• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Snöflinga

Äralltupptaget: Jag har också PCO-S, och det lär vara en bra diagnos när man gör IVF, chanserna att lyckas är goda. Som PCO-are har man ofta god kvalitet på sina ägg, det är bara det att de är svårt att få ägglossning. Man är också ofta lätt att stimulera (att få fram ägg).

När vi var på vårt första besök på kliniken, där de berättar hur allt går till och så, så förutsatte doktorn att vi skulle göra det sk."Långa protokollet", där man sprayar och sedan tar sprutor. Det verkar som att de ofta kör på det först som en standardbehandling?

Men jag hade läst om den korta metoden (korta protokollet), där man slipper nedregleringen med spray, utan tar sprutor direkt och sedan får man ta andra sprutor som ska motverka ägglossningen. Så man tar fler sprutor, men hela behandlingen går mycket, mycket fortare. Jag kan varmt rekommendera att fråga om ni kan få prova korta metoden direkt. All tid man kan slippa med medicinering och allt det innebär både psykiskt och fysiskt är guld värt!

Vi fick komma på vårt första besök just innan sommaren, och då planerades allt så fick vi köra igång mot slutet av deras semesterstängning. Det kändes helt ok, då hade man ju det att se fram emot.

• Nektar
    Daduck: Jag har vid båda mina försök haft Lutinus och har märkt av främst ömma bröst som symptom på progestoronet tidigast runt återföring, dvs ca 5-7 dagar efter kurens start. Ska du göra något tidningsreportage om IVF? Det behövs verkligen mer info kring allt detta tycker jag!

Äralltupptaget:  Jag tror definitivt att ni kommer hinna innan sommaren. Jag som också har pco-s fick köra på korta protokollet. Dvs framkalla en mens med provera och ca 14 dagar efter mensen kom var det återföring! Hade ni fått ett datum för första mötet? Jag började nämligen med provera samma dag. Men det beror nog på om du då precis haft mens (om du kan få en själv?) eller om du ligger hyfsat i tid för att köra igång en kur direkt. De vill väl ha ca 28-30 dagar minst från senaste blödningen. Har väl med slemhinnan eller något att göra...

Mirage: Usch, beklagar! Jag fick också beskedet att telefontid kunde dröja till slutet av mars (vid samtal förra veckan). Men eftersom att jag bor i Umeå valde jag mötestiden som är tidigare än så. Den ligger perfekt för att veta hur jag ska starta eller inte vid min eventuella nästa mens. Förstår att det känns jobbigt men pröva gör som någon tipsade - ring och gnäll lite alternativt påbörja sprayandet självmant om du vet att det är den metoden det blir igen!

Tinzu:  Försök se det positivt att du faktiskt har fått plus på stickan. Tänk hur vi som inte fått det ännu känner. Det är också en grym oro. Annan medicinering kan säkert hjälpa er att behålla graviditeten!

EEJ:  Nu står det 60 000 ser jag också. 
    Tragiskt att det ska öka om det nu är så att dem redan är bland de dyraste! Vad tar andra kliniker någon som vet? Jag har fått ännu ett mail från kliniken utan förklaring till vad 3-packet innehåller. Du har alltså fått göra 3 ET och ett FET inom 3-packet? Jag tycker texten är väldigt tvetydig, men det kanske bara är jag. Har även fått svaret att vi inte betalar något om de frysta embryona inte klarar att tinas för ett FET. Stämmer detta tro? Eftersom FET-kostnaden inte ändrats från 13 000 kr känns det som att det blir FET för vår del. 6 st blastisar är ju bra. Tycker hälften bör klara tiningen iaf. Ta 60 000 för ett 3-pack delat i 4=  15 000 kr. 4 försök genom FET blir 52 000 kr. Det enda är att man ska brottas med frågor som "är det detta ägguttag det är fel på?" och "hur mycket större sannolikhet är det att lyckas genom ET"? Huga. Jag är iaf mest nyfiken på eventuellt nya preparat så som Trombyl, vad det kan ge.

• daduck

Nektar: skönt att det känns igen i alla fall. Kände mig lite lätt galen en stund där. ^^ ja, Piteå tidningen ska göra ett reportage så jag tänkte att jag skulle vara med. Nu krävs det dock bara att jag inte blir så arg och upprörd. Jag svär så mycket då. ^^

• Nektar
    daduck skrev 2013-03-04 12:39:03 följande:
    Nektar: skönt att det känns igen i alla fall. Kände mig lite lätt galen en stund där. ^^ ja, Piteå tidningen ska göra ett reportage så jag tänkte att jag skulle vara med. Nu krävs det dock bara att jag inte blir så arg och upprörd. Jag svär så mycket då. ^^
    Ja, det tål att sägas att medicineringen lätt kan ge symptom. Men såklart hoppas vi på att du snart får ett plus på stickan ändå :)

Hahaha, ja men jag tror att reportern inte gärna tar med alltför många svordomar. De nyanserar nog en del ;) Länka gärna till artikeln i forumet när den är publicerad! 
  • daduck

Klart jag ska länka. ^^ är det btw någon annan som fått blasto på fet? Hur många dagar hade ni innan ni skulle testa? Vi har 21 dagar men en vän till mig hade 14. Visserligen hade hon ett färskförsök men jag kan väl tycka att det inte ska vara nån skillnad. Eller?

• jennyz

Nektar: jag förstår trepacket som att det ingår ett fet om man får några till frysen, jag vet dock att man betalar inget om man ska göra fet och ingen klarar upptiningen, jag har varit med om både det och att jag fått återfört embryon på fet som inte motsvarar kvalitén som krävs, betalade inte då heller... (Fick två som tappat två celler var vid upptining... De tyckte att det var värt att återföra dem för att chansa, men eftersom de tappat två celler, hade bara två vid återföring så tog de inte betalt)

Vad gäller TD så har kliniken i Umeå som rutin nu (som jag uppfattat det)att ha TD 21 dagar efter ÄP, förut när jag fick första barnet var det 21 dagar efter ET vid två dagars! I andra delar av Sverige har de kortare, många har 14 dagar...jag är rätt tacksam att de har lite längre, man kan ju tjuvtesta vilket jag gjorde med dottern RD 16 men jag fick då minus, men plussade 5 dagar senare!!

• daduck

En ny fråga då som jag kom på först när vi kom hem. Vår blasto var ju bara 80% men ändå tydligen fin. Vid hur många/få procent bedömer se de att det inte är värt att återföra och vid vilka procent bedömer de att man kan få tillbaka två(förutsatt att man har två så klart)?

• Nektar
    Jennyz: Ok, tack för infon! Som sagt, det lutar nog åt att använda våra frysta blastisar ändå. Iaf ett försök innan sommaren sedan kanske vi överväger annat. Men det ska bli intressant att höra hur kliniken tänker!

Daduck: Jag hade testdag 21 dagar efter ÄP vid ET och 14 dagar efter FET. Räknar man dagar efter ÄP även i samband med FET blev det motsvarande 19 dagar. Vet ej anledningen till att det skiljer sig.

Emilotta: Gulligt namn! :)

Petto83:  Testat något mer eller håller du dig till testdagen?  
  • jennyz

Daduck: jag vet inte när det gäller blastisar tyvärr, om man fryser ner ett embryo som har fyra celler och det tappar två vid upptining så är det inte tillräckligt fint i alla fall, tappar det en cell är det ok, så 80% lär räknas som ok skulle jag tro... (?)

• Petto 83

Hej! Skulle nog också satsa på Fet i första hand då ni har så många blastisar i frysen :) Håller tummarna för er när ni väl kör igång. Testade i dag och det blev ett betydligt starkare + sen är illamåendet kvar men än så länge kräks jag inte i alla fall.

Nektar skrev 2013-03-04 16:40:54 följande:
    Jennyz: Ok, tack för infon! Som sagt, det lutar nog åt att använda våra frysta blastisar ändå. Iaf ett försök innan sommaren sedan kanske vi överväger annat. Men det ska bli intressant att höra hur kliniken tänker!

Daduck: Jag hade testdag 21 dagar efter ÄP vid ET och 14 dagar efter FET. Räknar man dagar efter ÄP även i samband med FET blev det motsvarande 19 dagar. Vet ej anledningen till att det skiljer sig.

Emilotta: Gulligt namn! :)

Petto83:  Testat något mer eller håller du dig till testdagen?