• Millan83

"Hen" och/eller "snippa"?

Är nyfiken på bruket av de två orden "hen" och "snippa". Rösta på det som stämmer in på dig och skriv gärna en kommentar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-07 14:51
    Skriv gärna era personliga uppfattningar och försök att inte tillskriva den andra sidans uppfattning egenskaper eller huruvida det är universellt fel eller rätt! "Jag tycker.." är bättre än "Så här ÄR det..." eftersom det handlar om just personliga uppfattningar!

Tack på förhand!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?
  • Bling1975

Tycker båda orden är fantastiska och använder dem gärna.

Stitch längtar efter Lilo
  • Johan70
    Veladis skrev 2012-03-10 10:02:17 följande:
    Nej. Du kan ju läsa innan du kommenterar. Språkforskare föreslog det inte tidigare. En person gjorde det.
    Rubriken antyder att det är första gången det föreslogs. Det är uppenbart. När man läser artikeln inser man därför att rubriken är felsyftande.
  • Veladis
    Johan70 skrev 2012-03-11 02:14:26 följande:
    Rubriken antyder att det är första gången det föreslogs. Det är uppenbart. När man läser artikeln inser man därför att rubriken är felsyftande.

Rubriken är helt korrekt. Språkforskare föreslog det 1994. ATt sedan en provat person diskuterade kring det betydligt tidigare är en helt anann sak. 1994 var första gången en seriös diskussion kring ordet fördes på högre nivå. Är det så svårt att förstå? Ungefär som en rubrik som säger "Carola vann Eurovisonsschlagerfestivalen 1991" och sedan ett stycke om att hon var med och tävlade redan 1993. Fast inte vann.
    Finns inget felsyftande. Definitivt mindre missvisande än x antal kvällstidningsrubriker.
  • Banadinovich
    Johan70 skrev 2012-03-09 15:15:35 följande:
    Hän har funnits i svenskan betydligt längre än så. Vad jag vet har det används redan på 1960-talet åtminstone av vissa Sverigefinnar när de har pratat svenska.

Det finska ordet "hän" översätts till både han och hon på svenska. Det har nog mer att göra med finnarnas svenskaproblem att göra än något annat.
     För övrigt så tänker jag på en höna varje gång jag ser ordet hen, och så könsbestämmande är det ju absolut inte meningen att det ska vara ;)!

• ZuMa

Jag har varit lite anti ordet snippa tidigare. Jag har tyckt att det lät så "påhittat" och kändes inte alls naturligt för mig att säga. Men så började min 3-åring att fråga om just det området. Han var helt med på att han, storebror och pappa har en snopp. Men vad har mamma då? Då insåg jag att jag faktiskt inte hade något bra ord själv, pga flytt. Det låter kanske konstigt, men jag hade ett (dialektalt) ord för det som barn. Men nu bor jag inte på samma ställe sen ca 20 år tillbaka, och det dialektala ordet (eller orden, för här finns många varianter.Tungan ute) här känns inte bekvämt för mig. Och ordet som jag hade som barn, känns inte heller bekvämt längre då jag tappat så mycket av min egen dialekt under åren. Så jag kände att jag liksom hamnade mellan två dialekter, och två olika dialektala ord för kvinnans könsorgan. Så jag bestämde mig för att min 3-åring får helt enkelt lära sig ordet snippa. Och nu känns det som ett bra ord. min äldre son fick lära sig det på samma gång. Han har faktiskt aldrig frågat om det, så vi har inte behövt fundera på det tidigare.

Ordet "hen" däremot kommer jag inte att använda. Jag kan inte ens komma på något användningsområde för det ordet? Det finns redan ord i vårt språk som används när man inte vet könet på en person. Så varför använda hen? (Som för mig dessutom direkt blir associerat med höna.)  

• jebba

Använder inget av orden. Jag hade döttrar långt innan ordet Snippa uppfanns. Vi sa Skruttan istället och har fortsatt med det. Det fungerar bra för oss. Vad gäller ordet Hen ser jag inget användningsområde för det öht. Hittar jag ett användningsområde för ordet så kanske jag kommer att använda det i framtiden men just nu? Nej...

• Capt Janeway

Jag använder snippa (skitbra komplement-ord till snopp).

Däremot använder jag inte hen, men jag har en känsla av att allteftersom det blir vanligare så kommer jag acceptera även det ordet. Tungan ute 

• Nikhita

Jag måste erkänna att jag inte alls gillade ordet hen
    och nu när ni skriver att i finskan så heter just hon och han samma sak - hän
    så tycker jag inte alls det låter så konstigt egentligen.

Har själv finska föräldrar och är inga konstigheter med det könsneutrala ordet.
    Däremot kan jag ha lite svårt för nya saker, och vara lite envis och tycka att varför hålla på att ändra.
    Men som Capt Janeway skrev så accepterar man nog det ju vanligare det blir.

I don't worry cause everything's gonna be alright
  • Köpenhamn
    jenesaispas skrev 2012-03-11 10:13:28 följande:
    Använder inget av det och skulle inte få för mig att göra det heller. 
    Vad kallar du din lilla dotters kön för då? Eller kallade eller kommer att kalla?
Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?