig information och eller missbrukare som flyr verkligheten, oss andra däremot drabbar det inte, vi vet bättre, att inte konsumera lsd mitt på ljusa dan i stan eller ensam mitt i natten i en öde park är lika självklart som man inte ger sig ut till havs på en liten båt när man är stupfull.

Faktum är att man kan dö av vårdslös hantering av vad som helst, till och med det mest elementära i våra liv som vatten kan bli dödlig om det överkonsumeras.
    Så jag ser ingen mening i att försöka skrämma ts med så illa kan det gå exempel.
    Jag tror att ts är väl medveten om hur illa det kan gå i och med hon jobbar med folk som visar det dagligen.

• Anonym (ingen bra ide)
    raider skrev 2012-04-23 15:02:43 följande:
    Psykos, alla kan få en psykos, det utlöses främst av långvarig stress, det kallas då i folkmun för att "gå in i vägen" och eller trauma, det är dom främsta utlösarna, det finns fall där droger var utlösare men det är sällsynt förekommande.
    Så pass att man kan sätta det bland vandringssägen.
    I vanliga fall så rör det sig om en "snedtändning" som visserligen uppfyller alla kriterier till en psykos men försvinner samtidigt som drogen lämnar systemet.
    Vet man samtidigt det minsta lilla om droger som lsd så eliminerar man risken för en så kallad snedtändning, man konsumerar den i en trygg omgivning man kontrollerar till 100 %, dom flesta snedtändningar orsakas inte av specifika droger utan snarare vårdslöst hantering, otrygga omgivningar, för hög dosering och så vidare, om man använder sunt förnuft vid konsumtionen så eliminerar man risken för olyckor.

Tyvärr kommer snedtändningar fortsätta hos unga som testar sig fram med otilräklig information och eller missbrukare som flyr verkligheten, oss andra däremot drabbar det inte, vi vet bättre, att inte konsumera lsd mitt på ljusa dan i stan eller ensam mitt i natten i en öde park är lika självklart som man inte ger sig ut till havs på en liten båt när man är stupfull.

Faktum är att man kan dö av vårdslös hantering av vad som helst, till och med det mest elementära i våra liv som vatten kan bli dödlig om det överkonsumeras.
    Så jag ser ingen mening i att försöka skrämma ts med så illa kan det gå exempel.
    Jag tror att ts är väl medveten om hur illa det kan gå i och med hon jobbar med folk som visar det dagligen.

Ja du har rätt i mycket du skriver det håller jag med om. men att säga att en Psykos av droger och gå in i vägen är liknande är lite att ta va. Men tror du att jag som 12 åring tänkte jag vill missbruka halva mitt liv. Nej jag ville testa och se vad det var och kan jag avråda nån att testa det så gör jag det. Det jag har sätt och vart med om i olika situationer önskar jag ingen skall behöva uppleva.
  • Anonym
    Anonym (ingen bra ide) skrev 2012-04-23 18:21:47 följande:
    Ja du har rätt i mycket du skriver det håller jag med om. men att säga att en Psykos av droger och gå in i vägen är liknande är lite att ta va. Men tror du att jag som 12 åring tänkte jag vill missbruka halva mitt liv. Nej jag ville testa och se vad det var och kan jag avråda nån att testa det så gör jag det. Det jag har sätt och vart med om i olika situationer önskar jag ingen skall behöva uppleva.
    Vi vet ju alldeles uppenbart att droger kan inte skapa psykoser, bara utlösa nått man skulle fått förr eller senare ändå.
    Mer utlösare kan tex vara stress, alkohol och tragisk händelse.
    Chansen att få psykos utan droger är antagligen mångfalt större.
  • Anonym (ingen bra ide)
    Anonym skrev 2012-04-23 18:26:10 följande:
    Vi vet ju alldeles uppenbart att droger kan inte skapa psykoser, bara utlösa nått man skulle fått förr eller senare ändå.
    Mer utlösare kan tex vara stress, alkohol och tragisk händelse.
    Chansen att få psykos utan droger är antagligen mångfalt större.
    Det kan du ha rätt i att det skulle kunna hända utan droger i bilden men tror inte i att det blir på samma nivå. För jag har levt länge med olika droger och många droger leder till förföljelse känsla och det kan man ju få utan droger. Men det att man får ren panik och springer så att fötterna blöder och man ramlar ihop av utmatning är nog inte lika vanligt utan droger. Sen att man kan ligga i soffa med bara vänner och sen få för sig att dom gräver ner en levande och försöker elda upp en i graven känns inte som det är lika vanligt utan droger. OcH som hände min vän som följde med oss på ett stamp och han mådde bra innan stampet och mådde väldigt bar under stampet och på 2 min skrek han sluta. Alla fråga med vad. Han svara lägg ner knivarna vi försökte prata med han och sa att alla var vänner och inte ville han nått illa. Han fick panik och sprang där i från.  Vi ville ej springa efter då han ej mådde bra och det ångrar jag varje dag då han senare hoppa från en bro och jag tror ej han hade gjort det utan droger.
  • raider
    Anonym (ingen bra ide) skrev 2012-04-23 18:21:47 följande:
    Det beror helt och hållet hur man ser på saken, en snedtändning som du beskriver försvinner när man nyktrar till, det vill säga inom loppet av timmar, går man in i vägen så kan det ta månader om inte år innan man är på fötter igen.

Avrådda en tolvåring från at prova på droger är givet, en tolvåring har inget med berusningsmedel att göra och som barn kan man omöjligt se dom långsiktiga konsekvenser överkonsumtion kan få.
    Men ts är inte tolv och hon besitter grundläggande kunskap om droger.
    Hon vill kompletera sin kunskapsbas och det tyder på en oerhörd engagemang från hennes sida.

Personliga erfarenheter väger tungt hos dom som bär dom med sig, men man kan inte säga att personliga erfarenheter är nått  man kan tillämpa på andra.

• snuppis

trodde att man gick kurser och utbildning om sådant innan man började arbeta med sådana människor. Har du inte fått någon utbildning alls om hur kroppen reagerar på droger? Det fick jag när jag gick usk utbildning 

• Anonym
    Anonym (ingen bra ide) skrev 2012-04-22 15:03:57 följande:
    Tro mig att testa kan vara livshotande. Hade själv 3 kompisar som dog pga droger och att dom testa droger. En dog av GHB och då slutade andningen för henne och dog en plågsam död. Sen har jag en som dog efter LSD som fick en psykos och hoppa från en bro. Sen har jag en som prova olika piller och och då sluta hjärtat fungera. Så prova kan man dö av det finns inga garantier. Och få ett sug efter droger händer nästan direkt. Självklart är det olika på olika droger men alla är bygger upp ett sug. GHB är lika farligt  som Heroin  att sluta med och kan leda in i döden
    Blir lite nyfiken på vad du menar med en plågsam död av GHB?
    Jag har nämligen själv varit en hårsmån från att dö av GBL och plågsamt är nog så långt ifrån min beskrivning av det hela man kan komma.
  • Anonym (ingen bra ide)
    Anonym skrev 2012-04-23 22:44:48 följande:
    Blir lite nyfiken på vad du menar med en plågsam död av GHB?
    Jag har nämligen själv varit en hårsmån från att dö av GBL och plågsamt är nog så långt ifrån min beskrivning av det hela man kan komma.
    Oftast somnar du in och ej blir kontaktbar på ett tag när du tar för mycket men tar du väldigt mycket så slutar du andas och kan vara vaken en då om du har annat i systemet som håller dig vaken som amfetamin.  Sen finns det ju dom som ej vet hur du skall dosera och dricker det och då behöver du ej alltid somna heller utan du slutar andas. Jag har själv vart inlagd på sjukhus 1 vecka på grund av att jag fick för mycket i mig. Drack mer och mer utan att förstå att jag hade tagit men jag somna som tur var och vakna på sjukhus. Fick ej lungnade heller då det skulle förvärra situationen. Så dom höll kvar mig för att se om mitt hjärta klarade och få ut gifterna ut kroppen..
  • RiNan

Till anonym som inte sitter i ett träsk:
    Du kan ju omöjligt inte veta om baksidorna med att ta droger, fast du inte har så själv.
    Precis som med alkoholister så finns det sådana som fungerar utmärkt, har bra liv, bra jobb etc vilket kallas för funktionell alkoholism. Sen finns det de som förlorat familjen, hemmet och fått både diabetes och epilepsi. Det är inte funktionellt. Det är ett träsk som man sällan kommer ur.
    De som bor på dessa hem kommer från sådana "träsk" där allt i livet pajat.
    Inte säkert att du eller dina vänner kommer dit men det existerar och är ett enormt problem. Senast igår natt fick jag slänga ut en kille som kom in med 0,4 promille alkohol blandat med diverse tabletter. En sådan person är redan utan hem och väljer hellre piller och alkohol framför att ha tak över huvudet på natten. Oftast har de också haft bra liv förut...

• DreamBitch
    Anonym (ingen bra ide) skrev 2012-04-24 17:57:55 följande:
    Oftast somnar du in och ej blir kontaktbar på ett tag när du tar för mycket men tar du väldigt mycket så slutar du andas och kan vara vaken en då om du har annat i systemet som håller dig vaken som amfetamin.  Sen finns det ju dom som ej vet hur du skall dosera och dricker det och då behöver du ej alltid somna heller utan du slutar andas. Jag har själv vart inlagd på sjukhus 1 vecka på grund av att jag fick för mycket i mig. Drack mer och mer utan att förstå att jag hade tagit men jag somna som tur var och vakna på sjukhus. Fick ej lungnade heller då det skulle förvärra situationen. Så dom höll kvar mig för att se om mitt hjärta klarade och få ut gifterna ut kroppen..
    Så vad du menade var att din kompis hade tagit tjack samtidigt som hon drack för mycket GHB?
  • Valaine

GHB boostar uppåtdrogerna väldigt bra också så förstår inte hur man kan somna av det.

• Rajtantajtan

Du(och även andra) kan skicka ett PM till mig om du vill ha mycket information.

Man får inte skriva "försöknande" om det på det här forumet så kan inte skriva i tråden då jag riskerar att bli avstängd då.

• Anonym
    Rajtantajtan skrev 2012-05-04 05:16:21 följande:
    Du(och även andra) kan skicka ett PM till mig om du vill ha mycket information.

Man får inte skriva "försöknande" om det på det här forumet så kan inte skriva i tråden då jag riskerar att bli avstängd då.
    speak your minde.

Jag tror att censuren har lättat lite på familjeliv.

Svar på tråden Vill testa drogerna