• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Kvinna32

Behandlingen avslutas inte utan det tar bara längre tid innan jag kam börja med sprutorna. Slemhinnan ska vara tunn då för den ska byggas upp under behandlingen med sprutorna till att bli tjockare. Eftersom min var 9 mm redan så kommer den bli för tjock om vi börjar med sprutor nu och det är inte bra att den blir för tjock då finns risken att man blöder ut den vid fel tid...

• Mirage

Hej allihopa!

Jag vill börja med att tacka er som tipsade o peppade mig att ringa kliniken igen{#emotions_dlg.flower}. Tänkte berätta vad som har hänt sedan igår… VARNING... det blir ett längre inlägg…

Ringde igår och pratade med Kristina, hon är ju bara för gullig! Förklarade situationen, att jag fått en telefontid först i april o att detta skulle innebära att jag var tvungen att vänta en månad extra för att kunna påbörja behandlingen. Sen frågade jag henne om det inte var möjligt att få börja spraya dag 21, innan telefontiden, eftersom jag sprayade längre sist o det ändå bara påverkar min troliga endo på ett bättre sätt. Hon tyckte det var en jätte bra idé, men skulle prata m doktorn först o sen återkomma. Sen ringde hon upp mig o sa att dr vill prata med mig o att han skulle återkomma under dagen (!). Solensten ringer mig sen o berättar att han har funderat på mig/vår situation de senaste veckorna (!). Han frågar hur jag mår under omständigheterna och om jag mentalt/fysiskt orkar göra en ny behandling innan sommaren. Han frågar även om jag har försökt ringa tidigare o jag berättar att jag eg fick telefontid först i april... Då lät han som är lugnet själv faktiskt upprörd... Han menar att jag självklart ska få påbörja min behandling o absolut inte behöva vänta en månad extra bara för att han inte hade någon telefontid... alltså förstår ni.... tydligen gäller det att prata m rätt person från början, jag visste direkt då jag fick kontakt m Kristina att det var ett bra tecken, hon bryr sig verkligen och det gör doktorn oxå. Nu har vi gjort en ny plan som innebär en hel del förändringar. Den största är att jag faktiskt ska få göra en titthålsoperation så man verkligen till 100 procent kan konstatera om det är endometrios o i så fall ta bort det man kan. Både jag o dr tror ju att det är det och jag har så många sådana symptom. Han har dessutom sett att jag har nåt på cirka 5-6 cm som sitter på min högra äggstock o nu måste vi göra nåt för att försöka ändra resultatet. Känns så skönt o läskigt på en o samma gång! Äntligen ska jag få på papper vad det är som spökar! Det är inte säkert att operationen i sig kommer påverka mina ivf-chanser, men jag får iaf svar på mina frågor plus att mina våldsamma menssmärtor kanske minskar. Nackdelen är ju att en operation alltid innebär risker o jag har ju läst om kvinnor som gjort samma operationer där det gått helt snett.. MEN jag tänker positivt, tror det kommer bli bra det här! Har även läst om kvinnor som opererat sig o sedan blivit gravida naturligt, så det finns alla varianter. Parallellt m operationen ska jag spraya, vilket jag kommer göra +/-4 v, beroende på när operationen blir av. Efter operationen kommer jag att börja stimulera äggstockarna m Menopur.  Sen blir det äggplock ngn gång i maj, så det blir en längre process. Hellre det o så kanske det blir bättre resultat! Fick även byta ut ägglossningssprutan  till en annan som ska påskynda äggmognaden i slutprocessen, vilket också varit mitt problem. Sen blir det ytterligare ngn variant av injicering av spermierna som tydligen kunde ge ett bättre resultat om inte det tillvägagångssätt vi använde sist funkar. Så, nu har vi nya planer.

Nektar: Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig på alla fronter. Man kunde önska att det räckte med ett problem. Sen är ofrivillig barnlöshet så orättvist på flera sätt, men att det ska behöva vara en ekonomisk fråga om/när man kan genomföra ett ivf, det känns inte rätt. Jag önskar så att det vore annorlunda, då hade vi alla haft barn vid det här laget!

Ws mamma: Åhhh nej, fy tusan vad tråkigt! Skickar en *styrkekram*.

• daduck

Mirage: grattis! Det gäller att ligga på. Och som sagt att få prata med dom som bryr sig. :)

Ws mamma: så sjukt tråkigt! Det är jävligt orättvist. Men jag tror inte du heller behöver vänta så där länge. Testa iaf ringa igen. Kanske lägga fram förslag om spraya mesans du väntar? ( om det är det du brukar) men ta och grina först. Slå gärna sönder nåt i porslin också.

• Mirage
    daduck skrev 2013-03-05 21:36:04 följande:
    Mirage: grattis! Det gäller att ligga på. Och som sagt att få prata med dom som bryr sig. :)

Ws mamma: så sjukt tråkigt! Det är jävligt orättvist. Men jag tror inte du heller behöver vänta så där länge. Testa iaf ringa igen. Kanske lägga fram förslag om spraya mesans du väntar? ( om det är det du brukar) men ta och grina först. Slå gärna sönder nåt i porslin också.
    Nu hade jag velat ha en "gilla-knapp" =)
  • daduck

Helt orelaterat till den här plötsliga gillaknapps-längtan så har jag startat en ivf Umeå grupp på Facebook. En hemlig sån. Tror man måste vara vän med mig om man vill vara med så den som vill kan adda mig Kajsa Granström. :)

• daduck

Kanske ska förklara mer. Min tanke är att det är enklare att svara på särskilda inlägg, man kan göra undersökningar och föra någon typ av statistik. Jag själv tycker mycket sånt fattas rent allmänt. Man kan lägga upp bilder på gravtest och det är lättare att hålla reda på allt i album, man kan skapa träffar eller andra event. Ja, jag har stora planer helt enkelt. Men självklart är den främsta uppgiften att vara så som här: ge stöd och hjälp och till skillnad från familjeliv så kan inte vem som helst se utan enbart de som är med i gruppen. :) det blir enklare att länka till artiklar och annat matnyttigt och samla allt på en plats där det är rätt enkelt att surfa runt mellan alla delarna. :)

• Freja150

Daduck: Din tanke är jättegod! VI är dock väldigt hemliga med vad vi gått igenom och du och jag har en gemensam vän på fb så jag avvaktar lite. Hoppas ni andra är mer öppna än vad jag är för det behövs sannerligen!

• daduck

Klart att det finns dom som vill vara jättehemliga och det är förståeligt, men jag hoppas som sagt att det finns dom som är på ändå. :)

• daduck

Funderar på om det kanske går att lägga till i gruppen om man bara fått pm. I såna fall kan ju det vara ett alternativ. Synd bara att man inte kan lösa så dom som vill skulle kunna vara anonyma i själva gruppen. Hmm. Kom gärna med förslag. ^^

• daduck

Det går att lägga till folk bara jag vet namnet. Och då syns det inte alls förutom dom som är med i gruppen. :D