• Millan83

"Hen" och/eller "snippa"?

Är nyfiken på bruket av de två orden "hen" och "snippa". Rösta på det som stämmer in på dig och skriv gärna en kommentar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-07 14:51
    Skriv gärna era personliga uppfattningar och försök att inte tillskriva den andra sidans uppfattning egenskaper eller huruvida det är universellt fel eller rätt! "Jag tycker.." är bättre än "Så här ÄR det..." eftersom det handlar om just personliga uppfattningar!

Tack på förhand!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?
  • Millan83

Kan ju svara själv också då! :

Jag använder båda orden och kan se både behovet och användningsområden för dem. Visst, det har båda varit "nya" ord för mig i omgångar men jag har tagit till mig dem eftersom jag insett behovet.

Snippa. Kändes galet knepigt från början. Som en feminin version av ordet "snopp" och det kändes såå obekvämt att säga. Tänkte dock ett steg till och insåg att det inte fanns något annat lika bra ord för det kvinnliga könsorganet och bestämde mig således för att adaptera ordet! Kommer nog dock inte använda det om mig själv, men när det kommer till barn ja!

Hen. Ett såå bra ord. Inte istället för "hon" eller "han" utan istället för "hon eller han".  Det verkar som om det finns många missuppfattningar när det gäller ordet dock. Motståndarna till ordet verkar tro att det ska användas för att utplåna kön öht, men det är ju inte alls syftet. Vissa användare av det använder det säkert så, men det gör inte majoriteten av användarna. (Vi har ju också lärt oss här på FL att en elvisp kan användas till andra saker än dess huvudsakliga syfte, det som majoriteten av användarna pysslar med! )

Jag använder hen när könet är okänt och/eller irrelevant! Genom att använda hen tar man ju bort alla förväntningar som läggs på en person på förhand, enbart baserat på vilket kön hen har. Om du vet eller själv kan se att det är en hon eller en han som står framför dig är det ju inte nödvändigt att kalla varandra hen. Eller hur? Då har du ju tid och möjlighet att ta reda på vilket kön, om något, personen identifierar sig med!

Så här använder jag ordet:

"Jag är gravid och längtar efter hen! När hen kommer ska vi mysa och ta långa promenader hela dagarna".

-Jag har ju ingen aning om vilket kön det är på min bebis men jag vill ändå använda ett bättre ord än "det" eller "barnet".

"Kära FL, ge mig råd! Jag hämtade mitt barn på förskolan igår och hen var alldeles förstörd av gråt. Vad ska jag göra?"

-Vill inte avslöja könet på barnet för det är inte relevant för frågan. Vissa tycker att tjejer gråter mer än killar och att det är mer ok att göra det som tjej. Varför ska den uppfattningen styra svaren jag kan få?

"Nästa ansökning kommer från en person som har lång erfarenhet av xx. Hen har tidigare arbetat på den här stora firman och tjänat bla bla bla".

-Här kan ingen dra slutsatser om den ansökande baserat på dennes kön i förväg. Alla konkurrerar om intervjukallelse på samma villkor, förutsatt att inte namnet också avslöjas. Man blir helt enkelt bedömd på erfarenheterna, inte könet och tillskrivna egenskaper. Och ärligt, visst hade "Personen" varit mycket styltigare?

"Mitt barn vägrar ha på sig andra kläder än blommiga. Hen är fyra år. Jag tycker det är ett problem. Vad ska jag göra?"

-Samma här, skitsamma vilket kön det är, det är inte det som är problemet.

"När en användare av xx vill utnyttja produkten maximalt kan hen uppgradera till den senaste versionen".

-Kort och smidigt, riktar sig till alla tänkbara kön!

Kort sagt, tillfällen där könet är okänt och/eller irrelevant för samtalet!  

• Rikard
    Johan70 skrev 2012-03-08 13:10:34 följande:
    Om det uttalas med långt ä, ja. Pronomenet uttalas som sagt med kort ä.
    Kort "e" skulle jag säga.

hen som tenn (inte som gren)
    hän som knän

Sen finns det naturligtvis dialektala skillnader. Stockholmare och gotlänningar uttalar ju gärna ä som e medan skåningar gillar att glida iväg på några extra vokaler som inte står utskrivna.
  • Johan70
    Rikard skrev 2012-03-08 13:16:28 följande:
    Kort "e" skulle jag säga.

hen som tenn (inte som gren)
    hän som knän
    Nej, kort ä, hän som vän.
  • Veladis
    Johan70 skrev 2012-03-08 19:58:18 följande:
    Nej, kort ä, hän som vän.

Det är väl en ytterst marginell skillnad då i uttal, om ens något, melan hän och hen:
    Är det stavningen du inte gillar, eller är det ordet? 
  • Björnmossa
    Millan83 skrev 2012-03-08 13:11:06 följande:
    Så här använder jag ordet:

"Jag är gravid och längtar efter hen! När hen kommer ska vi mysa och ta långa promenader hela dagarna".

-Jag har ju ingen aning om vilket kön det är på min bebis men jag vill ändå använda ett bättre ord än "det" eller "barnet".

"Kära FL, ge mig råd! Jag hämtade mitt barn på förskolan igår och hen var alldeles förstörd av gråt. Vad ska jag göra?"

-Vill inte avslöja könet på barnet för det är inte relevant för frågan. Vissa tycker att tjejer gråter mer än killar och att det är mer ok att göra det som tjej. Varför ska den uppfattningen styra svaren jag kan få?

"Nästa ansökning kommer från en person som har lång erfarenhet av xx. Hen har tidigare arbetat på den här stora firman och tjänat bla bla bla".

-Här kan ingen dra slutsatser om den ansökande baserat på dennes kön i förväg. Alla konkurrerar om intervjukallelse på samma villkor, förutsatt att inte namnet också avslöjas. Man blir helt enkelt bedömd på erfarenheterna, inte könet och tillskrivna egenskaper. Och ärligt, visst hade "Personen" varit mycket styltigare?

"Mitt barn vägrar ha på sig andra kläder än blommiga. Hen är fyra år. Jag tycker det är ett problem. Vad ska jag göra?"

-Samma här, skitsamma vilket kön det är, det är inte det som är problemet.

"När en användare av xx vill utnyttja produkten maximalt kan hen uppgradera till den senaste versionen".

-Kort och smidigt, riktar sig till alla tänkbara kön!

Kort sagt, tillfällen där könet är okänt och/eller irrelevant för samtalet!  
    Jag håller med om allt men måste ändå vara jobbig och säga att objektet är "henom" =)
  • Mummyfied

Jag använder både hen och snippa! Tycker båda orden saknar lämplig motsvarighet så det passar mig perfekt.

• Millan83
    Björnmossa skrev 2012-03-08 23:33:56 följande:
    Jag håller med om allt men måste ändå vara jobbig och säga att objektet är "henom" =)
    Kör nog på Språkrådets rekommendationer och hoppar det. DET känns för mig väldigt märkligt att säga!

http://www.sprakradet.se/12729 
  • pluvdo

Jag tycker att båda orden är jättefula och använder ingetdera.

• Johan70
    Veladis skrev 2012-03-08 20:43:00 följande:
    Det är väl en ytterst marginell skillnad då i uttal, om ens något, melan hän och hen:
    Är det stavningen du inte gillar, eller är det ordet? 
    Jag använder inte ordet själv, men jag kan förstå poängen med det. Dock anser jag att det måste stavas rätt (precis som alla andra ord). Rätt stavning är hän. Hen finns inte som pronomen.
Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?