• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Nektar
    Drömmer om ett barn: Även om man använder Provera för att få en blödning inför nästa försök tror jag att dem vill att det ska gå minst så länge som en normal cykel till den dagen man får blödningen framkallad. Detta är mitt bekymmer med att jag inte vet om jag kan få en egen numera i egen cykel för de senaste åren har jag väldigt väldigt få cykler inväntat egen cykel utan påbörjat pillerintag med Provera låt säga runt rd 20-28. Men lurar på om jag denna gång ska ge det en chans. Ska kolla vad läkaren säger på mötet om jag slipper någon stimulering eller lägre dos om jag får egen mens...jadu, många brydderier kring detta. Bäst att lita på de tips man får framgent!

Tinzu: Det hela känns ju jätteknepigt. Du har ju uppenbart många frågor obesvarade somjag tycker du ska be att få svar på. Ibland känns det som om dem tar för givet att man inte är så påläst själv (som många här är) och därför inte förklarar saker som de inte tycker man ska grubbla över. Men man vill ju gärna veta alla förutsättningar, dels för att hantera besvikelse men också för att kunna jämföra inför eventuellt andra försök. Men var står ni nu egentligen, vill ni köpa ett 3-pack?

Någon som har fått någon info om det här med höjda priser from 1 mars? Kliniken själva som skrev det i mail till mig idag men fick aldrig något mer besked. Det skulle upp på hemsidan idag, men icket.     
  • daduck

Så dom höjer priserna ännu mer trots att de är statistiskt sämst i Sverige, har noll konkurrens och omöjligt kan ha högre utgifter än andra kliniker i landet? Detta förutom att de redan är dyrast. Jomenvisst att jag har tänkt hålla mun om det när jag pratar med tidningen. Satans jävla rövhål! (ursäkta franskan) plus regeringens förslag på att alla som behöver hjälp att skaffa barn ska genomgå en lämplighetsprövning. Snacka om att sparka på dom som redan ligger ner. Men jag antar att det inte räknas som fegt. Bara effektivt.

• Petto 83

Tinzu: men gud så dumt. Förlåt, måste ha snurrat ihop det helt i all trötthet. Ber så hemskt mycket om ursäkt

• daduck

Är det någon annan som fått biverkningar först en vecka efter de att de börjar ta lutinus?

• Tinzu
    Petto 83 skrev 2013-03-02 07:30:30 följande:
    Tinzu: men gud så dumt. Förlåt, måste ha snurrat ihop det helt i all trötthet. Ber så hemskt mycket om ursäkt

ingen fara, man kan inte ha full koll på vad andra gör
  • Mirage

Jätte grattis till er som blivit gravida! Vilken fin lista vi börjar få i tråden :).

Läser här då och då, men jag skriver inte så ofta. Känner jag mig skit deppig. Ringde kliniken i torsdags eftersom jag har fått min mens och därmed ska göra en ny plan för nytt försök. Då fick jag veta att alla telefontider var bokade och att den första jag kunde få är i april (!). Alltså, jag försökte förklara för sköterskan min frustration, jag måste alltså vänta ytterligare en månad + 21 dagar, bara för att kunna få instruktioner över vad jag ska ta för mediciner. Hon sa att hon inte kunde göra något, var nästan otrevlig, men lovade iaf att framföra till Solensten att han skulle ringa mig om han fick "tid över". De har tydligen så mkt att göra... Jag känner bara att all lust och ork rinner ur mig. Jag ger snart upp, orkar inte med det här längre. Det känns som om vi aldrig kommer bli gravida, jag kommer inte ens till återföring, har aldrig blivit gravid någonsin, så varför skulle jag bli det då allt bara skiter sig hela tiden Gråter.

• daduck

Mirage: prova ring igen och prata med en annan sköterska. De är så olika. Har inte koll på namnen men det är åtminstone två av dom som faktiskt bryr sig. Grina, skrik, svär! Om inte annat borde det hå att de pratar med solensten och att du kanske kan åtminstone börja nedreglera under tiden du väntar på att han ska ringa upp.

• Tinzu
    Mirage skrev 2013-03-02 15:30:07 följande:
    Jätte grattis till er som blivit gravida! Vilken fin lista vi börjar få i tråden :).

Läser här då och då, men jag skriver inte så ofta. Känner jag mig skit deppig. Ringde kliniken i torsdags eftersom jag har fått min mens och därmed ska göra en ny plan för nytt försök. Då fick jag veta att alla telefontider var bokade och att den första jag kunde få är i april (!). Alltså, jag försökte förklara för sköterskan min frustration, jag måste alltså vänta ytterligare en månad + 21 dagar, bara för att kunna få instruktioner över vad jag ska ta för mediciner. Hon sa att hon inte kunde göra något, var nästan otrevlig, men lovade iaf att framföra till Solensten att han skulle ringa mig om han fick "tid över". De har tydligen så mkt att göra... Jag känner bara att all lust och ork rinner ur mig. Jag ger snart upp, orkar inte med det här längre. Det känns som om vi aldrig kommer bli gravida, jag kommer inte ens till återföring, har aldrig blivit gravid någonsin, så varför skulle jag bli det då allt bara skiter sig hela tiden Gråter.

jag känner nog som du, fast jag har varit gravid 2 ggr men missfall är resultatet av dom.. jag ringde igår och fick tid den 2:a april, kändes lite jobbigt att få en förklaring först om en månad om den missen dom gjort.

men jag hoppas och håller tummarna att tiden går fort så vi får våra samtal 
  • äralltupptaget

länge sedan jag var inne här .. så jag är lite dåligt uppdaterad.. ( läs orkar inte läsa igenom allt )

Så dom ska höja priserna ännu mer ?!?!?! Vad blir priset då , någon som vet det ?

Jag väntar fortfarande på att få dra igång vårat första IVF försök, remissen borde vara skickad nu i slutet på feb, så om vi har tur så kanske vi hinner innan sommaren, men jag riktar in mig på efter sommaren.

Läser här att dom har väldigt mycket att göra, är det alltid så inför sommaren eller ? Tänker att det borde snart vara dags att " stänga" kön innan sommaren, om ni förstår hur jag menar, att dom inte kan påbörja flera innan sommaren..

Jag har börjat bli väldigt orolig och nervös inför detta med IVF, går lite upp och ner.. Några skriver att det känns " stressande" att man får dålig info och att dom bara " kör på " .. man vill ju gärna maxa chansen på 1:a försöket så man slipper betala... :/
    Men dom är väl som alla andra - vill tjäna massa pengar.... :(

• Mustikka

Äralltupptaget: vår remiss skickades i mars förra året och vi hann innan sommaren. Så det finns en chans att ni hinner:)