• Millan83

"Hen" och/eller "snippa"?

Är nyfiken på bruket av de två orden "hen" och "snippa". Rösta på det som stämmer in på dig och skriv gärna en kommentar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-07 14:51
    Skriv gärna era personliga uppfattningar och försök att inte tillskriva den andra sidans uppfattning egenskaper eller huruvida det är universellt fel eller rätt! "Jag tycker.." är bättre än "Så här ÄR det..." eftersom det handlar om just personliga uppfattningar!

Tack på förhand!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?
  • PrincessDalia

Jag tycker att snippa är ett bra ord och har lärt min dotter att det heter så då jag vet att fröknarna på dagis säger så och vill att hon ska bli förstådd där om det skulle vara något "snipptrubbel" även om hon inte talar helt rent.

• Björnmossa
    Venne skrev 2012-03-11 19:43:43 följande:
    Du kanske inte har haft så stor insyn i verksamheter som tar hand om små flickor? Är väl oftast där man hör det, om man nu inte själv har en dotter och säger så. Inte så konstigt heller eftersom ordet är nytt och inga vuxna kvinnor har vuxit upp med ordet. Om 30 år är det nog lika neutralt och vanligt som ordet snopp skulle jag tro. Min dotter fyller 6 år och redan när hon föddes var det så pass etablerat att vi valde att använda ordet.
    Jag har vuxit upp med ordet.

/32 år
  • mylittleponny

jag tycker inte om ordet snippa, som även betyder klippas av.... huuga haha

Nej här e det smulan till barnens och muttan för mig själv. båda låter "neutralt" och harmlöst. 

• Millan83
    mylittleponny skrev 2012-03-13 14:58:14 följande:
    jag tycker inte om ordet snippa, som även betyder klippas av.... huuga haha

Nej här e det smulan till barnens och muttan för mig själv. båda låter "neutralt" och harmlöst. 
    Vad kallar du såna som blir kvar på fatet eller bordet när man haft kakor där då?
  • TwistedSister

Snippa använder jag, jag vet ärligt talat inte vad jag ska säga till min dotter annars. Framstjärt kanske som vi sa när vi var små Tungan ute Haha nä tack!

• mylittleponny
    Millan83 skrev 2012-03-13 15:03:09 följande:
    Vad kallar du såna som blir kvar på fatet eller bordet när man haft kakor där då?
    "smulor"? smulan är ju ett annat ord:P
  • Millan83
    mylittleponny skrev 2012-03-13 15:12:11 följande:
    "smulor"? smulan är ju ett annat ord:P
    Om det är EN smula då? "Torka bort den där ???"

Försöker förstå varför folk vill använda ord som har så starka faktiska betydelser redan!

I vissa dialekter säger man kanske "snippa av", i min tex säger man istället "snoppa av", men jag är osäker på om det står i saol med den betydelsen...  
  • TwistedSister

Snippa betyder också klämma ihop

• TwistedSister

Här hemma är snippor också en slags bröd, men det är för att de ser ut som snippor. De är liksom ovala med en skåra i mitten. Nämen, har du bakat snippor, sa sonen en dag. Sen fick de heta så.

• Helle333
    Queenie70 skrev 2012-03-07 14:47:06 följande:
    Jag anser snippa vara ett väldigt värdefullt och viktigt ord och uppskattar verkligen det "nya" ordet som fyller en funktion som länge saknats.

"Hen" däremot är överflödigt och efterblivet...
    Inte ett dugg onödigt och efterblivet. Däremot efterlängtat och nödvändigt. Det roliga är att de som använder ordet mest just nu är alla som är rädda för odet och tycker att det är överflödigt och efterblivet (hur kan ett ord vara efterblivet?) Det behövs ett tredje könsneutralt pronomen. Varför? Ja det finns de som vill ha ett könsneutralt ord till barnet i magen, för dem som inte vill tala om för allt och alla vilket kön deras barn har, för dem som varken känner sig som kvinna eller man... Och en massa andra orsaker.
    Både snippa och hen behövs. Vill du inte använda hen så gör inte det men gå inte och snacka skit om det. Välj istället att inte använda det.
Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?