• Millan83

"Hen" och/eller "snippa"?

Är nyfiken på bruket av de två orden "hen" och "snippa". Rösta på det som stämmer in på dig och skriv gärna en kommentar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-07 14:51
    Skriv gärna era personliga uppfattningar och försök att inte tillskriva den andra sidans uppfattning egenskaper eller huruvida det är universellt fel eller rätt! "Jag tycker.." är bättre än "Så här ÄR det..." eftersom det handlar om just personliga uppfattningar!

Tack på förhand!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?
  • Millan83
    SötFlöt skrev 2012-03-13 22:11:08 följande:
    okej, känner mig lite dum här för jag kopplar verkligen inte vad orden har med varandra att göra, m a o kan jag fortsätta skratta lite för mig själv åt ordet hen i sambandet med snippa så kan ni som förstår fortsätta här, god kväll från mig som inte riktigt förstod
    Saken är att det är två ord som folk att väldigt starka åsikter om. Jag ville undersöka om folk använda nåt, båda eller inget av dem! Det de har gemensamt är alltså att de är relativt "nya" och väcker åsikter. I övrigt ingen koppling. 
  • Din mamma

Ser inte de olika alternativen då jag surfar från mobilen, men jag skulle aldrig i hela mitt liv använda något av de två uttrycken. Fulare ord finns inte!

• plusset

Hen ser ut som en j*vla felstavning, och stör mig som tusan på när folk skriver så ...  

men men .... smaken är som baken .....  

• annmin

Några intressanta citat från DN-artikeln http://www.dn.se/kultur-noje/starka-reaktioner-efter-intervjuer-om-hen

– Rubriken (”Vi säger inte barnens kön”) gjorde att många trodde att jag kallar mina barn för ”hen”, vilket jag inte gör. Jag hemlighåller inte deras kön, vare sig för barnen själva eller för våra vänner och bekanta, men det framstod så och jag har fått extremt mycket kritik från folk som verkar tro att de både kan tankeläsa, förutspå framtiden och har rätt att hata folk som gör annorlunda än dem själva, säger han.

Bara för att man själv råkar befinna sig inom normen betyder det inte att man har rätt att döma de som inte passar in. 

• grind

Jag tror upprördheten om "hen" grundar sig i att det förknippas med feminism.

Även om feminism i stort är negativt så bör inte alla förslag som feminister stödjer per automatik negligeras. 

• Johan70
    grind skrev 2012-03-15 11:00:25 följande:
    Jag tror upprördheten om "hen" grundar sig i att det förknippas med feminism.

Även om feminism i stort är negativt så bör inte alla förslag som feminister stödjer per automatik negligeras. 
    Jaså? Det tror inte jag.

Feminister vill ju att kvinnor skall få vara kvinnor - men med samma rättigheter som män. Säga vad man vill om feminister, men de brukar inte vilja avköna folk (i alla fall brukar de inte vilja avköna kvinnor).

Hen har snarare skapats av någon jämlikhetsextremist, någon som vill avskaffa alla skillnader mellan könen och göra alla människor till könlösa figurer. Det har inget med klassisk feminism att göra, varken med vänster- eller högerfeminism. Det har med en vilja att radera ut alla skillnader mellan människor att göra. Alla skall vara lika, några skillnader skall inte få finnas.
  • Lampsken

"Hen" får mig att tänka direkt på engelskans HÖNA.

Hen är det larvigaste jag någonsin hört. Oavsett man vill eller inte är vi 2 olika kön, 2 olika styrkor både psykiskt och fysiskt...man och kvinna. Kuk och fitta, bröst och kulor, feminint och maskulint... dvs han och hon.
    Att göra "hen" av han och hon är lika fånigt som om man av man och kvinna plötsligt skulle säga "kvan" "Maninna"  osv...

Störtfånigt.

• Knävelborren
    Lampsken skrev 2012-03-16 03:20:50 följande:

Hen är det larvigaste jag någonsin hört. Oavsett man vill eller inte är vi 2 olika kön, 2 olika styrkor både psykiskt och fysiskt...man och kvinna. Kuk och fitta, bröst och kulor, feminint och maskulint... dvs han och hon.
    Att göra "hen" av han och hon är lika fånigt som om man av man och kvinna plötsligt skulle säga "kvan" "Maninna"  osv...

Störtfånigt.
    Tänker du på engelskans LADA när du hör någon prata om sina barn också?

Hen handlar inte om att förneka att män och kvinnor har olika slags könsorgan. Om du tror det har du missuppfattat användsningsområdet för ordet å det grövsta.
  • glad i livet
    Lampsken skrev 2012-03-16 03:20:50 följande:

Störtfånigt.

Hen används inte som du tror..man använder det så här tex.

När du kommer till doktorn tala om för hen att du vill ha ett recept...

eller

den dag vi får barn skulle jag önska att hen fick bruna ögon

dvs i de fall man faktiskt inte vet om det är en hon eller han som man pratar om.            
Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?