• Millan83

"Hen" och/eller "snippa"?

Är nyfiken på bruket av de två orden "hen" och "snippa". Rösta på det som stämmer in på dig och skriv gärna en kommentar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-07 14:51
    Skriv gärna era personliga uppfattningar och försök att inte tillskriva den andra sidans uppfattning egenskaper eller huruvida det är universellt fel eller rätt! "Jag tycker.." är bättre än "Så här ÄR det..." eftersom det handlar om just personliga uppfattningar!

Tack på förhand!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?
  • Venne
    Johan70 skrev 2012-03-11 19:34:23 följande:
    Precis som många andra slanguttryck, kan ett slangord vara väletablerat i en del av samhället med totalt okänt i ett annat. Jag har inte hört talas om det förrän någon gång under förra året.
    Du kanske inte har haft så stor insyn i verksamheter som tar hand om små flickor? Är väl oftast där man hör det, om man nu inte själv har en dotter och säger så. Inte så konstigt heller eftersom ordet är nytt och inga vuxna kvinnor har vuxit upp med ordet. Om 30 år är det nog lika neutralt och vanligt som ordet snopp skulle jag tro. Min dotter fyller 6 år och redan när hon föddes var det så pass etablerat att vi valde att använda ordet.
  • MammaTillFelicia

Snippa säger vi och tycker att det är ett grymt bra ord! Hen har jag aldrig haft användning för, men skulle använda det om det passade! Typ om man pratar om ett ofött barn..

• Johan70
    Veladis skrev 2012-03-11 19:36:16 följande:
    Då har du nog bott under en sten.
    Tack för den, du. Tror du verkligen att alla alltid får koll på alla nya ord precis samtidigt? Förlåt, men i så fall är du nog mer än lovligt dum.
  • Johan70
    Venne skrev 2012-03-11 19:43:43 följande:
    Du kanske inte har haft så stor insyn i verksamheter som tar hand om små flickor? Är väl oftast där man hör det, om man nu inte själv har en dotter och säger så. Inte så konstigt heller eftersom ordet är nytt och inga vuxna kvinnor har vuxit upp med ordet. Om 30 år är det nog lika neutralt och vanligt som ordet snopp skulle jag tro. Min dotter fyller 6 år och redan när hon föddes var det så pass etablerat att vi valde att använda ordet.
    Nej, de barn som finns i min närhet är pojkar.

Ordet snopp har jag för övrigt aldrig sett som annat än ett rätt smutsigt, om än oskyldigt, slanguttryck, när det åsiftar penisen. Det luktar inte sex om ordet, men det luktar kiss om det, enligt min mening. Så särskilt neutralt tycker jag inte att det är.
  • Venne
    Johan70 skrev 2012-03-11 19:55:20 följande:
    Nej, de barn som finns i min närhet är pojkar.

Ordet snopp har jag för övrigt aldrig sett som annat än ett rätt smutsigt, om än oskyldigt, slanguttryck, när det åsiftar penisen. Det luktar inte sex om ordet, men det luktar kiss om det, enligt min mening. Så särskilt neutralt tycker jag inte att det är.
    haha ok, själv har jag aldrig sett så på det ordet. Men det är klart folk har olika uppfattning. Ska jag prata neutralt om en pojkes/killes kön så heter det snopp och det är ungefär lika laddat för mig som att säga arm.
  • Veladis
    Johan70 skrev 2012-03-11 19:51:51 följande:
    Tack för den, du. Tror du verkligen att alla alltid får koll på alla nya ord precis samtidigt? Förlåt, men i så fall är du nog mer än lovligt dum.

Precis samtidigt var väl astt ta i, det är ju i allafall mer än 10 år sedan det lanserades, och 6 år sedan det kom med i SAOL.

Då är det i så fall minst lika dumt att tro att bara för att du inte har hört talats om det förrän nyss så är det helt nytt och oetablerat. 
  • Tygtiiger
    Johan70 skrev 2012-03-11 19:31:01 följande:
    Jag har redan nämnt i den här tråden vilket ord jag föredrar: mus.

Andra ord som definitivt är finare än det kalla och kliniska påhittade "snippa" är fitta, springa, muff, murra, sköte. Några ord som jag också skulle föredra är vulva, blygd och moderliv.

Hade du verkligen använt de orden om det kvinnliga könsorganet om du pratade med en treåring?

"du måste torka dig när du varit på toa, annars svider det i muffen!"

Fitta är ett ord som av majoriteten av vuxna svenskar uppfattas som grovt och tämligen ofta används som tillmäle. Springa syftar på själva slidöppningen. Muff - det är något pälsbeklätt och det har inte småflickor. Sköte är ett ord som täcker in ungefär samma område som snippa men det är i samma härke som manslem för penis - gammalt och lite udda. Vulvan syftar inte på hela det kvinnliga könsorganet, blygden är alltför kopplat till det man ska blygas för och moderliv är livmoder, inte fitta.

Jag tycker snippa är KANON. Inte skulle jag använda det om jag pratade med en vuxen kvinna, då skulle jag säga underliv om jag talade i allmänna termer och om jag syftade på en specifik del av det kvinnliga könsorganet skulle jag använda ordet för den delen. Men om man behöver ett enkelt, o-laddat ord att använda när man pratar med barn så är snippa otroligt bra.        
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Plutteli
    Johan70 skrev 2012-03-11 19:31:01 följande:
    Jag har redan nämnt i den här tråden vilket ord jag föredrar: mus.

Andra ord som definitivt är finare än det kalla och kliniska påhittade "snippa" är fitta, springa, muff, murra, sköte. Några ord som jag också skulle föredra är vulva, blygd och moderliv.
    Som sagt, vad man anser "fint" är ju väldigt subjektivt. Inget av de ord du räknat upp skulle jag gå med på att använda till mina döttrars kön.

Mus = ett djur, inte deras kön.
    Fitta= Sexuellt
    Springa = bara en liten del av hela deras kön och det blir väldigt vagt.
    Muff = sådan man värmer händerna i, alt päls på ratten (rattmuff).
    Murra = Låter aggressivt och enligt mig sjukt fult ord.
    Sköte = Gammaldags och kliniskt, får mig att tänka på äldre porrnoveller.
    Vulva = för mig enbart ovandelen av snippan typ venusberget.
    Blygd = enbart insidan
    Moderliv = Livmodern fast omvänt, känns bara skitknasigt och dessutom ska mina döttrar inte ha några liv i sina magar på väääääldigt många år.
  • IdaVasterflo

Jag och min dotter säger snipp till underlivet. Enkelt ord, och egentligen det enda som jag inte förknippar med vulgariteter. Hatar verkligen ord som "puppa" (mår lite illa när folk använder det) :P Och vagina rimmar med min systers namn så det använder vi inte! Och vad det gäller ordet "hen" så associerar jag det till höna, och därmed ett väldigt fult (i min mening) uttryck för det kvinnliga könsorganet. Eller helt enkelt en jobbig fågel..

Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?