• Millan83

"Hen" och/eller "snippa"?

Är nyfiken på bruket av de två orden "hen" och "snippa". Rösta på det som stämmer in på dig och skriv gärna en kommentar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-07 14:51
    Skriv gärna era personliga uppfattningar och försök att inte tillskriva den andra sidans uppfattning egenskaper eller huruvida det är universellt fel eller rätt! "Jag tycker.." är bättre än "Så här ÄR det..." eftersom det handlar om just personliga uppfattningar!

Tack på förhand!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?
  • Nicke
    TwistedSister skrev 2012-03-13 20:06:27 följande:
    Om man skriver in snippa i googles bildsök däremot, då behöver man inte tveka vad saken handlar om. 
    och om du tar bort ett p så får du något helt annat.
  • Nicke

Jag fann det så onödigt att hitta på ett namn, använda släktnamn osv när det faktiskt finns ett bra ord.
    I början kallade vi äldsta dotterns snippa för något helt annat men jag kom på hur korkat det var och nu för tiden så heter det snippa här hemma.

• Veladis
    mylittleponny skrev 2012-03-13 18:04:36 följande:
    ,.

Alla vet väll vad smulan betyder? Alla hennes vänner verkar förstå det och ingen har anmärkt på det, snarare hon sa att dom som sa snippa förut säger mer smulan nu för det låter inte lika pinsamt.

Nej, alla vet inte det. Vad jag vet är att smulan är den där lilla biten av min rostade frukostmacka som ramlade ner, och som jag sedan trampade på och fick under strumpan, irriterande nog.

Jobbigt om hon kommer till t ex en utländsk läkare och säger att hon har ont i smulan. Ska hen behöva leta efter den där smulan då? Snippa kan hen i allafall slå upp i lexikonet vad det är för kroppsdel. Eller googla på...

En tant jag mötte i tjänsten som hemvårdare en gång, kallade för övrigt sin snippa för "det lilla lingonbäret". liak obegripligt det.   

• Veladis
    Niklas2k skrev 2012-03-13 20:13:59 följande:
    Jag fann det så onödigt att hitta på ett namn, använda släktnamn osv när det faktiskt finns ett bra ord.
    I början kallade vi äldsta dotterns snippa för något helt annat men jag kom på hur korkat det var och nu för tiden så heter det snippa här hemma.

"Släktnamn" är annars en lustig idé. Släkten kommer ju därifrån, genom snippan liksom. Släkt-snippan. Om vi nu ska vara kreativa. Min kan heta Eriksson, så kan någon annans heta Petterson eller Brogren. Iofs vet jag en kille som kallade sin snopp för Von Snabel.

Nä, självklart vi kör vi på snippa.  
  • SötFlöt

Vad tusan, en "hen"???? hahahahaha. Det var det konstigaste jag hört.

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 090305 & Iza 110403 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Nicke

Sen så använder ju folk inte hen för att man inte förstår hur och i vilka sammanhang det kan användas.

• Veladis
    SötFlöt skrev 2012-03-13 21:10:17 följande:
    Vad tusan, en "hen"???? hahahahaha. Det var det konstigaste jag hört.

Inte en hen. Hen. Som i mitt inlägg om läkaren ovan: "Jobbigt om hon kommer till t ex en utländsk läkare och säger att hon har ont i smulan. Ska hen behöva leta efter den där smulan då? Snippa kan hen i allafall slå upp i lexikonet vad det är för kroppsdel. Eller googla på... "
    Eftersom det är okänt/oviktigt vilket kön den presumtiva läkaren har. 
  • SötFlöt
    Veladis skrev 2012-03-13 21:24:02 följande:

Inte en hen. Hen. Som i mitt inlägg om läkaren ovan: "Jobbigt om hon kommer till t ex en utländsk läkare och säger att hon har ont i smulan. Ska hen behöva leta efter den där smulan då? Snippa kan hen i allafall slå upp i lexikonet vad det är för kroppsdel. Eller googla på... "
    Eftersom det är okänt/oviktigt vilket kön den presumtiva läkaren har. 

okej, hen är alltså han eller hon men röstningen gick ju ut på att man skulle välja mellan "hen" eller "snippa" och då antog jag att "hen" var ett ord för snippa..
  • Veladis
    SötFlöt skrev 2012-03-13 22:01:36 följande:

okej, hen är alltså han eller hon men röstningen gick ju ut på att man skulle välja mellan "hen" eller "snippa" och då antog jag att "hen" var ett ord för snippa..
    Nej, röstningen gick ut på ifall man använder ett av orden, eller båda, eller inget av dem.
  • SötFlöt

okej, känner mig lite dum här för jag kopplar verkligen inte vad orden har med varandra att göra, m a o kan jag fortsätta skratta lite för mig själv åt ordet hen i sambandet med snippa så kan ni som förstår fortsätta här, god kväll från mig som inte riktigt förstod

Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?