• Millan83

"Hen" och/eller "snippa"?

Är nyfiken på bruket av de två orden "hen" och "snippa". Rösta på det som stämmer in på dig och skriv gärna en kommentar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-07 14:51
    Skriv gärna era personliga uppfattningar och försök att inte tillskriva den andra sidans uppfattning egenskaper eller huruvida det är universellt fel eller rätt! "Jag tycker.." är bättre än "Så här ÄR det..." eftersom det handlar om just personliga uppfattningar!

Tack på förhand!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?
  • Queenie70

Jag anser snippa vara ett väldigt värdefullt och viktigt ord och uppskattar verkligen det "nya" ordet som fyller en funktion som länge saknats.

"Hen" däremot är överflödigt och efterblivet...

• La Lola

Snippa använder jag.
    Hen har jag inga planer på att börja använda.

Intressant omröstning förresten!
    Jag har funderat på samma sak.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Millan83
    La Lola skrev 2012-03-07 14:50:06 följande:
    Snippa använder jag.
    Hen har jag inga planer på att börja använda.

Intressant omröstning förresten!
    Jag har funderat på samma sak.
    Tack! Har funderat länge över detta och bestämde mig för att undersöka frågan!
  • linas fina

Eftersom ordet hen är tämligen nytt och säkert ovant för de flesta så har jag ännu inte använt det. Har läst det i olika texter där det fyllt en funktion (dvs när könet är okänt eller irrelevant) så även det man läser kan ju fungera som ett användande även om man inte säger ordet själv så att säga.
    Bara ordet blir mer och mer vanligt så kommer jag förmodligen använda det mer än jag gör idag. Jag skriver endel skolavhandlingar och där skulle det lätt fylla ett syfte som jag kanske inte behöver lika ofta i vardagen.

En liten reflektion på de som tycker det är konstigt med könsneutrala pronomen. Många i min omgivning har en egen lösning på hur de ska benämna folk och djur. De säger nämligen han! Då har man pronomet han som neutralt ord när man menar någon som kan vara båda kvinna och man. Borde det inte vara värre att ta för givet att en kvinna är en man än att säga hen som folk verkar tycka är en kränkning?

• Frontline

Nu är inte mina barn så gamla än så att jag har behövt använda ordet "snipa" eller säger man inte så?
    Snippa låter inte riktigt rätt i mina öron...

Hen skulle jag aldrig få för mig att skriva eller säga, pratar jag så säger jag han eller hon vill jag skriva men inte tala om vilket kön det är kör jag på h*n som har gått bra för..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • La Lola
    Frontline skrev 2012-03-07 14:56:19 följande:
    Nu är inte mina barn så gamla än så att jag har behövt använda ordet "snipa" eller säger man inte så?

Hen skulle jag aldrig få för mig att skriva eller säga, pratar jag så säger jag han eller hon vill jag skriva men inte tala om vilket kön det är kör jag på h*n som har gått bra för..
    Snippa säger man. Inte snipa.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • linas fina
    Frontline skrev 2012-03-07 14:56:19 följande:

Men vad är det som inte låter rätt? (ingen kritik, utan är nyfiken på hur man resonerar)
    Ingen har väl nånsin tyckt att snopp inte låter rätt, man använder det för att det är en benämning på pojkars könsorgan, inget mer än så. Varför krångla till det för flickorna så de inte ska få ha ett vedertaget namn? Armbåge låter för mig också lite lustigt när man tänker på det men det är ju kroppsdelar med namn liksom. Jag tror det har att göra med att många känner sig obekväma med flickors könsorgan, det har alltid smusslats med olika gulliga smeknamn eller helt enkelt bara "där nere".
  • Frontline
    linas fina skrev 2012-03-07 14:59:56 följande:
    Men vad är det som inte låter rätt? (ingen kritik, utan är nyfiken på hur man resonerar)
    Ingen har väl nånsin tyckt att snopp inte låter rätt, man använder det för att det är en benämning på pojkars könsorgan, inget mer än så. Varför krångla till det för flickorna så de inte ska få ha ett vedertaget namn? Armbåge låter för mig också lite lustigt när man tänker på det men det är ju kroppsdelar med namn liksom. Jag tror det har att göra med att många känner sig obekväma med flickors könsorgan, det har alltid smusslats med olika gulliga smeknamn eller helt enkelt bara "där nere".
    Jag vet inte som sagt men jag säger nog snipa med långt i, snippa låter så kort tycker jag.
    Som sagt jag vet inte men jag har alltid hört eller sagt snipa..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Karolina1982

Jag skulle aldrig säga HEN. Det är helt befängt hur det ens kan tillåtas att alla barn ska ha samma kön. Snippa vägrar jag säga då Det känns som ett "Stockholmspåhitt". Dessutom låter det töntigt. Ska man säga det till vuxna med? Här nere i södra Skåne säger vi iallafall Kissen. Ja, jag inser att det inte låter bättre men man säger så här. Pojkar har en snopp och flickor har en kiss.
    Dessutom så är pojkar, pojkar och flickor, flickor. En pojke är en han och en flicka är en hon.

• IdiotPrayer

snippa är ett jättebra ord, precis som snopp! Fantastiskt med ett neutralt och fungerande ord för flickors kön -äntligen!
    Hen använder jag när jag pratar om en person jag inte vet könet på, eller inte vill avslöja. Tex ett barn i magen  är "hen" om man inte vet könet, eller om jag berättar om en vän jag inte vill berätta könet på (kanske vill hållas så anonymt som möjligt tex) så är hen jättebra!  

Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?