• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Tinzu
    vårt 2012 skrev 2013-03-04 20:53:25 följande:
    Tinzu: Ang AH. att skrapa hål i skalet på ägget, det gör de inte längre då man inte sett att det ökat några chanser/reslutat. det var iaf vad en av dr. sa till mig. :/

åh okej, men då borde dom ändå ha kunnat skriva ut prednisolon och inte envisas med att vara så svåra med det när jag ändå frågat typ 1000ggr känns det som, att säga att jag vill prova det
  • vårt 2012

Tinzu: Jo jag förstår din frustration, man är verkligen i deras händer, och vill så gärna att man ska få allt på en gång! 

• Snöflinga

daduck: Jag fick testdag 21 dagar efter FET med blasto, så det blir ju alltså typ 26 dagar efter äp. Kändes som att det är väldigt länge... Men de både sade det och det stod på papperet, så det skulle tydligen vara så. Men konstigt, konstigt att inte alla får samma...

äralltupptaget: Vad jag vet så är det inte så att chanserna är mindre med korta metoden generellt. Men korta metoden kan däremot vara sämre om man är lite äldre och inte har så stor äggreserv - tror jag. Men det där vet ju läkarna bäst. Det kan vara värt att fråga dom.

• Ws mamma

Hej och ursäkta att jag inte skrivit på länge... Vi skulle göra FET förra menscykeln men det inföll en lördag och kliniken hade för fullt upp så vi fick vänta till ja - Imorgon !!! Då ska de två blastisar vi har i frysen tinas upp. Jag är skitnervös för att dom inte ska klara tiningen... Har varit jätteförkyld så det kanske var lika bra att vi fick vänta men jag hamnade verkligen i en liten depp när vi inte kunde komma till kliniken som planerat... det kändes så övermäktigt att det skulle krångla när vi väl besämt oss... å då började jag tänka att det kan ju inträffa en helg varje menscykel om vi har riktigt otur men nu verkar det ska ske- äntligen !!

Nu känner jag bara stress kring att sluta röka. Jag har dragit ner väldigt mycket men jag hade tänkt vara helt rökfri när dom sätts in. Är så besviken på mig själv att jag inte lyckats men jag blir så stressad av abstinensen och blir sur och vill verkligen inte att det ska gå ut över min son eller att stressen ska påverka chanserna att det ska bli en graviditet... Känns så surt om det skulle misslyckats pga rökningen eller pga stressen kring det... När jag väntade vår son slutade jag helt efter att först ha trappat ner... trodde det skulle vara enklare nu när jag lyckades vara utan cigaretter så länge tidigare... hur korkad får man vara som började om... Suck...

Men ett stort grattis till alla er som plussat och ni andra, som väntar på plusset -  finns i mina tankar - jag håller tummarna för er ! kram Hjärta    

• äralltupptaget
    Snöflinga skrev 2013-03-04 21:48:19 följande:
    daduck: Jag fick testdag 21 dagar efter FET med blasto, så det blir ju alltså typ 26 dagar efter äp. Kändes som att det är väldigt länge... Men de både sade det och det stod på papperet, så det skulle tydligen vara så. Men konstigt, konstigt att inte alla får samma...

äralltupptaget: Vad jag vet så är det inte så att chanserna är mindre med korta metoden generellt. Men korta metoden kan däremot vara sämre om man är lite äldre och inte har så stor äggreserv - tror jag. Men det där vet ju läkarna bäst. Det kan vara värt att fråga dom.

Jag tillhör väl dom äldre , är 33 år , äggreserv hur menar du nu ,är det om man inte får så många ägg vid äp ?
  • daduck

Ws mamma: har du läst boken "äntligen ickerökare"? Om inte så gör det. Har du läst den, gör det igen. Jag slutade röka innan första insättningen och hade inga problem tack vare boken och att tänka om hur jag tänkte. Det är lätt och roligt. :) läs den!

• Ws mamma
    daduck skrev 2013-03-04 22:42:52 följande:
    Ws mamma: har du läst boken "äntligen ickerökare"? Om inte så gör det. Har du läst den, gör det igen. Jag slutade röka innan första insättningen och hade inga problem tack vare boken och att tänka om hur jag tänkte. Det är lätt och roligt. :) läs den!

Tack för tipset ! Har den nånstans i gömmorna... tror det tom finns en version speciellt för kvinnor :P Ska kolla upp det nu direkt... om inte annat så får jag väl köpa en ny imorgon :)
  • heli78

Daduck: Jag slutade också att röka, men ersatte det med motion och gick/joggade/sprang. Fick ut all frustration och blev på kuppen riktigt vältränad. Provade förts med tugg och tabletter, men det funkade inte alls för mig. Endorfinerna ger en bättre kick än nikotinet. Hoppas du hittar en modell som underlättar. Det svåra är inte att sluta utan att låta bli att börja om...

• drömmer om ett barn
    Kvinna32: Hur gick det igår? Nyfiken!

Mirage: Jag är helt säker på att ni kommer bli föräldrar så småningom, men förstår att det kanske inte känns så just nu. Tycker det låter som en jättebra idé att starta adoptionsprocessen parallellt med ivf-försöken. Som du skriver så tar det något år innan allt är klart och det bästa är att starta i god tid om ni funderar på detta alternativ. Alltid bra att ha en plan B i beredskap.. Solig

Emilotta: Roligt att höra att allt går bra. Mysigt med mer vaken-tid, men kanske inte på nätterna då.. Glad Jättefint namn ni valt! Jodå, här känns allt bra men är lite orolig att det inte ska finnas något liv därinne. Får vänta drygt två veckor innan vi får svar. Nervöst.

Mustikka: Toppenbra att allt går bra för er också! Glad Har hon fått kolik eller är det något annat trassel med lillmagen?

EEJ: Jag kom inte in på länken du tipsade om ("sidan kan ej visas") men såg övriga hemsidan och den har jag aldrig sett förut. Har den kommit nyligt?

Freja150: Ja, det är verkligen ett mirakel att bägge två klarade sig trots fragmenten! Hjärta

vårt 2012: Tack! {#emotions_dlg.flower} Skönt med en liten paus och få möjlighet samla nya krafter, det är otroligt påfrestande med allt detta och man behöver ett "break" emellanåt. Jag tror stenhårt på era eskimåer, nu SKA det lyckas! Drömmer

Ws mamma: Nämen vilket antiklimax att det inte blev någon återföring som planerat. Skönt att det inte inföll på en helg denna gång. Vad spännande med upptining idag.. håller tummarna för att det gick bra och att du är ruvare nu! Solig

Nektar: Usch, vad tråkigt att ni har det jobbigt på flera plan just nu.. Rynkar på näsan Det är nog jobbigt som det är att gå igenom dessa behandlingar, jag hade inte nog inte orkat med andra motgångar samtidigt. Håller tummarna hårt för att det löser sig för er och att du får jobbet du sökt. Kram
  • Lappgeten

Hur har ni mått av Synerela-sprayen? Jag märker ingenting förutom en trötthet som inte är av denna värld. Jag orkar verkligen ingenting mer än det jag måste.
    Jag har lammningsperiod hemma så det föds lamm varenda natt-morgon så det krävs en hel del extra jobb dygnet runt och jag är som en zombie där jag går runt i fårhuset vilket jag inte varit tidigare år...