• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Freja150

Daduck: Vi hade 16 dagar efter insättning av blasto vid FET (insättning 3/12, TD 19/12) men jag tror att julen påverkade eftersom man ska ringa in resultat och dom hade stängt. En blasto är väl ett 100-celligt embryo så 80 % borde väl vara ok, vi fick dock inga procent när vi gjorde FET. Bara att det såg bra ut, vi hade dock fragment på samtliga embryon vid 3 dagar så att två klarade sig och blev blastisar och sedermera två foster som växer och gror i min mage känns som ett (två) mirakel =)

• äralltupptaget

skönt att höra att det finns chans även för mig .. man börjar tappa hoppet efter alla dessa turer med undersökningar, utredningar och allt...

Jag är ändå jävligt nervös !!! :/

Den långa metoden med nässpray var den metoden som våran läkare berättade till oss, när hon skulle beskriva hur en IVF skulle gå till.
    Jag kör heldre längre och säkrare än snabbt..  fast det kanske inte är någon skillnad i kvaliteten ?

Vi har ännu inte fått någon tid, måste försöka komma ihåg att ringa och kolla att remissen gått iväg.
    Men vi fick svaret på våra prover i början på feb och då antar jag att dom hinner skickas innan månadens slut. Men måste nog kolla isåfall.. Är det till Kliniken eller till Sunderby sjukhus jag ska ringa för att kolla det ?!

• Nektar
    Petto 83 skrev 2013-03-04 17:55:56 följande:
    Hej! Skulle nog också satsa på Fet i första hand då ni har så många blastisar i frysen :) Håller tummarna för er när ni väl kör igång. Testade i dag och det blev ett betydligt starkare + sen är illamåendet kvar men än så länge kräks jag inte i alla fall.
    Tack.
    Just nu känns allting bara oerhört jobbigt. Oerhört. Det är inte säkert vi kommer ha råd med ens ett fet innan sommaren. Vi väntar på ett besked om och hur stor utgift vi måste ut med. En väldigt onödig sådan som känns ytterst orättvis. Usch håller på bryta ihop. Men jag lovar meddela hur det blir för oss. Håll tummarna för att vi ska ha råd och att stressnivån är tillräckligt låg i vår för oss. Fortsätt även att korsa fingrarna för att jag landar ett jobb inom kort! Tre stressiga områden för tillfället...
  • daduck

Säger igen: har ni kollat upp sjukförsäkringar??? Många av dom täcker nämligen sterilitet eller nedsatt reproduktionsförmåga. Många har genom facket utan att veta det. Kan he rejält med klirr så man har bättre råd.

• daduck

Nektar: vad är det för jobb du är ute efter och i vilket område? Kan ju tänkas att nån annan av oss har kontakter. :)

• Nektar

daduck skrev 2013-03-04 19:24:29 följande:
    Säger igen: har ni kollat upp sjukförsäkringar??? Många av dom täcker nämligen sterilitet eller nedsatt reproduktionsförmåga. Många har genom facket utan att veta det. Kan he rejält med klirr så man har bättre råd.
    Hmm, nej detta har jag inte koll på. Har min sjukförsäkring via länsförsäkringar och facket är unionen. Har dem det? Vad krävs, har du gjort detta? Räcker det med att ha pco-s tror du?
    daduck skrev 2013-03-04 19:25:25 följande:
    Nektar: vad är det för jobb du är ute efter och i vilket område? Kan ju tänkas att nån annan av oss har kontakter. :)
    Vad gulligt tänkt av dig :) Jag kan tänka mig jobb i Umeå och en 6 mils radie där runt. Söker främst administrativa tjänster eller receptionistroller. Strukturerad, social, god ekonomisk förståelse och känsla för service. Ropa gärna högt om ni vet något ;) 75 % och uppåt. Helst heltid såklart!

• daduck

Ta kontakt med försäkringsbolaget så förklarar dom mer. Jag nämnde det i förbifarten för mitt när jag anmälde en tumör. Trodde att det hunnit bli preskriberat så förväntade mig inte så mycket. (har sammanväxningar i äggledarna, men nu har jag tagit bort dom) men tydligen hade jag tur för min försäkring täckte. Nu var det på min barnförsärking (veta om det sen jag var 19) vilket var tur för det blev en redig summa. Enda jag behövde göra var att skriva på en fullmakt så begärde dom ut journalerna och ordnade resten. Så testa iaf. Kan ju inte bli värre än att man får ett nej.

• vårt 2012
    Hej Allihopa!!  {#emotions_dlg.flower}
    Här har det hänt massor!
    Grattis till er som plussat!

Drömmen om ett barn: Äntligen din tur! Grattis!!

Själv har jag haft en paus efter sista misslyckade försöket, och väntar nu på mens för att få börja om igen.
    Denna gång med ett FET, jag orkar helt enkelt inte en hormon behandling just nu.
    Jag sätter mitt hopp på en av eskimåerna!

Ang. pris diskussionen, vi betalade 56.000 i september, så höjningen är 4000..

Sen ngt som de aldrig sa, men de stod i avtalet, blev vi varse om sist..
    Det ingår bara EN infrysning, sen kostar det 4000 per gång de fryser in ägg.
    Pang så kom det en räkning i brevlådan, man frågade aldrig om det innan man odlade vidare..
    Nu tror jag inte många skulle välja att inte frysa in, men va beredda på räkningen.

Tinzu: Ang AH. att skrapa hål i skalet på ägget, det gör de inte längre då man inte sett att det ökat några chanser/reslutat. det var iaf vad en av dr. sa till mig. :/
  • Tinzu
    Nektar skrev 2013-03-04 12:01:23 följande:
    Tinzu:  Försök se det positivt att du faktiskt har fått plus på stickan. Tänk hur vi som inte fått det ännu känner. Det är också en grym oro. Annan medicinering kan säkert hjälpa er att behålla graviditeten!

fast jag är osäker på att annan medicinering kan göra så att skalet blir tunnare på äggen

jag ringde kliniken idag för att be om en förklaring, och svaret blev att han trodde att det inte skulle påverka chanserna, men dom glömde ändå bort att säga det till oss, så vi hade aldrig någon chans att diskutera det eller påverka något överhuvudtaget.