Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Millan83

"Hen" och/eller "snippa"?

Är nyfiken på bruket av de två orden "hen" och "snippa". Rösta på det som stämmer in på dig och skriv gärna en kommentar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-07 14:51
    Skriv gärna era personliga uppfattningar och försök att inte tillskriva den andra sidans uppfattning egenskaper eller huruvida det är universellt fel eller rätt! "Jag tycker.." är bättre än "Så här ÄR det..." eftersom det handlar om just personliga uppfattningar!

Tack på förhand!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?
  • Veladis
    Johan70 skrev 2012-03-09 15:15:35 följande:
    Hän har funnits i svenskan betydligt längre än så. Vad jag vet har det används redan på 1960-talet åtminstone av vissa Sverigefinnar när de har pratat svenska.

Om du läser artikeln ser du att hen var på gång tidigare än 60-talet också.
  • Johan70
    Veladis skrev 2012-03-09 18:46:59 följande:
    Om du läser artikeln ser du att hen var på gång tidigare än 60-talet också.
    Vilket i så fall innebär att artikelrubriken är fel.
  • Who

Jag använder dem inte. Snippa för att jag inte talar tillräckligt ofta om kvinnliga könsorgan för att det ska ha fått en plats i mitt språk, hen för att jag under hela mitt liv har gått runt det faktum att det inte finns ett könsneutralt pronomen med diverse omskrivningar och det är en vana jag har med mig. 

• Nikhita

Använder inget utav dom. Men vad menas med snippa då? Trodde det bara var småflickors man kallade så.

I don't worry cause everything's gonna be alright
  • Köpenhamn
    Nikhita skrev 2012-03-10 08:03:57 följande:
    Använder inget utav dom. Men vad menas med snippa då? Trodde det bara var småflickors man kallade så.
    Det är nog framför allt till barn detta ord används. Så att alla får ett gemensamt ord för flickors kön. Tidigare har varje familj haft sitt eget ord och det har kunnat bli svårt när man ska prata utanför familjen.
  • Veladis
    Johan70 skrev 2012-03-10 07:59:26 följande:
    Vilket i så fall innebär att artikelrubriken är fel.

Nej. Du kan ju läsa innan du kommenterar. Språkforskare föreslog det inte tidigare. En person gjorde det.
  • Nikhita
    Köpenhamn skrev 2012-03-10 09:48:38 följande:
    Det är nog framför allt till barn detta ord används. Så att alla får ett gemensamt ord för flickors kön. Tidigare har varje familj haft sitt eget ord och det har kunnat bli svårt när man ska prata utanför familjen.
    Jahaa.. Jag trodde att det bara var flickors man kunde kalla det. Har aldrig hört det, men då vet jag ifall nån säger så framöver
    I don't worry cause everything's gonna be alright
  • Köpenhamn
    Nikhita skrev 2012-03-10 10:19:05 följande:
    Jahaa.. Jag trodde att det bara var flickors man kunde kalla det. Har aldrig hört det, men då vet jag ifall nån säger så framöver
    Jepp, lär bli ett ord för vuxna kvinnor att att använda i framtiden också. Kan man tänka sig. Blir väl liksom etablerat genom åren. En arm är en arm, en snippa en snippa, en tå en tå osv

Blir väl som snopp, ett ord bland flera bland vuxna män. Beror på sammanhang och person.
  • Tygtiiger

Jag använder båda men sällan, och mest i skrift.

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?