annmin skrev 2012-03-20 17:27:08 följande:
Så du brukar alltid berätta om du ska till en manlig eller kvinnlig läkare? "I morgon ska jag till en manlig läkare för att jag har så ont i halsen..." Fast du kanske bor på ett så litet ställe att det bara finns läkare som alla du pratar med känner.
Hmm... men det var ju löjligt att använda ordet hen för att det betyder höna på engelska... varför är det löjligare än att använda ordet barn vilket betyder lada? Du känner ingen som är kock va? ;)
Hen kan användas av de som vill när de inte vet könet eller inte vill avslöja det. Jag vet inte om du är en kvinna eller en man så jag skulle kunna använda hen om dig på samma sätt som du skulle använda hon eller han eller han/hon eller "han eller hon" eller h*n om mig. Jag kanske inte vill avslöja kön, ålder, namn eller bostadsort i diskussioner för att bevara personers anonymitet eller för att det inte har någon betydelse.
Jag försöker att respektera personers önskan om att man ska använda hen, hon eller han om dem. I ditt fall så måste du först tala om vilka genitalier du har innan jag kan bifalla din önskan.
Herregud vad du e fånig.. omogen till max.
Sa inte att det är löjligt för att det betyder höna, sa det får mig att tänka på ordet höna men är fullkomllihgt löjligt just för att det finns han, hon, den, det och ska det vara könslöst finns det namn, alias mm. Hen/hens precis som henom är bara en fånig onödighet.
Barn är inget direkt nyhet och om du jämför BARN med HEN är du helt fel ute.
Barn används för att nämna ALLA barn... flickor som pojkar i en slags gruppering, just för att de ÄR BARN. Precis som man säger UNGDOMAR tills de växer upp och blir VUXNA och då skulle du ist för BARN säga VUXNA just för att göra skillnad på stor och liten människa. Fortfarande delas ändå barn in i flicka och pojke, han och hon precis som de vuxna gör... oavsett.
Hen är inte en specifik benämning på gruppering av människa som barn, ungdom och vuxen är. Hen använder man isf både på barn, ungdomar och vuxna eftersom både man och kvinna, flicka och pojke ingår i den benämningen. Med hen.. drar man alla över en och samma kam, lite svårt att kalla en vuxen för barn... inte sant?
eh nej... Ska jag tex prata med min chef att jag ska till doktorn säger jag: jag ska till doktorn och denne blir då könlös... eftersom syftet är viktigare än könet.
Skulle jag prata med folk som är mina vänner familj osv säger jag:
jag gick till LÄKAREN idag och HAN eller HON sa bla bla bla...
alltså först benämner man titeln, yrket eftersom det just är läkaren som är viktig och sedan könet om man säger han eller hon.
dessutom om jag eller någon annan här är man eller kvinna hör inte till saken eftersom OM man nu ska kommunicera utan att använda han och hon om man inte vet vilket av dem man är...då kan man använda sitt ALIAS här som tex mitt *Lampsken* och sedan in i diskussionen bli du och om man vill slippa benämna aliaset hela tiden.. och på så vis ändå blir könlös, utan ålder, utan adress, utan stad och endast åsikterna är av betydelse.. vilket gör ett forum som FL en utmärkt plats för detta.
som ett litet tillägg till din fullkomligt fåniga kommentar.. så nej, vart jag bor har inget med mina åsikter, tankar, kunskaper och ideer att göra.
Fullständigt löjeväckande.