• Millan83

"Hen" och/eller "snippa"?

Är nyfiken på bruket av de två orden "hen" och "snippa". Rösta på det som stämmer in på dig och skriv gärna en kommentar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-07 14:51
    Skriv gärna era personliga uppfattningar och försök att inte tillskriva den andra sidans uppfattning egenskaper eller huruvida det är universellt fel eller rätt! "Jag tycker.." är bättre än "Så här ÄR det..." eftersom det handlar om just personliga uppfattningar!

Tack på förhand!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?
  • gealach
    Köpenhamn skrev 2012-03-11 10:31:30 följande:
    Vad kallar du din lilla dotters kön för då? Eller kallade eller kommer att kalla?
    Tja, eftersom jag aldrig kommer att få någon så blir det inte aktuellt, men jag antar att jag skulle prata om underliv, precis som när det gäller mig själv. Jag behöver inget speciellt namn på andra kroppsdelar bara för att det handlar om barn, en hand är en hand, ett huvud ett huvud och en underliv ett underliv...

Och lite nyfiken blir jag ju på vid vilken ålder man inte har en snippa längre, jag har svårt att tro att en vuxen kvinna går till gynekologen och pratar om sin "snippa", så någonstans måste det ju finnas en "åldersgräns", om ni förstår hur jag menar. 
  • Veladis
    jenesaispas skrev 2012-03-11 15:08:47 följande:
    Tja, eftersom jag aldrig kommer att få någon så blir det inte aktuellt, men jag antar att jag skulle prata om underliv, precis som när det gäller mig själv. Jag behöver inget speciellt namn på andra kroppsdelar bara för att det handlar om barn, en hand är en hand, ett huvud ett huvud och en underliv ett underliv...

Och lite nyfiken blir jag ju på vid vilken ålder man inte har en snippa längre, jag har svårt att tro att en vuxen kvinna går till gynekologen och pratar om sin "snippa", så någonstans måste det ju finnas en "åldersgräns", om ni förstår hur jag menar. 

Fast underlivet är ju inget namn på en kroppsdel. Det är ju en ganska intetsägande beskrivning på var den sitter. Under livet, dvs under midjan. Sprunget ur en hysh-hyshsyn på könsorganet.  Ungefär som att kalla huvudet för överhalsen. Eller knät för underlåret.

Det är väl sannerligen en viktig kroppsdel som förtjänar ett eget namn. Dessvärre fanns det ju iget passande att enas om, så man uppfann ett nytt.

Jag kan definitivt prata om min snippa med andra vuxna, om jag nu ska prata om den på ett avsexualiserat sätt. Är jag hos gynekologen eller som nu senast, födde barn och har gjort kontroller hos barnmorskan, pratar man ju mest om slidan, alltså den inre delen. Snippa är ett samlingsnamn på hela paketet. Jag kan använda mutta också, men alltid när det gäller barn - snippa!    
  • Köpenhamn
    jenesaispas skrev 2012-03-11 15:08:47 följande:

Jag tror att en del vuxna kvinnor om 20 år kanske pratar om sin snippa i alla sammanhang. Har själv aldrig bett någon av mina döttrar att tvätta underlivet men visst kan man säga så. Men problematiken ligger väl i att snippan för många tidigare varit lite hysch-pysch. Pinsam osv. Underliv och framstjärt är två ord som jag tycker går i den riktningen. Att det är ngt skämmigt sas.

För er med döttrar tror jag det är bra att flickan vet att snippa är det ord som används på skola, dagis osv.
  • Nikhita
    Köpenhamn skrev 2012-03-11 16:26:48 följande:
    Jag tror att en del vuxna kvinnor om 20 år kanske pratar om sin snippa i alla sammanhang. Har själv aldrig bett någon av mina döttrar att tvätta underlivet men visst kan man säga så. Men problematiken ligger väl i att snippan för många tidigare varit lite hysch-pysch. Pinsam osv. Underliv och framstjärt är två ord som jag tycker går i den riktningen. Att det är ngt skämmigt sas.

För er med döttrar tror jag det är bra att flickan vet att snippa är det ord som används på skola, dagis osv.
    Ja det kan nog vara ett bra ord. Har själv tampats med vad man ska säga för ord till min dotter. Förut var det väl mer "mellan benen" och "där nere". Fast det låter ju diffust.

När någon lärde henne ordet "framstjärt" blev hon förvirrad och trodde stjärten satt fram Eller iaf att man kallade den stjärten... Så jag började säga slida. Snippa låter mer avslappnat...
    I don't worry cause everything's gonna be alright
  • Veladis

Mellan benen, därnere, framstjärt, underlivet, de är ju alla ganska konstiga och undvikande benämningar. Mer riktningar än namn. Nog har vi väl kommit längre idag, att vi åtminstone kan benämna kvinnors kön med ett namn. Kanske det hade funnits bättre ord än just snippa, men nu blev det snippa och det är både lättsagt och lättfattligt. Ovant i början, men det ger sig.

• Köpenhamn
    Nikhita skrev 2012-03-11 16:32:45 följande:
    Ja det kan nog vara ett bra ord. Har själv tampats med vad man ska säga för ord till min dotter. Förut var det väl mer "mellan benen" och "där nere". Fast det låter ju diffust.

När någon lärde henne ordet "framstjärt" blev hon förvirrad och trodde stjärten satt fram Eller iaf att man kallade den stjärten... Så jag började säga slida. Snippa låter mer avslappnat...
    Ja, jag tycker att det varit helt hemskt. Där nere är riktigt illa. Mellan benen, halvt OK men understryker verkligen att själva snippan den pratar man inte om. Slida, nja tänker jag. Det är väl mer det som är inuti. Bara det att faktiskt börja prata så är rätt stort. Att det är en kroppsdel som sas får finnas.

Snippan är väl främst det man ser.
  • Johan70
    Veladis skrev 2012-03-11 16:41:08 följande:
    Mellan benen, därnere, framstjärt, underlivet, de är ju alla ganska konstiga och undvikande benämningar. Mer riktningar än namn. Nog har vi väl kommit längre idag, att vi åtminstone kan benämna kvinnors kön med ett namn. Kanske det hade funnits bättre ord än just snippa, men nu blev det snippa och det är både lättsagt och lättfattligt. Ovant i början, men det ger sig.
    Jo, men varför hitta på ett nytt ord när det redan finns så många befintliga ord att välja på, som dessutom är finare?
  • Millan83
    Johan70 skrev 2012-03-11 19:23:11 följande:
    Jo, men varför hitta på ett nytt ord när det redan finns så många befintliga ord att välja på, som dessutom är finare?
    Vilka tänker du på då? Som alltså täcker allting, hela paketet och är tillräckligt precist för att man ska förstå vad som avses.
  • Veladis
    Johan70 skrev 2012-03-11 19:23:11 följande:

Finare är ju en rätt relativ och subjektiv bedömning.
    Problemet var ju just att det fanns massor av dialektala ord, som nästan alla hade ngn problematik att tampas med (för sexualiserat, för svårbegripligt, för vagt, för förnedrande, osv), men inget neutralt övergripande mer lättsamt ord.
    Just därför fick ju också snippa sådant genomslag - det behövdes!

Vilket ord tycker du bör användas då. Som är fint?   
Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?