• Millan83

"Hen" och/eller "snippa"?

Är nyfiken på bruket av de två orden "hen" och "snippa". Rösta på det som stämmer in på dig och skriv gärna en kommentar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-07 14:51
    Skriv gärna era personliga uppfattningar och försök att inte tillskriva den andra sidans uppfattning egenskaper eller huruvida det är universellt fel eller rätt! "Jag tycker.." är bättre än "Så här ÄR det..." eftersom det handlar om just personliga uppfattningar!

Tack på förhand!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?
  • Johan70
    Millan83 skrev 2012-03-11 19:24:52 följande:
    Vilka tänker du på då? Som alltså täcker allting, hela paketet och är tillräckligt precist för att man ska förstå vad som avses.
    Jag har redan nämnt i den här tråden vilket ord jag föredrar: mus.

Andra ord som definitivt är finare än det kalla och kliniska påhittade "snippa" är fitta, springa, muff, murra, sköte. Några ord som jag också skulle föredra är vulva, blygd och moderliv.
  • Johan70
    Veladis skrev 2012-03-11 19:25:57 följande:
    Finare är ju en rätt relativ och subjektiv bedömning.
    Problemet var ju just att det fanns massor av dialektala ord, som nästan alla hade ngn problematik att tampas med (för sexualiserat, för svårbegripligt, för vagt, för förnedrande, osv), men inget neutralt övergripande mer lättsamt ord.
    Just därför fick ju också snippa sådant genomslag - det behövdes!

Vilket ord tycker du bör användas då. Som är fint?   
    "Fick"? Det är ju ännu bara ett förslag. Jag har inte märkt att det har slagit igenom mer än något annat.
  • KanDetHändaNu

Jag tycker snippa är ett väldigt bra ord istället för ordet pulla som jag uppväxt med, för det låter så fruktansvärt fult och snuskigt.

Hen låter som ett bättre alternativ istället för att säga hon/han, tex om det är någon annonym eller någon som de är svårt att se om det är en man eller kvinna. 

• Veladis
    Johan70 skrev 2012-03-11 19:32:01 följande:
    "Fick"? Det är ju ännu bara ett förslag. Jag har inte märkt att det har slagit igenom mer än något annat.

Snippa har varit etablerat i många år. Synd att du har missat det!
  • Johan70
    Veladis skrev 2012-03-11 19:32:56 följande:
    Precis som många andra slanguttryck, kan ett slangord vara väletablerat i en del av samhället med totalt okänt i ett annat. Jag har inte hört talas om det förrän någon gång under förra året.
  • Veladis
    Veladis skrev 2012-03-11 19:32:56 följande:

Det lanserades av RFSU 2001 och har funnits i SAOL sedan 2006.
  • Millan83
    Johan70 skrev 2012-03-11 19:31:01 följande:
    Jag har redan nämnt i den här tråden vilket ord jag föredrar: mus.

Andra ord som definitivt är finare än det kalla och kliniska påhittade "snippa" är fitta, springa, muff, murra, sköte. Några ord som jag också skulle föredra är vulva, blygd och moderliv.
    Ok. Invändningen mot mus är väl dock självklar, det är ju ett djur! Hellre ett ord som inte betyder något annat än det man avser. 

Jag tycker det är jättebra att ordet snippa blir mer och mer etablerat, även om det går trögare på vissa håll! 
  • Veladis
    Johan70 skrev 2012-03-11 19:34:23 följande:
    Precis som många andra slanguttryck, kan ett slangord vara väletablerat i en del av samhället med totalt okänt i ett annat. Jag har inte hört talas om det förrän någon gång under förra året.

Då har du nog bott under en sten.
  • Millan83
    KanDetHändaNu skrev 2012-03-11 19:32:35 följande:
    Jag tycker snippa är ett väldigt bra ord istället för ordet pulla som jag uppväxt med, för det låter så fruktansvärt fult och snuskigt.

Hen låter som ett bättre alternativ istället för att säga hon/han, tex om det är någon annonym eller någon som de är svårt att se om det är en man eller kvinna. 
    Puppilura här! Hemskt! Och ordet "pilleruska" som jag inte reflekterat mer över förrän min man påpekade att ordet måste ha något med att "ruska pillen" att göra. Hemskt ord!
  • Vinterankan

Jag röstade fel. Jag använder ordet snippa men inte hen, råkade visst rösta tvärtom... Hur som helst så tycker jag snippa är ett superbra ord. Som tidigare påpekats så finns det massa ord redan men inget som passar riktigt bra att använda på ett avslappnat sätt på samma sätt som ordet snopp passar bra för killar. Känns så himla bra att kunna prata med min treåriga dotter om att skillnaden mellan pojkar och flickor är att pojkar har snopp och flickor har snippa. Istället för som det var när jag var liten att pojkar har snopp och flickor har inte snopp. Och det gäller även vuxna, pappor har snopp och mammor har snippa. Om alla som inte tycker snippa var bra hade använt ett och samma ord istället så hade man ju varit överbevisad om att ordet inte behövs. Men som det är nu så känns det som att dessa personer använder hur många olika benämningar som helst vilket ju verkligen är ett bevis för att det förut inte fanns något bra ord att använda. Angående hen så tycker jag egentligen att det också är ett bra ord. Istället för att skriva h*n eller han/hon så är det ju bra att det finns hen. Fast det har inte satt sig så det använder jag inte. Ser det inte som ett ord som används istället för kön utan som ett komplement de gånger man inte vet eller inte vill avslöja könet. Det jag saknar är ord för farmor/mormor och morfar/farfar. Blir jättekonstigt när man ska säga åt kusinerna att gå till min mamma när hon är farmor för hälften och mormor för hälften. Då skulle det vara bra om det fanns något "gammelmor" eller något man kunde säga istället.

Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?