• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • jennyz

Äralltupptaget: första försöket känns som att det ser ganska lika ut för de flesta, en typ normal IVF, för att se hur kroppen reagerar på alla mediciner, efter det OM det inte lyckas så har de mer info för att anpassa nästa försök... Men jag hoppas att ni hör till den lyckliga skaran som lyckas direkt såklart!!!
    Passa på att fråga fråga fråga när ni kommer dit, så hjälper de så gott de kan, jag tycker att de är fantastiska människor!!! Tyvärr har de för mycket att göra men när man väl är där tycker jag att de bryr sig om just mig...
    Hoppas ni hinner innan sommaren, jag tror inte att de har bokat fullt ännu, de vet väl ungefär vilka som ska köra igång antar jag...

• äralltupptaget

60 000:- då har dom höjt 2000 :- ? för visst kostade det 58 000:- innan ??
    Så då var det inte så stor höjning... kunde ha varit värre...

• äralltupptaget
    Mustikka skrev 2013-03-02 21:05:14 följande:
    Äralltupptaget: vår remiss skickades i mars förra året och vi hann innan sommaren. Så det finns en chans att ni hinner:)
    jag hoppas !! Så jäkla mycket att vi hinner!! Fast skulle jag köra innan sommaren och misslyckas är jag rädd att jag kommer bli så jävla ledsen och få en piss-sommar.....

• äralltupptaget

Hur går en "standar-ivf" till ? 
    Jag har tex PCO-S, har dom några "speciella" program för sådana personer ? Tänkte med hormonbehandlingar osv..

Enligt mina värden och svar från blodprover så verkar min kropp må rätt bra iaf. Dock så är det fortfarande detta med vikten som jag kämpar med....

• daduck

Står ju på hemsidan att 3pack går på 56000. Inte 60. För de som har remiss som gått iväg efter nyår gäller att man får ett färsk och ett frys. Har man ett embryo i frysen som inte klarar upptiningen gills det ändå som frysförsök. Om man däremot inte får några ägg till frysen får man ett till färskförsök.

• äralltupptaget
    daduck skrev 2013-03-02 22:16:00 följande:
    Står ju på hemsidan att 3pack går på 56000. Inte 60. För de som har remiss som gått iväg efter nyår gäller att man får ett färsk och ett frys. Har man ett embryo i frysen som inte klarar upptiningen gills det ändå som frysförsök. Om man däremot inte får några ägg till frysen får man ett till färskförsök.
    aaa så om jag inte lyckas bli gravid på det första försöket och det bara blev ett ägg.. så får jag göra samma sak  gratis ?   :)

• daduck

Jupps. Om de inte hinner göra om det. Så håll tummarna att ni inte har nog bra ägg för att frysa, men ett riktigt bra att sätta in. Låter helt sjukt men så är det. Gissa om jag var nervös när de nyss tinade vår enda eskimå?

• jennyz

Jag vet tyvärr inte, har inte pco-s... Det är mest troligt lite annorlunda, i vårt fall ligger problemet hos min sambos spermier, vi fick börja spraya dag 21 i en menscykel, meddela när mensen kom och ung 1,5 vecka senare började jag ta sprutor, gonalF som jag fått för mig är vanligt, lämna blodprov och komma på VUL efter några dagar för att se om man ska minska eller öka dosen, sedan bokas ÄP in...
    Vi bytte till menopur tredje försöket, då blev jag gravid med dottern, använde detta nu också vid dessa försök till syskon.
    Trombyl fick vi efter två försök tror jag, samt möjligheten att få två befruktade embryon tillbaka samtidigt...de ansåg att vi hade svårt att lyckas eftersom de satt in fina embryon som inte fastnat tidigare...i samband kanske med att de måste göra ingrepp på sambon för att få ut spermier också kanske... De blir mer öppna för förslag att ändra när de gjort några försök som inte lyckats, istället för att köra all-in på en gång...
    Jag har också problem med vikt, det blev inte lättare efter ett barn... men vi har ju lyckats ändå!! Håller tummarna att ni snart får köra igång, och plussar innan sommaren!!