• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • äralltupptaget
    Mustikka skrev 2013-03-02 21:05:14 följande:
    Äralltupptaget: vår remiss skickades i mars förra året och vi hann innan sommaren. Så det finns en chans att ni hinner:)
    När exakt fick ni komma  då remissen skickades i mars ?  När började du med hormon-behandlingen, samt när fick ni komma på " första mötet" ?!?!?!
  • äralltupptaget
    daduck skrev 2013-03-02 22:21:48 följande:
    Jupps. Om de inte hinner göra om det. Så håll tummarna att ni inte har nog bra ägg för att frysa, men ett riktigt bra att sätta in. Låter helt sjukt men så är det. Gissa om jag var nervös när de nyss tinade vår enda eskimå?
    å fy fan vad nervöst !!! Håller tummar och tår att det lyckas !!! 
  • äralltupptaget
    jennyz skrev 2013-03-02 22:23:16 följande:
    Jag vet tyvärr inte, har inte pco-s... Det är mest troligt lite annorlunda, i vårt fall ligger problemet hos min sambos spermier, vi fick börja spraya dag 21 i en menscykel, meddela när mensen kom och ung 1,5 vecka senare började jag ta sprutor, gonalF som jag fått för mig är vanligt, lämna blodprov och komma på VUL efter några dagar för att se om man ska minska eller öka dosen, sedan bokas ÄP in...
    Vi bytte till menopur tredje försöket, då blev jag gravid med dottern, använde detta nu också vid dessa försök till syskon.
    Trombyl fick vi efter två försök tror jag, samt möjligheten att få två befruktade embryon tillbaka samtidigt...de ansåg att vi hade svårt att lyckas eftersom de satt in fina embryon som inte fastnat tidigare...i samband kanske med att de måste göra ingrepp på sambon för att få ut spermier också kanske... De blir mer öppna för förslag att ändra när de gjort några försök som inte lyckats, istället för att köra all-in på en gång...
    Jag har också problem med vikt, det blev inte lättare efter ett barn... men vi har ju lyckats ändå!! Håller tummarna att ni snart får köra igång, och plussar innan sommaren!!
    vad är  Trombyl bra för ?

När dom " inte fastnad " är det för att slemmhinnan är för tunn eller vad beror det på ?
  • jennyz

Jag förstår hemsidan så att man får ett frysförsök om man får någon till frysen, däremot står det upp till tre färska återföranden, så inga till frysen

• Tinzu

alltså.. tillråga på att inte ha fått infon, så har mensen ännu inte dykt upp.. det har blivit så skumt för mig, alla mina pms försvann efter den här graviditeten som jag hade senast.. förra månaden dök den upp som en surprise, inga mensvärkar, inte ont i tuttarna.. och nu den här månaden är likadant, fast jag skulle haft den igår, fick lite ont i magen så jag tänkte "yes nu kom den" men nä, inget.. inget än heller, och jag tog igår för säkerhetsskull ett test, men den visade negativt. Kanske har kroppen inte riktigt kommit igång efter missfallet -_-

• drömmer om ett barn
    daduck: Jag har alltid fått tillbaka 2-dagarsodlade embryon, vilket är det vanligaste om man nu inte får ut väldigt många ägg. Första gången fick jag ut 9 stycken och det blev i slutändan det bästa resultatet trots ökade doser vid de efterföljande behandlingarna.

Älskar din kommentar: "Hoppas på en riktigt stark jävel. Typ som en 20årig Samuelsson med färdigvuxen mustasch så den klarar all stryk den fick vid tiningen." Så himla roligt skrivet! Skrattande Jag tror det är en stark liten rackare som faktiskt har klarat alla påfrestningar den genomgått hittills.

Jag har aldrig varit med om att biverkningarna har kommit en vecka efter progesteron-start. Vad har du för känningar? Sen måste jag fråga av nyfikenhet. Hur menar du att Umeå är statistiskt sämst i Sverige? På lyckade behandlingar eller något annat?

Tinzu: Absolut, hör med kliniken om det gjorts någon AH. Detta borde vara något som utförs per automatik på ägg av denna kvalitet tycker man. Tänk vad mycket man inte vet som patient.. och egentligen borde det inte vara ditt jobb att ringa upp och ta reda på denna information utan detta borde framgå vid återföringen.

Det var många olika bud du fått angående Trombyl och Innohep! Förvånad

Kvinna32: Så spännande med blodprov imorgon. Håller tummarna för att du är nedreglerad och får börja med sprutorna inom kort! Solig Vilken dos kommer du att ta denna gång? Det är mindre stressande med 3-pack, då behöver man inte känna att man måste lyckas på sitt enda försök.

Nektar: Okej, då är jag med på hur det fungerar. Svårt val det där mellan att invänta egen mens (som kanske kommer) eller att framkalla blödningen. Tur att man har sin läkare att rådgöra med när det gäller frågor som dessa. Skönt att låta någon professionell avgöra vad som är bäst! Glad

Mirage: Vilka enorma väntetider för att få en telefontid! Förvånad Dom måste ha otroligt mycket att göra för tillfället. Själv har jag alltid ringt kliniken på min testdag och då direkt fått en tid när läkaren ska ringa upp, oftast omkring två veckor senare.

Förstår att det känns som att allt är åt skogen just nu men ge inte upp trots detta. Jag hade aldrig heller varit gravid förrän efter våran första återföring. Även om lyckan var kortvarig så tändes ett hopp, jag insåg att jag faktiskt KUNDE bli gravid. Er tur kommer, det är jag helt övertygad om. Kämpa på.. kram {#emotions_dlg.flower}

äralltupptaget: Det är nog ett bra tag kvar innan kliniken slutar ta in nya patienter/starta nya behandlingar inför sommarstängningen. Korta metoden tar bara några få veckor från sprutstart till ET och långa metoden är lite varierande beroende på hur man svarar på behandlingen men vanligast kring 4-6 veckor.

Jag tycker inte att det känns som "löpande-band-principen" utan har fått jättebra hjälp vid samtliga försök. Läkarna har provat med nya saker varje gång, allt för att öka chanserna. Sen är det förstås svårt för dom att veta hur kroppen reagerar på medicineringen. Min ville inte riktigt göra som dom ville, men till slut med nytt preparat och metod så gick det vägen.

Ws mamma: Längesen vi hört något ifrån dig. Hur gick det med er blasto, blev det FET den 2/2?

jenads: Hur känns det när ni har fått pausa ett tag, kommer ni göra något nytt försök innan sommaren?

vårt 2012: Var i cykeln är du nu? Hoppas ÄL närmar sig så att ni får tina upp blasto snart! Solig

A79, Mustikka och Emilotta: Hur går det för er och era småknattar? Baby
  • EEJ

Daduck: var läser du 56.000 Så lite har det inte kostat det senaste året iaf. Innan höjningen kostade det 58.000:-. Tror inte det spelar någon roll vilket landsting man tillhör, går man privat så går man ju inte längre i landstingets regi.