Millan83 skrev 2012-03-08 13:11:06 följande:
Så här använder jag ordet:
"Jag är gravid och längtar efter hen! När hen kommer ska vi mysa och ta långa promenader hela dagarna".
-Jag har ju ingen aning om vilket kön det är på min bebis men jag vill ändå använda ett bättre ord än "det" eller "barnet".
"Kära FL, ge mig råd! Jag hämtade mitt barn på förskolan igår och hen var alldeles förstörd av gråt. Vad ska jag göra?"
-Vill inte avslöja könet på barnet för det är inte relevant för frågan. Vissa tycker att tjejer gråter mer än killar och att det är mer ok att göra det som tjej. Varför ska den uppfattningen styra svaren jag kan få?
"Nästa ansökning kommer från en person som har lång erfarenhet av xx. Hen har tidigare arbetat på den här stora firman och tjänat bla bla bla".
-Här kan ingen dra slutsatser om den ansökande baserat på dennes kön i förväg. Alla konkurrerar om intervjukallelse på samma villkor, förutsatt att inte namnet också avslöjas. Man blir helt enkelt bedömd på erfarenheterna, inte könet och tillskrivna egenskaper. Och ärligt, visst hade "Personen" varit mycket styltigare?
"Mitt barn vägrar ha på sig andra kläder än blommiga. Hen är fyra år. Jag tycker det är ett problem. Vad ska jag göra?"
-Samma här, skitsamma vilket kön det är, det är inte det som är problemet.
"När en användare av xx vill utnyttja produkten maximalt kan hen uppgradera till den senaste versionen".
-Kort och smidigt, riktar sig till alla tänkbara kön!
Kort sagt, tillfällen där könet är okänt och/eller irrelevant för samtalet!
Jag håller med om allt men måste ändå vara jobbig och säga att objektet är "henom" =)