• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • mammaidamaria

Hej allihopa!

Läs varje vecka hur det går för alla, många namn har tillkommit under gravid, så underbart att se! Till er alla som kämpar och är under behandling, jag hoppas och håller tummarna för er alla!

Tiden springer iväg, v.28 nu. Mår bra förutom att jag samlar vätska. Ska till bm imorgon så de blir spännande.

Kram till er alla!

• Petto 83

Hmm skumt det där med testdag. Jag gjorde ET i måndags med en tredagars och fick testdag 8/3 och om ET är 0 så blir ju det på RD 18... Så kort var det inte när jag gjorde behandlingen när vi fick våran son. Tror TD var på RD 21 då, fast jag testade på RD 14 och fick + Och jag testade då för att jag fick mensen den dagen då vi misslyckades.

• Snöflinga
    Petto 83 skrev 2013-02-21 19:24:03 följande:
    Hmm skumt det där med testdag. Jag gjorde ET i måndags med en tredagars och fick testdag 8/3 och om ET är 0 så blir ju det på RD 18... Så kort var det inte när jag gjorde behandlingen när vi fick våran son. Tror TD var på RD 21 då, fast jag testade på RD 14 och fick + Och jag testade då för att jag fick mensen den dagen då vi misslyckades.
    Ja, det är ju jättekonstigt. Kan det vara olika läkare som har olika rutiner? Vi hade Solensten.

De verkar i alla fall ha olika rutiner kring progesteronet för jag blev först ordinerad 2 ggr/dag av en och sedan ringde jag och frågade om något och då kollade dr Solensten på mina uppgifter och ändrade till 3ggr/dag. Så kanske har de olika testdag också...
  • Petto 83

Man tycker ju att alla borde ha samma rutiner. Hade faktiskt Dr.Solensten denna gång så det var ju väldigt skumt. Vi fick även utskrivet Trombyl, fick ingen direkt förklaring varför det skulle hjälpa oss. Någon som vet vad Trombyl egentligen gör?

Snöflinga skrev 2013-02-21 20:12:47 följande:
    Ja, det är ju jättekonstigt. Kan det vara olika läkare som har olika rutiner? Vi hade Solensten.

De verkar i alla fall ha olika rutiner kring progesteronet för jag blev först ordinerad 2 ggr/dag av en och sedan ringde jag och frågade om något och då kollade dr Solensten på mina uppgifter och ändrade till 3ggr/dag. Så kanske har de olika testdag också...

• jennyz

Trombyl ska förhindra ev små proppar som kan hindra graviditet att fästa och öka blodflödet som kan hjälpa, typ i alla fall...

Förut hade de TD RD 21, men de verkar ha ändrat till 21 dagar efter ÄP, oftast i alla fall har jag märkt...

• heli78

Petto83: Trombyl är blodförtunnande och ska öka blodgenomströmningen i livmodern. Jag äter också det och ska fortsätta med det fram till v 36.

• Petto 83

Okey. Då hade jag hyfsat rätt i min gissning :) Tack snälla Jennyz och Heli78

• äralltupptaget

skriver in mig i väntrummet ! :)

{#emotions_dlg.flower} Väntrummet 
    * Solgudinnan (inväntar FET i jan, försök nr 9) 
    * Mirage 
    * Ws mamma FET januari/februari (första FET för syskonförsök) 
    *Vårt 2012, väntar på försök nr.5..
    * äralltupptaget ( väntar på 1:a IVF försöket)
    {#emotions_dlg.flower} Sprayar
    * Kvinna32 
    * Lappgeten (1:a IVF)

{#emotions_dlg.flower} Sprutar  
    *Petto 83

{#emotions_dlg.flower} Väntar på ÄP/ET/FET 

{#emotions_dlg.flower} Ruvar 
    * Jockelina (9:e försöket) TD 2/2 
    * Snöflinga (FET, syskonförsök) TD 20/2 
    * VackerBlomma (FET) TD 22/2 
    * drömmer om ett barn (5:e försöket) TD 27/2
    * Nektar (FET 2:a försöket) TD 26/2

Gravid Gravida 
    * fiffa (1:a IVF) BF 20 Januari   
    * EbbaGrön (1:a IVF) BF 12 maj 
    * Heli78 (1:a IVF) BF 22 maj 
    * Mammaidamaria (1:a IVF) 
    * Barreliten (1:a IVF) BF 24 juli 

* jennyz (3:e IVF för syskon) BF 19 aug  
    * Freja150 BF 20 aug 
    * EEJ (4:e IVF) BF 21 aug 
    * 3villbli4 (1:a IVF) 
    * Norris (FET) BF 28 aug  
      * Äppelkaka (3:e IVF,syskonförsök) BF 12/10

Baby Födda 
    * A79 (1:a IVF) Pojke Edvin 14:e december
    * Mustikka (1:a IVF) Flicka Elli 4 februari
    * Emilotta (1:a IVF)  Pojke, 12 februari

• Lappgeten

Tack för hjärtligt välkomnande =)
    Det har verkligen varit jobbigt resor med utomkveden, dessutom är det farligt. Första utomkvedet kom när vi precis försökt ett år och efter flera läkarmissar med borttappade provsvar, blivit bortglömd, fellästa provsvar och felbehandlad  mm så trodde de länge att det var ett missfall. Eftersom jag inte hörde nått från sjukhuset trodde jag inte det var så allvarligt och fortsatte hugga ved, åka skidor och jobba tungt. Runt veckan 12 var det äntligen en läkare som tog mig på allvar och det blev både cellgift och operation. Men jag blev riktigt sliten både fysiskt och psyktiskt.
    Andra utomkvedet tog kroppen reda på själv, skönt.
    Tredje fick jag i höstas och eftersom jag visste efter en misslyckad spolning att min äggledare var blockerad så gjorde det inte så mycket. Jag blev opererad samma dag och det allting gick jättesmidigt. Faktiskt var det en befrielse att bli av med andra äggledaren också, då kan det aldrig hända igen och nu vet jag att vi aldrig kan bli gravida på egen hand så den stressen försvann också.

Statistiken ser ju verkligen jättepositiv ut på den här tråden, det känns bra. Alla säger att vi har goda chanser att lyckas eftersom våra råvaror är bra, jag blivit gravid tre gånger,  är ung (28), smal och allmänt frisk. Så jag hoppas det här ska funka.

Hur har ni mått av sprayen och sprutorna?

• Petto 83

Usch vilken resa ni gjort. Förstår att det känns skönt att du fått gjort operationerna när du haft så jobbigt... Ja, det är bra statistik här :) Var själv 28 när jag blev gravid med våran son. Ruvar nu på vårt första syskonförsök. Har hört olika gällande biverkningar på spray och sprutor. Jag är dock en som får huvudvärk och blir trött men många känner ingenting. Stort lycka till :)

Lappgeten skrev 2013-02-22 11:28:16 följande:
    Tack för hjärtligt välkomnande =)

Det har verkligen varit jobbigt resor med utomkveden, dessutom är det farligt. Första utomkvedet kom när vi precis försökt ett år och efter flera läkarmissar med borttappade provsvar, blivit bortglömd, fellästa provsvar och felbehandlad  mm så trodde de länge att det var ett missfall. Eftersom jag inte hörde nått från sjukhuset trodde jag inte det var så allvarligt och fortsatte hugga ved, åka skidor och jobba tungt. Runt veckan 12 var det äntligen en läkare som tog mig på allvar och det blev både cellgift och operation. Men jag blev riktigt sliten både fysiskt och psyktiskt.

Andra utomkvedet tog kroppen reda på själv, skönt.

Tredje fick jag i höstas och eftersom jag visste efter en misslyckad spolning att min äggledare var blockerad så gjorde det inte så mycket. Jag blev opererad samma dag och det allting gick jättesmidigt. Faktiskt var det en befrielse att bli av med andra äggledaren också, då kan det aldrig hända igen och nu vet jag att vi aldrig kan bli gravida på egen hand så den stressen försvann också.

Statistiken ser ju verkligen jättepositiv ut på den här tråden, det känns bra. Alla säger att vi har goda chanser att lyckas eftersom våra råvaror är bra, jag blivit gravid tre gånger,  är ung (28), smal och allmänt frisk. Så jag hoppas det här ska funka.

Hur har ni mått av sprayen och sprutorna?